SME

Pozvánka na výstavy v rámci Mesiaca fotografie v Dome umenia

VÝSTAVY V DOME UMENIA

Národné osvetové centrum, Nám. SNP 12, 812 34 Bratislava, www.nocka.sk


Mario Giacomelli (1925 – 2000) - Taliansko

Retrospektíva výstavy svetoznámeho talianskeho fotografa zo zbierky Enrica Vigano

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kurátorka výstavy: Enrica Vigano

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 18.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne 11,00 hod. – 19,00 hod.

Mario Giacomelli sa venoval rôznym témam, ale dve z nich sú najzásadnejšie a stále sa opakujú Prvá “Presa di coscienza sulla natura” (Vedomie prírody) je inšpirované krajinou. Tá ho priviedla na vidiek, do kontaktu s prírodou, ktorej bol vždy tak verný. Druhú tému, ktorú rozvíjal niekoľko rokov, reprezentuje cyklus “Verra la morte e avra I tuoi oschi” (Príde smrť a bude mať tvoje oči) o starých ľuďoch, ktorí žili v senigallijskom domove. Fotografoval farmy v okolí Senigallie v Taliansku, kde vytváral surrealistickú perspektívu strání a rozvíjal expozičnú techniku. V roku 1960 ho katolícka cirkec poverila zdokumetovaním života mladých kňazov v seminároch, ktorých často fotografoval počas ich voľných chvíľ. Jeho umenie prekročilo oceán už v roku 1963 keď jeho dielo – ako svetoznámeho umelca – objednal riaditeľ Múzea moderného umenia v New Yorku.

Za železnou oponou – východná Európa pred rokom 1989

SkryťVypnúť reklamu

Kolektívna výstava v kurátorskej koncepcii Wima Melisa

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 19.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Kolektívna výstava fotografov z krajín “za železnou oponou” v kurátorskej koncepcii Wima Melisa – jedného zo zakladateľov medzinárodného fotofestivalu Nooderlicht. Pre umeleckú tvorbu v autoritatívnych režimoch, bez ohľadu na to, či vznikla v pravoslávnom Srbsku alebo katolíckom Poľsku, či v industriálnom Československu alebo rurálnom Rumunsku, platil princíp Ezopovho jazyka – teda autori hovorili aj o inom, než bolo vidieť zrejmé na prvý pohľad. Skrytý jazyk symbolov bol tým, čo autori používali, aby tlmočili svoj názor tak, aby prešiel cenzúrou, ale pritom mohli povedať, to, čo považovali za podstatné.

Pedro Meyer – Mexiko/USA

SkryťVypnúť reklamu

Digitálne manipulovaná fotografia mexicko-amerického autora

Kurátori výstavy: Vicki Goldberg, Jonathan Green

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 15.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Fotografická séria Kacírstva je retrospektívou pozostávajúcou z desaťročí novátorskej práce jedného z najinvenčnejších fotografov sveta.Bratislavská výstava Pedra Meyera zo série Kacírstava predstaví dva cykly “Pravda a fikcia” a “Bádanie obrazu”. Je uznávaný vďaka svojim silným a provokatívnym fotografiám, ale aj za priekopnícku prácu na poli digitálnej fotografie. Jeho fotografie neustále testujú hranice pravdy, fikcie a reality. S postupom digitálnej fotografie na začiatku 90-tych rokov prešiel Meyer premenou od dokumentárneho fotografa vytvárajúce “priame fotografie” na digitálneho dokumentaristu. Medzi Meyerove osobné inovácie na poli digitálnej fotografie patrí vytvorenie prvého CD-ROM s kombináciou zvuku a obrazu, historicky prvá digitálna tlač a v roku 1994 založenie zonezero.com – najnavštevovanejšej stránky venovanej digitálnej fotografii na webe.

Manolis Baboussis - Grécko

SkryťVypnúť reklamu

Zamyslená fotografia

Kurátorka výstavy: Nina Kassianou

5. 11. – 30.11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 17.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Na svojej samostatnej výstave v Bratislave sa Baboussis rozhodol ukázať výber z rôznych sérií siahajúcich od raného obdobia, keď bol ešte študentom architektúry v Taliansku pred viac ako tridsiatimi rokmi až po dnešok, keď je jednak uznávaným gréckym fotografom a profesorom fotografie. 57-ročný umelec zväčša cestuje po rôznych krajinách sveta a hľadá subjekty pre svoje fotografie, pričom si včas a podrobne naplánuje čo chce fotografovať a prečo. Pre umelca je najdôležitejšia dôkladná konceptuálna príprava konečného obrazu a jeho verejnej prezentácie v podobe diptychov či triptychov. Nevystavuje jednu fotografiu, ktorú považuje za už vytvorenú realitu, ale „riadenú“ prezentáciu, ktorá funguje ako výzva pre interpretáciu, prekonajúc časovú sekvenciu a rozvíjajúc dialóg obsiahnutý v dielach

Manolis Baboussis sa narodil v r. 1950 v Aténach. Vyštudoval architektúru vo Florencii (1975). V rokoch 1977-1098 pracoval ako architekt a fotograf. Teraz pôsobí ako mimoriadny professor na Škole výtvarných umení v Aténach. Jeho práce sa nachádzajú v zbierkach Národného múzea súčasného umenia (EMST) Atény, Macedónskeho múzea súčasného umenia (MMCA) Tesaloniky, v Múzeu fotografie, Tesaloniky, v zbierke L. Beltsiosa, centrum súčasného umenia, Kalabaka.

