Sedemnásty ročník medzinárodného festivalu Divadelná Nitra si dal na vývesný štít slovo zodpovednosť. Asi máločo v šesťdňovom programe sa s témou stretlo tak nástojčivo ako inscenácia pražského divadla Kolowrat - hudobný príbeh procesu s Miladou Horákovou pod názvom Zítra se bude.
Krátky pátos
„Pátos dlhší než dve minúty je na neprežitie.“ tvrdí autor hudby a spoluautor libreta Aleš Březina. Zítra se bude... úplne nepatetickým spôsobom predostiera príbeh procesu ženy, ktorá prežila väzenie a mučenie fašistickej diktatúry, aby ju napokon odrovnala domáca diktatúra komunistická. Libreto je kolážou textov z procesu, citátov z listov sfanatizovaných pracujúcich i rozstrihanej a do absurdného tvaru nanovo zošitej agitačnej piesne Pavla Kohouta Zítra se bude tančit všude.
Dokumentárna opera. Jej hudba je prirodzená, komunikatívna, až sa chce banálne povedať – krásna. Březina sa nepredvádza, a predsa úžasne pracuje s rytmom, farbou, harmóniou. Strhujúce je i jediné číslo bez hudby – žiadosť o milosť, adresovaná prezidentovi Klementovi Gottwaldovi osemdesiatročným otcom a šestnásťročnou dcérou Horákovej. Hlboký zamatový alt Sone Červenej ju recituje vecne, ale ten kontrast medzi absurditou procesu s vopred jasným výsledkom a obyčajnou ľudskou túžbou zachrániť milovanú osobu je ako rana do srdca. Slávna mezzosopranistka, ktorá sa bráni označeniu legenda („legenda je čosi skončené a ja mám toho ešte toľko pred sebou“), je dušou a epicentrom inscenácie.
Hranica znesiteľnosti
Nádherná vznešená osemdesiattriročná dáma odviedla unikátne dielo od počiatočnej idey až na javisko. Napriek úžasnej charizme nestrháva pozornosť na seba. Pokorne slúži dielu. Rovnako ako režisér a spoluautor libreta Jiří Nekvasil, autor divadelne magickej scény Daniel Dvořák, dirigent Marko Ivanović, kontratenor Jan Mikušek (jeho groteskné herectvo a vysoko posadený hlas tvoria pôsobivý kontrast k dôstojnej Soni Červenej) i dievčenský a detský zbor.
Na otázku prečo je opera taká krátka, odpovedal Březina: „Lebo ďalšie materiály, ktoré sme mali k dispozícii, boli za hranicou znesiteľnosti.“ Dôsledné vyhnutie sa citovému vydieračstvu, ani náznak lacného ťaženia z témy, ktorá sa zhodou okolností v čase premiéry stala bestsellerom českej tlače – tam sú pramene zasahujúcej apelatívnosti diela. Nie je veľa inscenácií, ktoré treba vidieť. Toto je určite jedna z nich. Azda sa príležitosť zopakuje aj na Slovensku.
Recenzia/opera
Aleš Březina, Jiří Nekvasil: Zítra se bude...
Hudobné naštudovanie: Marko Ivanović.
Scéna: Daniel Dvořák.
Réžia: Jiří Nekvasil.
Národní divadlo Praha –
Divadlo Kolowrat na Divadelnej Nitre, 27.9.2008
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná kritička)