SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Tichý hosť na veľkej hostine

Odmietol príležitostia izoloval sa od umeleckých skupín. Dielo Alexandra Eckerdta síce zostalo mimo veľkých dejín,v bratislavskej galérii však má svojich divákov.

Z diela Alexandra Eckerdta.Z diela Alexandra Eckerdta. (Zdroj: GMB)

BRATISLAVA. Sú umelci, ktorí sa od svojho debutu nachádzajú v strede diania. A sú takí, ktorí nejakým nedopatrením zostávajú na jeho okraji. A nezávisí to vždy len od kvality ich tvorby. Niekedy je to len súhra náhod, ktoré fatálne predurčia umelcovu cestu.

Aj napriek tomu, že dielo Alexandra Eckerdta (1932 – 1992) má svoje miesto v dejinách slovenského výtvarného umenia, jeho okrajová pozícia ešte nie je jasná. Eckerdtova výstava v Galérii mesta Bratislavy v koncepcii skúseného historika umenia Tomáša Štraussa je vlastne upozornením, že je stále nad čím rozmýšľať.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi Bratislavou a Košicami

Alexander Eckerdt patril ku generácii prvých absolventov bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení, končil v druhej polovici päťdesiatych rokov. Bolo to obdobie pomalého topenia sa ľadov, keď udržanie dogmy socialistického realizmu bolo už len zbožným prianím niekoľkých verných.

Možno to bolo aj echo bruselského Expa. To posvätilo umelecké aktivity, na ktoré sa ešte pár dní predtým nesmelo ani len pomyslieť. Fungovanie bratislavskej Galérie mladých, výstavy nastupujúcej generácie v Umeleckej besede, zviditeľnenie umeleckých skupín hlásiacich sa k predvojnovej tradícii moderny, budilo aspoň navonok zdanie normálnej a cenzúrou nekontrolovanej situácie.

Mladý Eckerdt sa aj napriek ponúkaným príležitostiam centra rozhodol vrátiť do rodných Košíc. A skúsenosť hovorí, že osud, i keď výrazného, ale predsa len regionálneho umelca z perspektívy „bratislavských“ dejín umenia, mu síce nezabráni byť účastníkom „hostiny“, ale zväčša len v úlohe tichého a vďačného hosťa.

Skryť Vypnúť reklamu

Východoslovenské paradoxy

Nebola to len vzdialenosť od centra, ale aj izolovanie sa od generačných družín, ktoré bolo jednou z príčin Eckerdtovho zaškatuľkovania do roly síce aktívneho, ale vždy len štatistu „rozvíjania modernistických tradícii na východe krajiny“. Navyše, jeho osud nesie v sebe ešte jeden absurdný dobový paradox. Ak vtedajšie konzervatívne Košice Eckerdtove obrazy prijímali ako šokujúce a poburujúce, bratislavská kritika ich naopak považovala za konzervatívne a konvenčné.

Eckerdt ignoroval ohlasujúcu sa abstrakciu, opatrenú puncom módneho a aktuálneho smeru. Ďalším vysvetlením umelcovho vyčlenenia môžu byť aj slová Tomáša Štraussa: „Alexander Eckerdt bol vždy vyhranene súčasným tvorcom inšpirovaný novodobou realitou mestskej civilizácie. Tento postreh nadobúda svoju vážnosť zvlášť na Slovensku, kde prevládala dedinská problematika prekvapivo aj v obrazoch Eckerdtových rovesníkov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Človek mesta

Alexander Eckerdt naozaj nebol maliarom slovenského vidieka. Bol predovšetkým človek mesta, takže sa zaujímal o všetko, čo živý mestský organizmus prinášal. Šport, hry, hudba, zvlášť džez, pulzovanie ulice, život v bytoch, uličných dvoroch a domoch. Aj napriek tomu, že kompozíciu obrazu zjednodušoval (často až do tej miery, že pôvodne reálne predmety sú čitateľné len ako plošné znaky), jeho charakteristický copyright je koncentrovaný v inom.

To „iné“ je v zachytení všednosti, často vtipným a prívetivo nevážnym spôsobom. A práve to je divákovi blízke, lebo sleduje seba v povedomých a vyskúšaných situáciách.

Možno Eckerdtovo dielo aj naďalej ostane pomimo veľkých dejín, čo mu však nikto nevezme, sú jeho verní diváci. A súdiac podľa práve prebiehajúcej výstavy, je ich dosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 980
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 121
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 877
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 711
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 707
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 529
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 177
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 279
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 101
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio