Producentské meno Maxa Bialystocka dávno stratilo lesk, darmo sa bije do pŕs, ako kedysi dobyl Broadway. Navyše, do jeho kancelárie sa práve dobyl daňový úradník. Čísla v účtovných knihách, ako inak, nesedia. Max je zúfalý. Nie je však z tých, čo si v takomto rozpoložení hádžu mašľu, preto sa nespoľahne len na svoj bohatý hárem chatrných tetušiek s tučnými kontami. Medzi ním a sivou úradníckou myšou, ktorá sa rozhodne zavesiť svoje nevďačné remeslo na klinec, to zaiskrí. Účtovnícky rozum Lea Blooma totiž splodí myšlienku vyrobiť muzikál, ktorý by bol zaručeným prepadákom. Potom stačí zhrabnúť zvyšné peniaze sponzorov, a tí budú mať touto cestou jednoducho smolu. Podmienku byť najhorším z najhorších spĺňa titul Hitler je púčik májový.
Dobrý základ zaručuje príbeh, ktorý sa v prípade slovenskej verzie šikovne spája s realitou jej vzniku. Inšpiráciou sa hrycovskému tímu stávajú nielen broadwayskí Producenti, ale aj ich filmové verzie, predovšetkým tá z roku 2005. A keďže v hre sú nemalé investície, treba ísť čo najviac „na istotu“. Takýto prístup možno pri dobrej vôli zobrať i ako poctu autorovi Melovi Brooksovi, ktorý svojím kúskom dobyl americký šoubiznis. V každom prípade je sympatické, keď vieme, že Wanda Hrycová sa touto cestou snaží zistiť, kedy a ako sa človek stáva súkromným producentom, a že jej otec sa v postave Maxa sám uvidel.
Ešte lepšie však je, že ho stvárňuje nielen on, ale aj Marián Slovák. V jeho alternácii máme na javisku ostrieľaného kocúra s vypracovaným, sebaistým prejavom. Účtovník Leo Csongora Kassaia dostáva patrične bezbrannú komickú podobu. Primeranú príležitosť s ľahkosťou a bez zábran využíva Kristína Farkašová v úlohe všetečnej blondínky Ully. Trefný je aj výber dvojice gayov – režiséra Rogera de Bris a jeho oddaného „kruťasa“ (Skrúcaný a Horján).
Napriek nepríjemným technickým problémom a zrušenej predpremiére nie sú Producenti škandálom. Po lepšom zabehnutí by mohli naše muzikálové vody nabiť energiou, aká tomuto žánru patrí, aj so všetkou nákladnou a gýčovou výpravou.
Mel Brooks: Producenti. Preklad a réžia: Andrej Hryc. Dramaturgia a texty piesní: Ján Štrasser, hud. naštud.: Braňo Kostka, kostýmy: Ľudmila Várossová, choreografia: Ján Ďurovčík. Premiéra: 19.a 20. 9. Istropolise.