SkryťVypnúť reklamu
Valery Shchekoldin - Rusko

Tragédia v Beslane v roku 2004

Kurátori výstavy: Jevgenij Berezner, Irina Čmyreva, Natália Tarasovová

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 15.30 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Výstava fotografa Valerija Ščekoldina je vytvorená z materiálu, ktorý nafotil v Beslane počas prvého septembrového týždňa v roku 2004. Prvý výber z nafoteného materiálu sa uskutočnil v zime roku 2006. Odvtedy boli fotografie zverejnené len trikrát: na webovej stránke photographer.ru, na výstave v galérii Espectro v Krasnodare a ako portfólio v časopise pre dokumentárnu fotografiu OjodePez (#11, 2007). Výstavu tvorí 30 fotografií. Fotograf často používal optiku so silným zoomom, ktorú predtým takmer nevyužíval. Dôvodom nebol len prirodzený takt, príznačný pre každého fotografa pracujúceho v extrémnych podmienkach a naozaj cítiaceho hranice toho, čo je dovolené, za čo by už nemal ísť. Nielen preto, že optika so zoomom mu dovolila „stlačiť“ priestor tragédie a sústrediť sa na bolesť a zármutok zmätených ľudských

Ščekoldin je nezávislý fotoreportér, fotodokumentarista, ktorý sa venuje fotografovaniu ruských miest, na území bývalého Sovietskeho zväzu, v Čečensku a iných horúcich lokalitách. Jeho hrdinami sú starí ľudia, mládež, deti z detských domovov, mladiství z nápravných centier, väzni a obyvatelia starých obydlí, vidiečania a robotníci, predstavitelia tvorivej inteligencie. Bol ocenený mnohými cenami ako napríklad: “najlepší fotograf roku v Rusku” – “Paris Match” (1997); nominácia na 1 miesto “Každodenný život, foto-séria” – “Interphoto-97” (1998) a iné.

SkryťVypnúť reklamu
Andrej Bán - Slovensko

Kosovo 1999 – 2008

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 16.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Andrej Bán zachytáva Kosovo intenzívne od vojny v roku 1999. Stojí jednoznačne na strane jeho obetí, obyčajných ľudí zo všetkých komunít; Albáncov, Srbov, Rómov, Madžupov, Aškaliov, Egypťanov, Bosniakov, Turkov a iných. V Kosove, ktoré je zo Slovenska vzdialené iba tisíc kilometrov, bol asi štyridsaťkrát. Stalo sa jeho druhým domovom. Ako fotograf sleduje tento príbeh v dlhodobom oblúku od vojny na jar 1999 k jednostranne vyhlásenej nezávislosti na jar 2008.

Nie je vojnovým fotografom. Zaujíma sa o humanistický étos; zaznamenáva dopady ťažkej životnej situácie na obyčajných ľudí, ich schopnosť vyrovnať sa s ňou. Ich zvyky, rituály, tradície, každodenný život.

SkryťVypnúť reklamu

Narodil sa v r. 1964 v Bratislave, kde aj absolvoval štúdium žurnalistiky (1986) a ekonómie (1987). Po skončení štúdií pracoval ako reportér pro slovenské a české časopisy (Mladé rozlety, Plus 7 dní, Mladý svět, Reflex), od roku 2003 voľný fotograf (Instinkt, Domino fórum, Formát), od roku 2005 reportér časopisu Týždeň. Vytvára reportáže zo zahraničných ciest, často v krízových oblastiach sveta (Kosovo, Pakistan, Irán, Blízky Východ, Srí Lanka, Kaukaz a pod.), píše scenáre dokumentárnych filmov. Spolupracuje s mnohými domácimi a zahraničnými médiami. Je spoluzakladateľom knižnice EKO – FOTO, predsedom humanitárnej organizácie Človek v ohrození a členom združenia Slovenská dokumentárna fotografia. Svoje fotografie samostatne publikoval v knihách Pútnici, 1995 a Iné Slovensko, 1999, mal viac než tridsať samostatných výstav. Žije v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavy

Súvisiace témy: Výstavy, Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 907
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 739
  3. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 801
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 244
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 212
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 655
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 195
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 990
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 658
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 612
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 214
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 14 333
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 023
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 594
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 576
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu