Premiéra najnovšej divadelnej hry Václava Havla Odchádzanie mala komplikovaný osud. Po veľkom mediálnom rozruchu pred prvým uvedením, ktoré sa malo najprv odohrať na scéne pražského Národného divadla, neskôr Vinohradského divadla, až sa napokon v júni uskutočnilo v divadle Archa, nasledovala pomerne nenápadne druhá česká premiéra v Klicperovom divadle v Hradci Králové.
Dôverne a bez piety
Tentoraz Odchádzanie inscenoval Havlov priateľ a bývalý kolega-kulisák ešte z rokov šesťdesiatych v Divadle Na zábradlí, zároveň i sused-chalupár „odnaproti“ z druhej strany lúky na Hrádečku Andrej Krob.
Ten Krob, ktorému sa v roku absolútneho zákazu disidentského dramatika podaril husársky kúsok: založil amatérske Divadlo Na tahu, aby s ním naštudoval Havlovu Žobrácku operu, prenajal si spoločenskú miestnosť v hostinci U Čelikovských v obci Horní Počernice neďaleko Prahy a súkromne tam v novembri 1975 pozval autora i jeho priateľov na svetovú premiéru!
Akýmsi zázrakom sa eštebáci o premiére dozvedeli, až keď bolo po všetkom. Mnohých divákov potom vyhodili zo zamestnania, zrekvírovali im cestovné pasy a súbor Divadla na tahu zrušili. Po roku 1989 Andrej Krob režíroval viaceré Havlove hry v Česku i zahraničí, ale popritom pravidelne a nepretržite i s amatérskym Divadlom Na tahu. Patrí medzi najdôvernejších znalcov Havlovho diela.
Už divadelný plagát naznačuje, že inscenácia nebude nijako „pietna“: so zaťatými zubami sa z neho usmieva Václav Havel s operenou indiánskou čelenkou na hlave. Zatiaľ čo v pražskej inscenácii – tak ako je to v texte hry – k nám autor prehováral svojím ráčkujúcim hlasom z reproduktorov, aby často ironicky komentoval dianie na scéne, tu sa na javisku prepletá medzi ostatnými postavami hry (nie síce autor osobne, ale herec, ktorý ho hrá – Jiří Zapletal).
Na začiatku bol kulisák
Nervózny zmätok, ktorý je témou hry, sa tým viditeľne zväčšuje. Navyše sa tu nič neilustruje, hrá sa na neveľkom javisku medzi hŕbou stoličiek v štúdiu pre 150 divákov. Pánska časť súboru hrá spoľahlivo, úžasná je však dámska zostava. Nielen jedna z najlepších českých divadelných herečiek Pavla Tomicová v hlavnej ženskej úlohe Ireny, ale celá plejáda žien od najmladšej „politologičky a multikultúrnej sociopsychologičky“ Weissenmütelhofovej (E. Boušková) až po matku bývalého kancelára Riegra (M. Eliášová). Sedem hradeckých herečiek má očividne viac zmyslu pre humor, väčšiu ľahkosť a obdivuhodnú autenticitu.
Autor bol, samozrejme, pritom. Nielen na premiére, ale aj na prvej skúške v Hradci. Do divadla sa vrátil nielen ako autor, ale aj ako divadelník, ktorým neprestal byť od svojich kulisáckych začiatkov vo Werichovom divadle ABC. Blahodarný vplyv legendárneho učiteľa je v Havlových hrách stále prítomný.
Recenzia
Václav Havel: Odcházení
Réžia: Andrej Krob. Scéna a kostýmy: Jan Dušek
Dramaturgia: Magdalena Frydrychová
Premiéra 11. októbra v Štúdiu Beseda Klicperovho divadla v Hradci Králové
Autor: Martin Porubjak (Autor je dramaturg SND a režisér)