RECENZIA/DIVADLO

Prešovský Nosorožec ide na vec správne

Pevný javiskový tvar vie vyvolať v hľadisku aj úprimný smiech, aj mrazivé mlčanie. Ballekov Nosorožec pripomína slávnu Plešatú speváčku, ktorú tiež uviedli v Prešove.

Jozef Tkáč, Zuzana Kovalčíková a Sergej Hudák.(Zdroj: LADISLAV CSIKY)

Akoby sa u nás s inscenáciami absurdnej dramatiky vrece roztrhlo. Ionescove jednoaktovky Lekcia a Improvizácia na Alme v ŠD Košice a Genetov Balkón v Trnave režiséra Viktora Kollára, i Ballekov zápas s Mrožkovým Tangom v martinskom SKD priniesli vlani viac, než sa očakávalo. Zhodou okolností obaja režiséri ohlásili pre novú sezónu Ionescovho Nosorožca, čím ponúkajú vzácny dialóg.

Herecký súbor Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove sa považuje na Slovensku za jeden z najkvalitnejších. Aj preto, že učebné osnovy kyjevského divadelného inštitútu Karpenka-Karého, ktorý absolvovala prevažná časť jeho členov, sú oveľa komplexnejšie ako na našich umeleckých školách.

Prvý „svojho“ Nosorožca uviedol v Prešove Rastislav Ballek. S dramaturgom a prekladateľom Valerijom Kupkom pomerne rozsiahly text výrazne skrátili, uvedomujúc si zmenu reálií oproti obdobiu zrodu hry (1959). Hyperbolu konformizmu, pre ktorú Ionesco „vymyslel“ nosorožcov, zachovali. Zje­d­nodušili iba mechanizmus manipulácie, lebo veria, že s tou­to témou máme veľa skúseností.

Scéna sa zbavila popisností predlohy. Tom Ciller rozdelil javisko do troch plánov. Na sklenenej stene v pozadí je od začiatku načrtnutá silueta nosorožca, ktorú Jean namiesto predpísaného monológu „vyfarbí“ – pôsobivý výtvarno-dramatický efekt. Autorovmu strie­daniu prostredí to plne vyhovuje. Treba však treba priznať, že konanie na scéne nie je vždy jasné (napríklad používanie mikrofónu). Výborné sú divadelne nenápadné kostýmy Anny Simkovej, rovnako aj pôsobivá hudba Norberta Bodnára.

No najväčšou lahôdkou predstavenia sú herci. I keď nik z nich neprekračuje svoje zvyčajné „hranice“, minimalistickými prostriedkami s pôžitkom hrajú absurdné situácie. Žiadne veľké či prázdne gestá, zdanlivo pozvoľný rytmus, ale jemne štylizované charaktery i vnútorným napätím nabité situácie. Vari iba v záverečnom monológu hlavného hrdinu nesvedčí prílišná patetickosť a moralizovanie. Ľubomír Mindoš však túto drobnosť isto dokáže prekonať.

Rastislav Ballek tentoraz vytvoril pevný javiskový tvar, ktorý vie vyvolať v hľadisku aj úprimný smiech, aj mrazivé mlčanie. Pripomína trochu slávnu Plešatú speváčku, ktorú v DAD režíroval v roku 1996 Christian Ioan.

Eugéne Ionesco: Nosorožec

Preklad a dramaturgia: Valerij Kupka, scéna: Tom Ciller, réžia: Rastislav Ballek.

Hrajú: Ľudmila Lukačíková, Eugen Libezňuk, Ľubomír Mindoš, Sergej Hudák, Jozef Tkáč a ďalší.

Premiéra 24. 10. 2008 v DAD Prešov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 444
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 366
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 366
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 003
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 958
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 106
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 002
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 540
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 901
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 555

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop