SME

Čarodejníka Klingsora stačí poprosiť

Triumf tvorivosti alebo profesionality. Animovaný film potrebuje jedno aj druhé. Hovorí o tom Katarína Minichová.

Triumf tvorivosti alebo triumf profesionality. Animovaný film potrebuje jedno aj druhé. Hovorí o tom programová riaditeľka Bienále animácií Bratislava Katarína Minichová.

Aký animovaný príbeh sa k vám stále vracia?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Bude to asi Norštejnov Ježko v hmle, alebo film Frédericka Backa Mocná rieka. To je vlastne animovaný dokument. Jeho hrdinom nie sú ľudia, ale príroda. A spolu s ňou vtáci, voda, stromy. Teda všetko, o čom už máme plno informácií. Lenže v tomto filme popri nich ožívajú aj city. Vždy je vzácne, keď sa podarí vyrozprávať príbeh a emocionálne sa ním dotknúť. A v animovanom príbehu je to obzvlášť ťažké, lebo nemáte viac ako pár minút.“

SkryťVypnúť reklamu

Tvárou festivalu Bienále animácií je čarodejník Klingsor. Čím si to vyslúžil?

„Je to čarodejník – svetobežník a Bratislavský hrad si vybral, aby si pri cestách oddýchol. Chcel si naň sadnúť, a preto ho prevrátil. Narobil tým kopec problémov, a keď sa to už nedalo vydržať, musela sa zapojiť veštica z Vrakune. Klingsorovi poslala mierový odkaz, aby hrad vrátil späť. A on súhlasil. Riešenie bolo teda rozprávkovo jednoduché. Stačilo ho iba po­prosiť.“

Ako sa prejavuje, že festival má na svojej strane takého čarodejníka?

„Vieme, ako dnes vyzerá filmová tvorba. Napriek tomu máme v súťaži päť slovenských filmov. Ani jeden nie je vyrobený s podporou verejnoprávnych médií. Tri vznikli na vysokej škole, jeden spravil Jakub Ježík, ešte iba maturant, a film Borisa Šimu vznikol už vo vlastnej produkcii. Máme aj novú cenu, prémiu Literárneho fondu. Dostane ju jeden mladý tvorca, aby mohol robiť na ďalšom filme pre deti. Lebo – aj animátor musí k takému typu tvorby dospieť, a dospeje k nemu zväčša až vtedy, keď má vlastné deti. Vtedy zistí, aké dôležité je rozprávať rozprávku.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako má dnes ale mladý tvorca hľadať motiváciu, keď vie, že jeho príbehy televízia neodvysiela?

„Je pravda, že filmy pre deti nemajú dnes v televízii pravidelné okienko. Keď sa aj nejaký odvysiela, v programe sa stratí. Takže mladí musia byť veľmi usilovní, aby na seba upozornili. Vidím však, že sa začína nové obdobie tvorcov. Sú už novým typom producentov. Sú tvoriví a zároveň si vedia zabezpečiť výrobu i marketing. A darí sa im.“

Často však musia žiť veľmi skromne. Tak sa kedysi animátori obetovať nemuseli.

„Vždy bolo treba dokazovať, že animovaný film je potrebný. Bol to boj, len nebol taký viditeľný. V televízii sme hľadali stále nové argumenty, prečo tvoriť večerníčky ďalej, nepomáhalo ani to, že sa animovaný film skvelo vyvážal do sveta. Samozrejme, dnes je to ešte ťažšie, lebo televízia už desať rokov žiadny večerníček nevyrobila. Vyrábať neprestala iba škola.“

SkryťVypnúť reklamu

Popri tom sa stále hovorí o tom, aké je dnes ťažké priniesť nový a zároveň zaujímavý príbeh. Ako sa to dotklo animovaného filmu?

„Aj animovaný film musí mať svoj začiatok, stred a koniec. Svojho hrdinu a protivníka. To je celé tajomstvo. Neraz to býva úžasné dobrodružstvo, taký príbeh nájsť. Ale dnes sme radi, ak nejaký film vznikne.“

Zvykne sa ešte pracovať s literárnou predlohou?

