HRÁVALA EŠTE U VOSKOVCA A WERICHA, DNES VYNIKÁ V OPERE O MILADE HORÁKOVEJ

Clivotu som si zakázala

Najsilnejšou inscenáciou tohtoročnej Divadelnej Nitry bola dokumentárna opera o procese s Miladou Horákovou. Slávna česká altistka SOŇA ČERVENÁ, ktorá stvárnila hlavnú postavu, má s komunistickou diktatúrou intenzívne skúsenosti. Napriek tomu sa však poro

Soňa Červená (1925), operná a muzikálová speváčka, herečka. V povojnových rokoch účinkovala v Divadle V+W a v karlínskom Hudebním divadle, neskôr v Janáčkovej opere v Brne. V roku 1962 emigrovala do Západného Berlína. Hosťovala na popredných operných scén(Zdroj: COLLAVINO)

Najsilnejšou inscenáciou tohtoročnej Divadelnej Nitry bola dokumentárna opera o procese s Miladou Horákovou. Slávna česká altistka SOŇA ČERVENÁ, ktorá stvárnila hlavnú postavu, má s komunistickou diktatúrou intenzívne skúsenosti. Napriek tomu sa však porovnávaniu vlastného osudu imigrantky a disidentky s tragédiou popravenej političky bráni.

V emigrácii urobila veľkú kariéru, napriek tomu ju na Slovensku takmer nepoznáme. Krásna a šarmantná dáma si na festivalovej diskusii podmanila aj tých, ktorí sa na vypredané predstavenie nedostali.


Váš otec bol zakladateľ kabaretu Červená sed­ma. Sú tu korene vašej lásky k umeniu?

„Samozrejme, že ma to poznamenalo. Študentský literárny kabaret Červená sedma bol prvým divadelným priestorom svojho druhu, dovtedy existovali len šantány. Zanikol v roku 1922, skôr, než som sa narodila. Na jeho tradícii potom stavali Voskovec a Werich či Vlasta Burian. Otec sa venoval advokátskej profesii, no našu domácnosť aj naďalej navštevovali herci, literáti, operní speváci – Jindřich Plachta, Saša Rašilov, Míla Pačová a iní. Hoci som bola príliš malá, aby som si naplno uvedomovala, akí vzácni ľudia sú našimi hosťami, moju mladosť a vzdelávanie formovalo umelecké ovzdušie. Otec vo mne prebudil lásku k umeniu. Naučil ma veľmi dôležitej veci – že slovo a hudba majú rovnakú hodnotu a že je dôležité to rešpektovať.“

Vaše začiatky sú spojené s Divadlom V+W. Ako neznáme mladé dievča získa hlavnú ženskú rolu v slávnom muzikáli Divotvorný hrniec?

„Voskovec a Werich hľadali herečku a speváčku pre postavu Káče Maršálkovej. Išla som tam, hoci som bola veľká hanblivka a s verejným účinkovaním som nemala takmer žiadne skúsenosti. Asi práve preto si vybrali mňa – aj muzikálová Káča Maršálková je také trdlo, aké som v dvadsiatich troch rokoch bola ja.“

V Prahe ste sa stali hviezdou. Účinkovali ste aj v Hudebním divadle v Karlíne, po boku Jaroslava Marvana vo filme Poslední mohykán. A predsa ste Prahu v roku 1951 opustili a odišli do brnianskej opery. Bola pre vás opera takým veľkým lákadlom?

„Operu som od detstva považovala za svoj cieľ. Aj popri účinkovaní v Osvobozeném divadle som naďalej chodila na hodiny operného spevu. Takže keď sa naskytla možnosť nastúpiť do Janáčkovej opery, neváhala som.“

Onedlho ste dostali ponuku z berlínskej opery a tam vás zastihlo vztýčenie múru. Nebola to prvá výzva osudu na emigráciu. Mohli ste odísť v roku 1948, keď emigroval váš manžel, továrnik a „triedny nepriateľ“. Prečo ste to neurobili?

„Kým žila moja matka, ktorá mala v dôsledku väznenia v koncentračnom tábore podlomené zdravie, nechcela som odísť. Ale keď umrela, situácia sa zmenila. V Berlíne som sa stala známou, za Gluckovho Orfea ma poctili titulom Kammersängerin. Postupne pri­chádzali zaujímavé zahraničné ponuky. Keď začali stavať múr, bolo mi jasné, že zamurovávajú aj moju kariéru.“

Vtedy ste prešli do Deutsche Oper v Západnom Berlíne?

„Áno. To bolo krásne obdobie. Mala som vynikajúcu pozíciu, dostávala ná­d­­­­­herné roly. Ale predsa len, Berlín bol ostrov, zavretý uprostred východnej zóny. Takže som sa stále cítila tak trochu zamurovaná. Preto som prijala ponuku frankfurtskej opery a založila si tam trvalé by­d­lisko, z ktorého som cestovala do sveta.“

Spievali ste na veľkých operných scénach – od Viedne, Londýna, Milána až po Paríž, kde ste sa stretávali s najväčšími osobnosťami. Kto­rá z nich stojí najvyššie vo vašom rebríčku dôležitosti?

