RECENZIA / DIVADLO

Kto sa bojí Ginsberga

Viliam Klimáček má rád symboliku totalitného režimu a už dlhšie sa pohybuje na burze s komoditami slovenských dejín. Tentoraz mu vďaka tomu prišiel v Bratislave do cesty Allen Ginsberg.

Chameleón a eštebák v Ginsbergovi.(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Viliam Klimáček má rád symboliku totalitného režimu a už dlhšiesa pohybuje na burzes komoditami slovenských dejín. Tentoraz mu vďaka tomu prišiel v Bratislavedo cesty Allen Ginsberg.

Cesta k beatnikom môže byť stále zarúbaná. Čiže vždy ich niekto pre seba v pravý čas objaví. Tak sa na nás teraz nalepila aj návšteva básnika Allena Ginsberga v Bratislave v dávnom roku 1965.

Spracovať túto skutočnosť ako divadelnú tému je dobrý nápad. Je to záslužné z hľadiska výchovno-vzdelávacieho, hra určite uspokojí zopár učiteľov literatúry a ich študentov. Treba oceniť aj možnosť nahliadnuť do zväzkov ŠtB cez netradičný bulletin. Má podobu dosiek s kópiami spisu o Ginsbergovej návšteve a s reaktuálnymi novinovými výstrižkami.

Len aby bolo

Škoda však, že práca s originálnym dokumentárnym materiálom vrátane dobovej filmovej dokrútky a dosiaľ nepoužitých hudobných podkladov vtedajšej kapely Beatman nemajú v hre pevnejšie miesto. Divadelný zážitok neumocňujú ani spomienky našich beatnikov, Osamelých bežcov Petra Repku, Ivana Štrpku a Ivana Laučíka. Prečo sa stali nekonkrétnym básnikovým tieňom? A kde je vlastne Ginsberg? Slabý scenár navodzuje dojem, že hra vznikla len preto, aby bola. A jej inscenačná podoba pôsobí ako výstrel do prázdna z nenabitej pištole.

Herecké výkony kolíšu, nie pre nedostatok talentu, skôr pre nejasný zámer, o akú výpoveď vlastne ide. Dievčaťu v podaní štýlovo nadizajnovanej Renáty Ryníkovej chýba potrebná naivita a jednoznačnejší prejav. Chameleón Vlada Kittlera je viac afektovaný než tragikomický. Dano Heriban je primerane civilný, postava básnika mu svedčí, ale je ho akosi málo. Džezmen Jaslovský sa vlúdi do atmosféry cez neho ako cez hudobníka, príjemne ju osviežuje, ale jeho postava tiež ostáva nevyužitá. Vierohodným hereckým typom sa napokon stáva Klimáček, eštebák v baloniaku s pohľadom ukrytým za veľké okuliare.

Nemá zmysel stavať na sile beatnickej poézie a bizarnosti totalitných praktík, ak všetko chceme na scéne tromfnúť. To je tiež jeden z pocitov, ktorý so sebou hra prináša. Je to škoda o to viac, že nemusí byť pochýb o tom, či protagonisti majú s témou vlastnú, intímnu skúsenosť. Mohli s ňou prežiť nezabudnuteľné obdobie, no nemohli o tom presvedčiť. Akoby sa v polovici cesty autor zháčil.

Na dne

Režijný pokus preklenúť čas hip­hopom a zavolať na scénu Lyrika síce môže zaručiť úspech, no raper vystupuje v inscenácii skôr ako roztlieskavač než ako adekvátna paralela beatnickej poézie. Čo, samo­zrejme, neznamená, že nemá v správnom kontexte potrebnú silu. Je trochu smutné, keď nálada musí byť, a ak nie je, treba ju za každú cenu vyrábať. V pokuse o dokumentárne divadlo totiž víťazí Klimáčkov rokmi overený pop-pohľad.

Jeden opakovaný obraz sa ma však dotkol. Pred strohým bielym mólom na čiernej podlahe som sa tak mohla ocitnúť na dne voľakedajšieho Dunaja a pocítiť bezmocnosť. Znamená oveľa viac než ľahko použiteľný atribút komunizmu.

Viliam Klimáček: Ginsberg v Bratislave

Scenár a réžia: Viliam Klimáček

Hudba: Marián Jaslovský a Dano Heriban, scéna: Peter Janků, kostýmy: Renata Ormandíková

Premiéra: 4. a 5. októbra v divadle GUnaGU v Bratislave

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 867
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 426
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 372
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 155
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 930
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 922
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 785
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 613
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 813
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 678

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Maliar Šille: Pred Mickey Mousom sa nedá ujsť. Je za tým krutý biznis

V Kunsthalle má Erik Šille veľkú výstavu plnú popkultúrnych postavičiek.

Mercury Prize sa na seba snaží upozorniť. Nominovala Eda Sheerana

Kto nahral britský album roka? Pozrite si nominácie na najprestížnejšiu hudobnú cenu.

Ak beriete život ako muzikál, tento film je pre vás

Do kín prichádza Baby Driver. Triler, v ktorom hrá neustále hudba.

O knihách

Recenzia knihy Antihrdina: Ľudstvo je definitívne v keli

Alexandra Salmela románom Antihrdina prekročila obmedzenia slovenskej literárnej pece.