špičku.
BRATISLAVA. Hoci oficiálne materiály ako úvodný deň festivalu Večery novej hudby uvádzajú najbližší piatok, hrať sa začne už vo štvrtok v šamorínskej synagóge, kde sa chystá Američan James Fulkerson (1945). Na „zahrievacom“ večere tento neúnavný propagátor sólovej hry na trombón predstaví okrem vlastnej tvorby aj skladbu, ktorú špeciálne preňho napísala jedna z kľúčových postáv hudby 20. storočia John Cage (ten bol mimochodom hosťom festivalu v roku 1992).
Fulkerson sa vzápätí presunie do Bratislavy, kde bude najskôr dopoludnia robiť workshop na VŠMU a večer sa so svojím nástrojom a elektronikou presunie do Štúdia 12 na oficiálny úvodný koncert Večerov novej hudby.
Program devätnásteho ročníka akcie pokračuje v sobotu, keď sa k Fulkersonovi pripoja jeho kolegovia Philip Corner a Hilary Jeffery. Trojica pripravila autorský večer z diel Cornera (1933), ktorý popri komponovaní hrá na niekoľko nástrojov a príležitostne sa na svetových pódiách vyskytuje aj ako spevák.
Týždňová pauza bude nádychom k najväčšiemu projektu tohtoročných Večerov novej hudby. V sobotu 18. októbra zaznejú štyri premiéry diel, ktoré vznikli na priamu objednávku festivalu. Asi najväčšie očakávania vzbudzuje skladba Elliota Sharpa. Jeden z lídrov scény newyorského downtownu, ktorá nadžánrovým spôsobom mieša prvky komponovanej hudby s improvizáciou, napísal skladbu pre bratislavský súbor VENI.
VIDEO: Dokument o Elliotovi Sharpovi
Na Večeroch novej hudby sa väčšina skladateľov neobjavuje len v publiku. Vystúpia aj ako sólisti: David Dramm bude spievať, Hilary Jeffery predstaví svoj unikátny tromboscilátor, Elliott Sharp vytiahne z puzdra nemenej originálnu elektroakustickú gitaru a Marián Lejava o čosi tradičnejšiu dirigentskú paličku.
Sympatické je, že popri renomovaných zahraničných menách festival stále dáva veľký priestor aj domácim autorom. Na záverečnom koncerte 19. novembra tak domáci BB ensemble odpremiéruje nové kusy Petra Zagara a Boška Milakovića.
A prečo vlastne na záver festivalu súčasnej hudby zaznie aj Sonáta pre dva klavíry a bicie nástroje od Bélu Bartóka, ktorý zomrel v roku 1945? Večery novej hudby sa totiž rozhodli pripomenúť sedemdesiate výročie premiéry tohto diela.
Niekoľko skladateľov sa tu neobjaví iba v publiku. Predstavia sa ako sólisti v skladbách, ktoré vznikli na objednávku festivalu.