„Nemám taký rebríček. Ale určite za mnohé vďačím dirigentovi Herbertovi von Ka­rajanovi. On mi ponúkol účinkovanie na salzburskom i bayu­ert­hskom festivale, aj angažmán vo viedenskej Štátnej opere.“

Najväčšiu slávu vám priniesla Carmen, no vy ste sa nikdy netajili láskou k hudbe 20. storočia.

„Carmen som milovala od detstva. Ale predsa len, čím som bola zrelšia, tým viac ma lákali Janáček, Strauss, Berg, Henze , Nono.“

Keď ste skončili s operným spevom, vrátili ste sa k divadlu. Bola to veľká zmena?

„Môj čas opernej speváčky sa naplnil, to je najväčšia spravodlivosť na svete. Bolo by ma vtedy veľmi bolelo, keby som sa musela rozlúčiť s javiskom – tam je môj domov, moje šťastie. Chvalabohu som v roku 1990 dostala ponuku od jednej z najlepších nemeckých činohier, divadla Thalia v Hamburgu. Tam práve Robert Wilson začínal inscenovať muzikál Toma Waitsa The Black Rider. Obsadili ma doňho a potom som ostala v Hamburgu ďalších desať rokov.“

Aký je on ako autor?

„Je to úžasný umelec. Usilovný, dôsledný, neznáša žiadnu približnosť. Od prvého okamihu skúša na sto percent a to isté žiada od interpretov. V tom si s ním veľmi rozumiem.“

Poslednou produkciou, na ktorej ste sa od myšlienky až po javiskový tvar podieľali, je opera Zítra se bude, hudobný príbeh procesu s Miladou Horákovou. Ako dielo vzniklo?

„Vtedajší šéf Opery Národného divadla Jiří Nekvasil ma vytrvalo oslovoval s rôznymi ponukami na účinkovanie. Napokon sme sa dohodli, že najrozumnejšie bude nechať skomponovať operu, ktorá by bola tak trochu šitá mne ,na telo’. S Alešom Březinom, ktorý je známy ako autor skvelej filmovej hudby, sme sa poznali už z predchádzajúcej práce a výborne si rozumieme. Zhodli sme sa na tom, že témou diela má byť život silnej ženskej osobnosti českých dejín. Milada Horáková nám vyšla ako najnaliehavejšia téma.“

Vy ste však nevytvorili operu o Horákovej, iba o procese s ňou. Aj vy sama sa prevteľujete do rôznych postáv. Prečo?

„Nechceli sme vytvoriť fikciu. Rozhodli sme sa libreto založiť na autentických materiáloch. Aby malo dielo divadelne pevnú a funkčnú štruktúru, oslovili sme umelca s veľkými javiskovými skúsenosťami – Jiřího Nekvasila. Popri spolupráci na librete inscenáciu aj režíroval.“

Vaša mama umrela v komunistickom väzení. Téma procesu Milady Horákovej – ženy, ktorá prežila koncentračný tábor, aby umrela rukou komunistických katov – musí byť pre vás veľmi silná. Dokážete sa odosobniť?

„Mojím krédom je, že na javisko nie je možné prinášať osobné city, traumy, problémy. Tie treba nechať za scénou, na javisku musíte byť nad vecou. Myslím si, že práve tá forma, akú dielu Březina a Nekvasil dali – vysoko štylizovaná, vecná, možno až trochu suchá – je najdramatickejším momentom.“

V Divadelnej Nitre ste zožali obrovský úspech. Mnohí z tých, čo mali záujem, sa na predstavenie vôbec nedostali, a tí, čo to šťastie mali, ho hodnotili ako vrchol festivalu. Aký je ohlas v Prahe?

„Tiež vynikajúci. Hrávame od apríla trikrát mesačne pred vypredaným hľadiskom. Som šťastná, keď vidím v publiku sedieť toľko mladých ľudí. Im je toto dielo v prvom rade určené, ich chceme zasiahnuť.“

Aj v nitrianskom publiku naj­vrúcnejšie reagovali práve študenti, ktorých očarila vaša charizma.

„Ja nie som centrom tejto inscenácie! Slúžim jej. Zišli sme sa skvelý tím. Opera Zítra se bude je tímová práca.“

Rovnako prudko ste sa ohradili aj proti titulu „legenda českej opery“. Necítite sa byť legendou?

„V žiadnom prípade. Legenda je čosi ukončené a ja mám toho ešte toľko pred sebou! Práve prekladám do nemčiny operu Bohuslava Martinů Vojak a tanečnica. No a ak by sa naskytol podobný spoločný projekt, ako je Zítra se bude, určite by som si dala povedať.“

Svoje spomienky ste nazvali Stý­s­kání zakázáno. Je to vaše motto?

„Ach, a aké! Clivotu som si raz a navždy zakázala.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 214
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 931
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 116
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 483
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 715
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 484
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 187
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 697
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 367
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 670

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

Brit Awards napravili krivdy Grammy: Ceny dali Davidovi Bowiemu

Pozrite si zoznam všetkých víťazov cien najlepšej britskej hudby.

Do ankety Radio_Head Awards zasiahli aj kvóty. Cenu vyhrajú silné ženské hlasy

Zoradili sme šance interpretov, ktorí môžu získať cenu za najlepší slovenský album roka.

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop