BRATISLAVA. Ľudová hudba nie je určená pre notový zápis či záznam. Vždy sa šírila voľne, od ucha k uchu, od nástroja k nástroju, podobne ako ľudové rozprávky. Keby nebolo osobností, ktoré ju priniesli do oficiálnej hudobnej kultúry, ani by sme ju nepoznali, ak by sme sa práve nepohybovali po jej „hudobných biotopoch“. Našťastie, takíto ľudia sú, a aj vďaka nim dnes môžeme počúvať ľudovú hudbu a jej deriváty aj v mestskom prostredí.
Ján Berky-Mrenica (na snímke Petra Procházku), ktorý včera nadránom zomrel vo veku 69 rokov, medzi takéto osobnosti nepochybne patril. Excelentný muzikant preslávil svoju rodnú Očovú a Slovensko v 52 krajinách sveta pôsobivou interpretáciou ľudových piesní. Ako koncertný majster pôsobil v Slovenskom ľudovom umeleckom kolektíve (SĽUK) vyše 32 rokov. Bol to človek, ktorý spájal žánre, venoval sa slovenskému aj rómskemu folklóru, spolupracoval aj s veľkými osobnosťami popu aj vážnej hudby, medzi inými so spevákmi ako Jana Kocianová, František Zvarík, Pavol Gábor, Martin Babjak či Miroslav Dvorský. Na koncertnej šnúre v Amerike odohral v džezovom klube na Broadwayi dueto s legendárnym džezovým trubkárom Louisom Armstrongom.
V roku 1994 založil orchester Diabolské husle, kde pôsobil aj jeho syn a ďalší hudobníci, okrem iných aj neskorší kapelník orchestra Zlaté husle Martin Sleziak. Diabolské husle koncertovali takmer po celej Európe, v USA, Kanade, Austrálii, Japonsku, Číne, na Taiwane, v Jordánsku a v ďalších krajinách. Keď v roku 1997 musel Berky-Mrenica st. z orchestra pre zdravotné problémy odísť, odovzdal žezlo svojmu synovi. Ten skupinu v auguste 2007 rozpustil.
Ján Berky-Mrenica napísal knihu spomienok Veselo s husličkami po svete, spolu s dcérou Aninou pripravili knihu Rómske piesne a múdre slová. Za svoj život vydal šestnásť albumov a obrovské množstvo samostatných piesní, podieľal sa na mnohých televíznych hudobných reláciách. Je držiteľom mnohých cien a štátnych vyznamenaní.
Autor: maj