„Boli časy, keď bola scenáristická práca pre televíziu neprebádaná, a pre veľkú pani literatúru to bola nová spoločnosť. Postupne sami autori konvertovali na scenáristov a vznikali adaptácie ich knižných príbehov. Robila to aj Mária Ďuríčková, Ján Navrátil, neskôr Dušan Dušek, Daniel Hevier. Dnes už je to minulosť. Siahnuť po literárnej predlohe je však pre tvorcu animovaných filmov stále dobrá cesta. Dieťa sa teší, že vidí svoju obľúbenú postavu z knižky aj vo filme, a zároveň je to dobrý marketingový plán. Spojeniu knižky s filmom, prípadne s hračkou sa dnes zvykne dariť, akurát, že nie vždy to sprevádza aj umelecká kvalita. Ale tá to mala vždy ťažké.“

SkryťVypnúť reklamu

Čím to je, že kvalita je taká nepríťažlivá?

„Možno nemá okolo seba ľudí, čo by ju s takou naliehavosťou a agresivitou dokázali pretlačiť. Na druhej strane, niektoré úspešné seriály sú zároveň aj krásne. Napokon, na festivale sa o téme podnikania v animácii budeme baviť.“

Nie je to tým, že niektoré filmy sú príliš sofistikované? Že sú pre deti také nejasné, až sa ich boja?

„Keď vznikal seriál Danka a Janka, v televízii sa pri jeho schvaľovaní pýtali: Prečo sú také škaredé? Áno, postavičky mali veľké hlavy a oči, a šaty zase malé. Lenže deti si vonkajšiu stránku nevšímali. Tú rozprávku vnímali zvnútra, zaujímal ich príbeh, a ten sa im páčil. Všimnite si, aké sú dnešné komerčné filmy realistické. Chýba im to posvätenie výtvarníka, jeho zámerná štylizácia, rukopis. Všetko je v nich vysvetlené, a dieťa je pri nich pasívne.“

SkryťVypnúť reklamu

Takže na animované filmy typu Aladin alebo Leví kráľ by ste deti neposielali?

„Ale áno, posielala. Sú to veľké akčné príbehy, nakrútené s trium­fom profesionality. My také filmy nerobíme, ale aspoň by sme k nim mohli ponúknuť alternatívu. Napríklad príbehy bez textu, v ktorých bol taký úžasný Viktor Kubal. V jeho filmoch nikdy nikto neprehovoril, aj tak povedali veľmi veľa. Zoberte si jeho príbeh Janko Hraško a kúzelník. Stačí sa na toho kúzelníka pozrieť, a hneď viete, že je to absolútny podvodník.“

Kubal mal hravé prvky aj v príbehoch pre dospelých. Môžu však jeho Krvavú pani vidieť aj deti?

„Nie je to pre nich veľmi vhodný film. Ak sa už naň dieťa díva, nemalo by byť pri ňom samo. Pretože taký film ho síce provokuje, posúva, lenže môže to byť aj negatívnym smerom. A rozprávka by ho nemala rozrušiť, ale naopak, upokojiť. Rodič by mu mal veci vysvetliť. Malý problém je, že dospelí sa z takej úlohy vyvliekajú. Sú najradšej, keď sa dieťa na nič nepýta, a pozerá sa radšej na tie realistické disneyovky s dialógmi.“

SkryťVypnúť reklamu

Keď vznikal seriál Danka a Janka, v televízii nám pri jeho schvaľovaní hovorili: To je škaredé! Lenže deti si vonkajšiu stránku nevšímali, vnímali rozprávku zvnútra, zaujímal ich príbeh, a ten sa im páčil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 478
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 110
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 795
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 598
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 112
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 021
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 983
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 773
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 143
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 210
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 423
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 738
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 063
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 895
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 515
  8. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 439
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťZatvoriť reklamu