BRATISLAVA. Zvlášť pre riaditeľa Baletu SND Mária Radačovského to bol večer plný emócií, vzhľadom na osobnú skúsenosť s chorobou, ktorú prekonal. Baletný večer bol nielen bravúrnou galériou tanečných prezentácií zahraničných a domácich umelcov, ale aj konkrétnym výstupom ľudskej pomoci a signálom, že nám ľudský osud a život toho druhého nie sú ľahostajné.
Duet Darie Klimentovej z English National Ballet a Tamáša Solymosiho z Wiener Staatsoper sa vznášal v ľahkosti klavírnych tónov Igora Zapravdina a v modrom svetle scény. Choreografia i interpretácia bola predvedením abstraktného tancovania s dávkou hĺbky a citu.
Technickú paľbu piruet, krokov, temperamentných gest a razantného nadšenia predviedli manželia Cristina a Alexej Terentievovci z moldavského Teatrul National de Opera si Balet na Minkusove Pas de deux z baletu Don Quijote.
Moderné komorné dielo pod názvom Point, vychádzajúce z klasiky a skúmajúce hranice tanečnej techniky, uviedli Krizstina Pazár a Zoltán Oláh z budapeštianskeho Maďarského národného baletu. Hra „gumových“ svalov, dynamika gesta, nekompromisné nasadenie a dokonalosť vyhotovenia vyžarovali až extatický náboj.
Poetickejší a hĺbavý ponor do pochybujúcej a zmätenej duše ponúkli Prisoners of Feelings v choreografii Jiřího Bubeníčka, ktorý pochádza z dvojčiat. Anton Faraonov a Sergii Leogorov (Balet Štátneho divadla Košice) ponúkli úvahu o tom, ako človek je aj nie je sám, keď sa narodí ako dvojča, ako je jedincom i neoddeliteľnou súčasťou toho druhého zároveň, ako neexistuje prvý alebo druhý, lebo vždy sú rovnako dvaja a aj každý jeden. Tanec naplnili estetickou, bôľnou, výtvarne až erotickou tanečnou výpoveďou. Napätiu výrazne pomáhala i práca so svetlom, ktorú treba vyzdvihnúť pri všetkých choreografiách.
Krásne lyrická, i tak trochu poetikou domáca bola choreografia Lyrická na rusínske a slovenské ľudové balady. Eva Horáková z pražskej Laterny magiky a Petr Zuska (Národní divadlo) odpálili spŕšku lineárnych kreácií plynulo prechádzajúcich jedna do druhej.
Burácajúce bravó sa dostalo aj páru Seh Yun Kim a Jozefovi Vargovi z Het Nationale Ballet z Amsterdamu v Grand pas classique. Slovenský tanečník s kórejskou partnerkou predviedli technické absolútno v klasickej časti, ale aj v modernej choreografii Angel.
SND sa predstavilo lyrickou Inšpiráciou Mária Radačovského a partnerky Anick Bissonnette z Le Grands Ballet Canadiens de Montréal, ktorú má vo svojom repertoári, ako aj výtvarne a invenčne pôsobiacim dielom Un Ballo v choreografii Jiřího Kyliána.
Modernú choreografiu Hansa van Manena Déja vu uviedli Jin Young Won a Rogerom van der Poelom z Nederlands Dans Theater. Tanec bol založený na napätí tiel, ktoré sa približujú a vzďaľujú zároveň. Baletnou bodkou večera sa stal Čajkovského Pas de deux z baletu Labutie jazero na choreografiu Mariusa Petipu. Ivy Amista a Tigran Mikayelyan z Mníchova perfektnou klasickou baletnou výpoveďou vyslali známym dielom poslednú správu večera o sile lásky.
Autor: Barbara Brathová (Autorka je historička a teoretička umenia)