Pozvánka na výstavy v rámci Mesiaca fotografie v Dome umenia

VÝSTAVY V DOME UMENIA

Národné osvetové centrum, Nám. SNP 12, 812 34 Bratislava, www.nocka.sk


Mario Giacomelli (1925 – 2000) - Taliansko

Retrospektíva výstavy svetoznámeho talianskeho fotografa zo zbierky Enrica Vigano

Kurátorka výstavy: Enrica Vigano

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 18.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne 11,00 hod. – 19,00 hod.

Mario Giacomelli sa venoval rôznym témam, ale dve z nich sú najzásadnejšie a stále sa opakujú Prvá “Presa di coscienza sulla natura” (Vedomie prírody) je inšpirované krajinou. Tá ho priviedla na vidiek, do kontaktu s prírodou, ktorej bol vždy tak verný. Druhú tému, ktorú rozvíjal niekoľko rokov, reprezentuje cyklus “Verra la morte e avra I tuoi oschi” (Príde smrť a bude mať tvoje oči) o starých ľuďoch, ktorí žili v senigallijskom domove. Fotografoval farmy v okolí Senigallie v Taliansku, kde vytváral surrealistickú perspektívu strání a rozvíjal expozičnú techniku. V roku 1960 ho katolícka cirkec poverila zdokumetovaním života mladých kňazov v seminároch, ktorých často fotografoval počas ich voľných chvíľ. Jeho umenie prekročilo oceán už v roku 1963 keď jeho dielo – ako svetoznámeho umelca – objednal riaditeľ Múzea moderného umenia v New Yorku.

Za železnou oponou – východná Európa pred rokom 1989

Kolektívna výstava v kurátorskej koncepcii Wima Melisa

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 19.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Kolektívna výstava fotografov z krajín “za železnou oponou” v kurátorskej koncepcii Wima Melisa – jedného zo zakladateľov medzinárodného fotofestivalu Nooderlicht. Pre umeleckú tvorbu v autoritatívnych režimoch, bez ohľadu na to, či vznikla v pravoslávnom Srbsku alebo katolíckom Poľsku, či v industriálnom Československu alebo rurálnom Rumunsku, platil princíp Ezopovho jazyka – teda autori hovorili aj o inom, než bolo vidieť zrejmé na prvý pohľad. Skrytý jazyk symbolov bol tým, čo autori používali, aby tlmočili svoj názor tak, aby prešiel cenzúrou, ale pritom mohli povedať, to, čo považovali za podstatné.

Pedro Meyer – Mexiko/USA

Digitálne manipulovaná fotografia mexicko-amerického autora

Kurátori výstavy: Vicki Goldberg, Jonathan Green

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 15.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Fotografická séria Kacírstva je retrospektívou pozostávajúcou z desaťročí novátorskej práce jedného z najinvenčnejších fotografov sveta.Bratislavská výstava Pedra Meyera zo série Kacírstava predstaví dva cykly “Pravda a fikcia” a “Bádanie obrazu”. Je uznávaný vďaka svojim silným a provokatívnym fotografiám, ale aj za priekopnícku prácu na poli digitálnej fotografie. Jeho fotografie neustále testujú hranice pravdy, fikcie a reality. S postupom digitálnej fotografie na začiatku 90-tych rokov prešiel Meyer premenou od dokumentárneho fotografa vytvárajúce “priame fotografie” na digitálneho dokumentaristu. Medzi Meyerove osobné inovácie na poli digitálnej fotografie patrí vytvorenie prvého CD-ROM s kombináciou zvuku a obrazu, historicky prvá digitálna tlač a v roku 1994 založenie zonezero.com – najnavštevovanejšej stránky venovanej digitálnej fotografii na webe.

Manolis Baboussis - Grécko

Zamyslená fotografia

Kurátorka výstavy: Nina Kassianou

5. 11. – 30.11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 17.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Na svojej samostatnej výstave v Bratislave sa Baboussis rozhodol ukázať výber z rôznych sérií siahajúcich od raného obdobia, keď bol ešte študentom architektúry v Taliansku pred viac ako tridsiatimi rokmi až po dnešok, keď je jednak uznávaným gréckym fotografom a profesorom fotografie. 57-ročný umelec zväčša cestuje po rôznych krajinách sveta a hľadá subjekty pre svoje fotografie, pričom si včas a podrobne naplánuje čo chce fotografovať a prečo. Pre umelca je najdôležitejšia dôkladná konceptuálna príprava konečného obrazu a jeho verejnej prezentácie v podobe diptychov či triptychov. Nevystavuje jednu fotografiu, ktorú považuje za už vytvorenú realitu, ale „riadenú“ prezentáciu, ktorá funguje ako výzva pre interpretáciu, prekonajúc časovú sekvenciu a rozvíjajúc dialóg obsiahnutý v dielach

Manolis Baboussis sa narodil v r. 1950 v Aténach. Vyštudoval architektúru vo Florencii (1975). V rokoch 1977-1098 pracoval ako architekt a fotograf. Teraz pôsobí ako mimoriadny professor na Škole výtvarných umení v Aténach. Jeho práce sa nachádzajú v zbierkach Národného múzea súčasného umenia (EMST) Atény, Macedónskeho múzea súčasného umenia (MMCA) Tesaloniky, v Múzeu fotografie, Tesaloniky, v zbierke L. Beltsiosa, centrum súčasného umenia, Kalabaka.

