SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky
SEDEM ROKOV PO SMRTI ANDREJA STANKOVIČA VYŠIEL VÝBER Z JEHO PUBLICISTIKY

Obávaný kritik už vopred odpúšťal svojim nepriateľom

Základom Stankovičovho kritického myslenia bolo uplatňovanie biblického „áno, áno, nie, nie“, ktoré mu spolu s obdivuhodnými vedomosťami a štylistickým majstrovstvom priniesli výnimočné postavenie v umeleckej publicistike. A tiež veľa nepriateľov.

Andrej „Nikolaj“ Stankovič (1940 Prešov – 2001 Praha), kritik, básnik a prekladateľ, absolvent FF UK, po podpise Charty 77 pracoval v robotníckych povolaniach a publikoval v samizdate, od roku 1990 viedol pražskú prezidentskú knižnicu. Je autorom viacerýcAndrej „Nikolaj“ Stankovič (1940 Prešov – 2001 Praha), kritik, básnik a prekladateľ, absolvent FF UK, po podpise Charty 77 pracoval v robotníckych povolaniach a publikoval v samizdate, od roku 1990 viedol pražskú prezidentskú knižnicu. Je autorom viacerýc (Zdroj: MILAN MRENICA)

„Údelom kritika je permanentné vyrábanie nepriateľov, ktorým on už vopred odpúšťa,“ tvrdil Andrej Stankovič, filmový kritik, ktorý o tých nepriateľov núdzu nemal. Ani na chvíľu ho však nedokázali odradiť od uplatňovania biblického „vaša reč nech je áno, áno, nie, nie“, ktoré preňho predstavovalo základ kritického myslenia.

Potvrdzuje to aj rozsiahly výber jeho filmovej publicistiky s príznačným názvom Co dělat, když Kolja vítězí (Triáda a Revolver Revue 2008, editor Michael Špirit). Pre nepamätníkov je až šokujúce poznanie, že Stankovič v čase najväčšej celonárodnej eufórie z československej filmovej novej vlny v 60. rokoch si dovolil tvrdo kritizovať aj jej najslávnejších tvorcov.

Skočiť si sám sebe do reči

Čerstvému oscarovému laureátovi Jiřímu Menzelovi vytkol gýčovité prvky v Ostro sledovaných vlakoch či budúcemu majiteľovi sošky americkej filmovej akadémie Milošovi Formanovi neváhal pripomenúť, že vo svojom debute Konkurz išiel proti elementárnej etike filmového dokumentarizmu, keď zinscenoval falošný konkurz speváčok do Semaforu len pre potreby svojho diela. „Prísť na neverejný konkurz a namiesto toho sa ocitnúť na pranieri“, čo sa stalo viacerým účastníčkam, „je akoby doslovná realizácia metafory z Kafkovej prózy“.

Stankovičova argumentácia je pritom odzbrojujúca, vychádza z detailnej analýzy príslušného záberu či slova, ktoré sa vďaka jeho udivujúcim vedomostiam ocitajú v nečakaných kontextoch a porovnávaniach. Košaté písanie s mnohými odbočkami, občas náročnými na sledovanie textu, sa nakoniec vždy ukázalo ako zmysluplné a prudko efektívne.

Koniec koncov, také bolo aj jeho živé rozprávanie, sústredené na základnú myšlienku až tak, že hoci spoločnosť okolo neho už dávno zvrtla reč na inú tému, on po dlhšej odmlke nečakane nadviazal na svoju predchádzajúcu vetu. Aj tu možno hľadať korene povestného bonmotu saxofonistu Plastikov Vratislava Brabenca, že „Stankovič skáče do reči aj sám sebe“.

Český „prínos“pre Oscary

Ak z bohatej publicistiky zostaneme pri oscarovej téme, vyše tridsaťročným autorským oblúkom od 60. rokov cez normalizáciu a samizdatové písanie (kde tiež neváhal kritizovať aj ľudí na „svojej strane“, o čom by vedela hovoriť napríklad Věra Chytilová) až po roky ponovembrové, sa k nej zákonite vrátil.

O mediálne známej polemike o Hřebejkovom filme Musíme si pomáhať je toho v knihe dosť, čo je však zaujímavé, neobjavuje sa tam článok o gýčovitých zmiereniach a hrubých čiarach, ktorými sa českí oscaroví adepti snažia zapôsobiť tak, ako to kedysi dokázal Obchod na korze. „Ten zviedol na scestie porotu, ktorá dovtedy uplatňovala prís­ne umelecké kritériá“, čo Stankoviča priviedlo k zničujúcemu tvrdeniu, že práve v tomto tkvie význam českého filmu pre udeľovanie Oscarov.

Užitočný samozvanec

Svoje extrémne umelecké a morálne nároky neuplatňoval len v kritickom písaní, ktorému však nikdy nechýbali korektnosť a vtip, ale aj v Rade Štátneho fondu ČR pre podporu a rozvoj českej kinematografie. „Ja sa polovzdelancov neobávam. Viem, že na nich platia, ako na Rusov v diplomacii, len pádne argumenty a sústavný protitlak nepoľavujúcej intelektuálnej aktivity,“ napísal tento kritik s puncom najväčšieho nepriateľa českého filmu.

Ďalší prívlastok, ktorým ho častovali, Stankoviča inšpiroval v roku 1998 k udeľovaniu Ceny samozvancov, keď z vlastných peňazí symbolicky podporil jeden z kvalitných filmových projektov, ktorým sa „neušlo uznanie v očiach lobistickej novinárskej kritiky“.

Porciovanie posvätných kráv

Kniha však popri filmárskych textoch obsahuje aj články o zvyklostiach českého kultúrneho a mediálneho života, či portréty a spomienky venované priateľom alebo zabudnutým postavám českej a slovenskej kultúry. „Básnik je ten, kto ponúkol činel hromu,“ napísal o Gustovi Dobrovodskom v predslove k jeho básňam. Ten raz na kysuckých Brízgalkách, ktoré boli v normalizácii vyhľadávanou a pritom vzácne skrytou oázou slobody, ponúkol počas letnej búrky hromu činel priviazaný k najvyššej vetve buka.

Tieto texty ukazujú „prívetivejšiu“ Stankovičovu tvár, no tá nie je v rozpore s jeho nekompromisnou umeleckou kritikou. „Porciovanie posvätných kráv je súčasťou našej každodennej mäsiarskej práce,“ povedal kedysi a jeho oponenti to používajú priam ako priznanie hriechu, dôkaz, že hlavným poslaním jeho činnosti je zlomyseľnosť a kritizovanie za každú cenu. Už však nehovoria o tom, čo vzápätí dodal, totiž že v tej práci predstavuje spomínané porciovanie len jej jednu, úplne obyčajnú súčasť. No bez nej by sa nezrodil kritik Stankovičovho formátu.

Polovzdelan­cov sa neobávam. Platia na nich, ako na Rusov v diplomacii, len pádne argumenty

a sústavný protitlak intelektuálnej aktivity.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 559
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 858
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 001
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 131
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 080
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 319
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 687
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 6 147
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 655
  10. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 837
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner počas pojednávania na Najvyššom súde.

Pôvodný rozsudok v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice sprevádzali pochybnosti.


1 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Špecializovaný súd by mal vysvetliť prečo niektoré dôkazy odmietol.


53m

Oslobodzujúci rozsudok zrušili.


a 1 ďalší 19 h