Tichý hosť na veľkej hostine

Odmietol príležitostia izoloval sa od umeleckých skupín. Dielo Alexandra Eckerdta síce zostalo mimo veľkých dejín,v bratislavskej galérii však má svojich divákov.

Z diela Alexandra Eckerdta.(Zdroj: GMB)

BRATISLAVA. Sú umelci, ktorí sa od svojho debutu nachádzajú v strede diania. A sú takí, ktorí nejakým nedopatrením zostávajú na jeho okraji. A nezávisí to vždy len od kvality ich tvorby. Niekedy je to len súhra náhod, ktoré fatálne predurčia umelcovu cestu.

Aj napriek tomu, že dielo Alexandra Eckerdta (1932 – 1992) má svoje miesto v dejinách slovenského výtvarného umenia, jeho okrajová pozícia ešte nie je jasná. Eckerdtova výstava v Galérii mesta Bratislavy v koncepcii skúseného historika umenia Tomáša Štraussa je vlastne upozornením, že je stále nad čím rozmýšľať.

Medzi Bratislavou a Košicami

Alexander Eckerdt patril ku generácii prvých absolventov bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení, končil v druhej polovici päťdesiatych rokov. Bolo to obdobie pomalého topenia sa ľadov, keď udržanie dogmy socialistického realizmu bolo už len zbožným prianím niekoľkých verných.

Možno to bolo aj echo bruselského Expa. To posvätilo umelecké aktivity, na ktoré sa ešte pár dní predtým nesmelo ani len pomyslieť. Fungovanie bratislavskej Galérie mladých, výstavy nastupujúcej generácie v Umeleckej besede, zviditeľnenie umeleckých skupín hlásiacich sa k predvojnovej tradícii moderny, budilo aspoň navonok zdanie normálnej a cenzúrou nekontrolovanej situácie.

Mladý Eckerdt sa aj napriek ponúkaným príležitostiam centra rozhodol vrátiť do rodných Košíc. A skúsenosť hovorí, že osud, i keď výrazného, ale predsa len regionálneho umelca z perspektívy „bratislavských“ dejín umenia, mu síce nezabráni byť účastníkom „hostiny“, ale zväčša len v úlohe tichého a vďačného hosťa.

Východoslovenské paradoxy

Nebola to len vzdialenosť od centra, ale aj izolovanie sa od generačných družín, ktoré bolo jednou z príčin Eckerdtovho zaškatuľkovania do roly síce aktívneho, ale vždy len štatistu „rozvíjania modernistických tradícii na východe krajiny“. Navyše, jeho osud nesie v sebe ešte jeden absurdný dobový paradox. Ak vtedajšie konzervatívne Košice Eckerdtove obrazy prijímali ako šokujúce a poburujúce, bratislavská kritika ich naopak považovala za konzervatívne a konvenčné.

Eckerdt ignoroval ohlasujúcu sa abstrakciu, opatrenú puncom módneho a aktuálneho smeru. Ďalším vysvetlením umelcovho vyčlenenia môžu byť aj slová Tomáša Štraussa: „Alexander Eckerdt bol vždy vyhranene súčasným tvorcom inšpirovaný novodobou realitou mestskej civilizácie. Tento postreh nadobúda svoju vážnosť zvlášť na Slovensku, kde prevládala dedinská problematika prekvapivo aj v obrazoch Eckerdtových rovesníkov.“

Človek mesta

Alexander Eckerdt naozaj nebol maliarom slovenského vidieka. Bol predovšetkým človek mesta, takže sa zaujímal o všetko, čo živý mestský organizmus prinášal. Šport, hry, hudba, zvlášť džez, pulzovanie ulice, život v bytoch, uličných dvoroch a domoch. Aj napriek tomu, že kompozíciu obrazu zjednodušoval (často až do tej miery, že pôvodne reálne predmety sú čitateľné len ako plošné znaky), jeho charakteristický copyright je koncentrovaný v inom.

To „iné“ je v zachytení všednosti, často vtipným a prívetivo nevážnym spôsobom. A práve to je divákovi blízke, lebo sleduje seba v povedomých a vyskúšaných situáciách.

Možno Eckerdtovo dielo aj naďalej ostane pomimo veľkých dejín, čo mu však nikto nevezme, sú jeho verní diváci. A súdiac podľa práve prebiehajúcej výstavy, je ich dosť.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 756
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 949
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 6 035
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 451
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 972
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 912
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 343
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 733
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 479
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 291

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

SVET

Asad necháva státisíce ľudí umierať od hladu

Vojna proti Islamskému štátu sa skončila.

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Slovenský jazyk nestačí na hodnotenie tohto filmu. V kine je Fantastická žena

Transrodová hrdinka je v centre čilskej tragédie. Je to prelomový film.

Niet piskora, čo utrafil by Hviezdoslavov tón

Ežo Vlkolinský môže spôsobiť prudké dojatie, televízny pátos mu pomáha.

RECENZIA

Justice League je výstrahou. O chvíľu budeme mať týchto filmov plné zuby

Koľko sa ešte vydržíme zabávať na tej istej zápletke?

O knihách

David Lagencrantz pre SME: Strach zo mňa urobil lepšieho spisovateľa

Sloboda prejavu je dnes ohrozená. Význam a potreba dobrej žurnalistiky sú dnes väčšie ako kedykoľvek doteraz.