Valery Shchekoldin - Rusko

Tragédia v Beslane v roku 2004

Kurátori výstavy: Jevgenij Berezner, Irina Čmyreva, Natália Tarasovová

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 15.30 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Výstava fotografa Valerija Ščekoldina je vytvorená z materiálu, ktorý nafotil v Beslane počas prvého septembrového týždňa v roku 2004. Prvý výber z nafoteného materiálu sa uskutočnil v zime roku 2006. Odvtedy boli fotografie zverejnené len trikrát: na webovej stránke photographer.ru, na výstave v galérii Espectro v Krasnodare a ako portfólio v časopise pre dokumentárnu fotografiu OjodePez (#11, 2007). Výstavu tvorí 30 fotografií. Fotograf často používal optiku so silným zoomom, ktorú predtým takmer nevyužíval. Dôvodom nebol len prirodzený takt, príznačný pre každého fotografa pracujúceho v extrémnych podmienkach a naozaj cítiaceho hranice toho, čo je dovolené, za čo by už nemal ísť. Nielen preto, že optika so zoomom mu dovolila „stlačiť“ priestor tragédie a sústrediť sa na bolesť a zármutok zmätených ľudských

Ščekoldin je nezávislý fotoreportér, fotodokumentarista, ktorý sa venuje fotografovaniu ruských miest, na území bývalého Sovietskeho zväzu, v Čečensku a iných horúcich lokalitách. Jeho hrdinami sú starí ľudia, mládež, deti z detských domovov, mladiství z nápravných centier, väzni a obyvatelia starých obydlí, vidiečania a robotníci, predstavitelia tvorivej inteligencie. Bol ocenený mnohými cenami ako napríklad: “najlepší fotograf roku v Rusku” – “Paris Match” (1997); nominácia na 1 miesto “Každodenný život, foto-séria” – “Interphoto-97” (1998) a iné.

Andrej Bán - Slovensko

Kosovo 1999 – 2008

5. 11. – 30. 11. 2008

Vernisáž: 4. 11. 2008, 16.00 hod.

Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava

Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod.

Andrej Bán zachytáva Kosovo intenzívne od vojny v roku 1999. Stojí jednoznačne na strane jeho obetí, obyčajných ľudí zo všetkých komunít; Albáncov, Srbov, Rómov, Madžupov, Aškaliov, Egypťanov, Bosniakov, Turkov a iných. V Kosove, ktoré je zo Slovenska vzdialené iba tisíc kilometrov, bol asi štyridsaťkrát. Stalo sa jeho druhým domovom. Ako fotograf sleduje tento príbeh v dlhodobom oblúku od vojny na jar 1999 k jednostranne vyhlásenej nezávislosti na jar 2008.

Nie je vojnovým fotografom. Zaujíma sa o humanistický étos; zaznamenáva dopady ťažkej životnej situácie na obyčajných ľudí, ich schopnosť vyrovnať sa s ňou. Ich zvyky, rituály, tradície, každodenný život.

Narodil sa v r. 1964 v Bratislave, kde aj absolvoval štúdium žurnalistiky (1986) a ekonómie (1987). Po skončení štúdií pracoval ako reportér pro slovenské a české časopisy (Mladé rozlety, Plus 7 dní, Mladý svět, Reflex), od roku 2003 voľný fotograf (Instinkt, Domino fórum, Formát), od roku 2005 reportér časopisu Týždeň. Vytvára reportáže zo zahraničných ciest, často v krízových oblastiach sveta (Kosovo, Pakistan, Irán, Blízky Východ, Srí Lanka, Kaukaz a pod.), píše scenáre dokumentárnych filmov. Spolupracuje s mnohými domácimi a zahraničnými médiami. Je spoluzakladateľom knižnice EKO – FOTO, predsedom humanitárnej organizácie Človek v ohrození a členom združenia Slovenská dokumentárna fotografia. Svoje fotografie samostatne publikoval v knihách Pútnici, 1995 a Iné Slovensko, 1999, mal viac než tridsať samostatných výstav. Žije v Bratislave.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 649
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 194
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 380
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 668
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 035
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 962
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 687
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 518
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 250
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 247

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.