Od nemeckého divadla nikto neočakáva idylické aranžovanie operných predlôh. Pred tromi rokmi sa inscenácia berlínskej Deutsche Oper, Mozartov Idomeneo, tak dotkla moslimov, že hrozilo vzplanutie násilia a do situácie sa vložili politické špičky.
Jedna z posledných produkcií divadla, Wagnerov Blúdiaci Holanďan videný ženským okom Tatjany Gürbaca, síce podobné intervencie nevyvolal, premiérové publikum si však rázne zabučalo.
Gürbaca dej Wagnerovho raného opusu, inšpirovaný severskými baladami, dôsledne odromantizovala. Nosnou ideou koncepcie je tlak zmaterializovaného sveta na ženskú dušu a neschopnosť (či nechuť) stotožniť sa s jeho pravidlami. Muži žijú biznisom, ženy melie mlynček fabriky na krásu. Tabuľky, grafy, mobily, vlasové natáčky, zrkadlá a vizážistky...
Hypersenzitívna, nezrelá Senta (dej sprevádza jej tínedžerské alter ego), dcéra chamtivého bossa prosperujúcej burzy Dalanda, žije od detstva prízračnou túžbou po tajomnom Holanďanovi. Obraz prekliateho námorníka odsúdeného na večné blúdenie po mori, ktorý dráždi fantáziu dievčiny, je v tejto inscenácii veľkým preskleným stĺpom, kde sa zjavuje tajomný muž. Submisívna Senta s ním túži splynúť - ukrýva sa do stĺpa, po milostnom duete si oblieka Holanďanove šaty.
Keď ju Holanďan pristihne v rozhovore so zavrhnutým snúbencom Erikom, rozzúrený odchádza - ani Senta nie je tou vernou ženou, čo ho môže vykúpiť z prekliatia. Ako dôkaz neviny dievčina prereže hrdlo nielen sebe, ale aj Erikovi. V tej chvíli sa postupne začnú podrezávať Sentine družky. Muži si ich nevšímajú, zhypnotizovaní pokračujú v mátožnom telefonovaní. A do toho sa smeje Holanďan - tak ako cynicky Sentu kúpil od jej otca, tak cynicky komentuje smrť svojej nevesty. Zmrazí ho až pohľad na Sentu tínedžerku, tá za ním zavrie okienko a pošle ho do zabudnutia.
Provokatívne divadlo sa v Nemecku očakáva viac-menej automaticky. Skvelé spevácke výkony pomerne málo známych spevákov Manuely Uhl (napriek subtílnemu vzhľadu Senty fascinujúcej vokálnej intenzity s krásnou vysokou polohou) a Johana Reutera (Holanďan s basovými hĺbkami a skvelými výškami, medzitým plno šťavy) či veľkými scénami ošľahaného Mattiho Salminena (napriek zrelému veku v plnej forme spievajúci Daland) boli korunou hodnotného večera.
Richard Wagner: Blúdiaci Holanďan. Deutsche Oper Berlin, predstavenie 17. 9. 2008
Hud. naštudovanie: Jacques Lacombe, réžia: Tatjana Gürbaca
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná kritička)