BRATISLAVA. Aj keď sa na spoločný film odhodlali až teraz, spojenie Martin Scorsese a The Rolling Stones fungovalo dlhé roky. Vždy, keď slávny hollywodsky režisér robil filmy o mafiánoch alebo o špinavých newyorských uliciach, vždy použil ich hudbu. Teda hlavne pieseň Gimme Shelter, ten magický track z albumu Let It Bleed.
Z pláže do klubu
Paradoxne, v najnovšom filme Shine A Light, ktorý má dnes slovenskú premiéru, táto skladba chýba. Namiesto nej uvidíte plnohodnotný koncert Rolling Stones, ktorý vďaka talentu Scorseseho nie je iba ďalší z mnohých koncertných filmov. V prípade Shine A Light sa môžete hudobníkov doslova dotknúť.
„Prečo som si vybral Stones? Akordy, vokály, celá atmosféra ich hudba ma vždy veľmi inšpirovali. Stala sa základom pre moju prácu od Mean Streets cez Zúriaceho býka až k filmu Na druhej strane,“ povedal v magazíne Uncut Martin Scorsese. Priznal sa, že o filme uvažoval od začiatku svojej režisérskej dráhy.
Pôvodne sa mu ozval Mick Jagger, aby zachytil vystúpenie kapely v Riu de Janeiro na pláži Copacabana, kde Stones hrali pre dva milióny ľudí. Filmár to odmietol, pretože sa mu to zdalo príliš megalomanské. Navrhol, aby najslávnejšia rokenrolová banda odohrala intímny klubový koncert, ktorý by zachytil jej skutočného ducha .
To, čo vidíme v Shine A Light, je výber z dvoch vystúpení, ktoré kapela predvlani odohrala v newyorskom Beacom Theatre. Najviac piesní pochádza z druhého koncertu, počas ktorého to Jaggerovi a spol. sypalo. Na týchto vystúpeniach, ktoré boli pre kapelu len ďalším zastavením v nabitom koncertnom kalendári, by nebolo nič extra, keby sa do toho nevložil Scorsese.
Dve napínavé hodiny
Režisér, ktorý nakrútil kasové trháky ako Mafiáni, Casino alebo The Departed, je veľkým fanúšikom hudby. Bol to on, kto v polovici 70. rokov zvečnil posledné vystúpenie legendárnej americkej kapely The Band v San Franciscu. Nikdy predtým a nikdy potom sa žiadnemu filmárovi nepodarilo preniesť hudbu na filmový pás tak, ako Scorsesemu v Last Waltz.
Len ťažko by sa zo Shine A Light mohol stať prepadák a nezaujímavý film. Spojenie Stones a Scorsese je takmer dokonalé. Okrem samotnej hudby má dvojhodinová snímka niekoľko vrcholov.
Jeden z nich sa objaví hneď na začiatku. Vystresovaný režisér prosí Jaggera o poradie piesní, bez ktorého nemôže nakrúcať, no dostane ho až v poslednej chvíli pred koncertom. Keď šou začína skĺzavať do stereotypu, pomôže si archívnymi rozhovormi s členmi kapely. Hlavne ten s japonskou novinárkou, ktorá sa pýta Jaggera, koľko má rokov, je na popukanie.
Učitelia a žiaci
A čo samotní Stones? Keď sa pozeráte na ich vystúpenie, neveríte vlastným ušiam a očiam. Ich hudba zrie s vekom ako víno. Na pódiu s výnimkou atletického Jaggera sa ostatní pohybujú akoby mimochodom a hrajú ako geniálne, ale mentálne narušené deti. Žiadna iná kapela nemá taký valivý a naštrbený zvuk.
Filmu Shine A Light veľmi prospieva aj prítomnosť troch hostí. Jack White a Christina Aguleira sú veľmi dobrí, ale nemajú na starého bluesového hudobníka Buddyho Guya. Stones sú na neho nalepení ako osy na cukríku a keď hrá, je jasné kto je tu učiteľ a kto žiak. A to majú všetci Stones nad šesťdesiat rokov.
VIDEO: Trailer k filmu
Muzikálny filmár
Martin Scorsese má pre hudbu veľký cit. V roku 2005 zostrihal dokument o Bobovi Dylanovi No Direction Home bez toho, aby sa s ním stretol. A dopadlo to výborne.
Režisér priznáva, že sa pri písaní scenárov necháva riadiť aj hudbou. „Vždy, keď pracujem na nejakom filme, púšťam si istý druh hudby. Zavriem sa na päť–šesť dní niekde na samotu, kreslím si obrazy a púšťam si pesničky, pri ktorých prichádzajú skvelé nápady,“ hovorí Martin Scorsese pre Uncut.
Filmy slávneho hollywoodskeho režiséra sú známe tým, že ich vždy sprevádzajú skvelé soundtracky. Medzi tie patrí aj ústredná pieseň Gangov New Yorku, ktorú pre neho špeciálne napísali U2. Za The Hand That Built America dostali Zlatý glóbus.
Scorseho hudobný vkus je široký – klasická hudba, džez alebo rokenrol. „Keď som robil Casino, púšťal som si Bacha. V prípade filmu Kundum ma inšpiroval francúzsky skladateľ Olivier Messiaen. Odlišné druhy hudby ponúkajú iné nápady a vytvárajú atmosféru,“ dodáva.
Shine A Light nemusí byť posledným hudobným filmom 65-ročného režiséra. Nedávno síce pre vyťaženosť musel odmietnuť nakrúcanie filmu o Bobovi Marleym, ale z jeho tábora prenikli správy, že s Mickom Jaggerom pracuje na scenári k filmu o súčasnom hudobnom priemysle.
(peb)
S výnimkou atletického Jaggera sa po pódiu pohybujú akoby mimochodom. Hrajú ako geniálne, ale mentálne narušené deti. Žiadna iná kapela nemá taký valivý a naštrbený zvuk.
Režisér pred plagátom k svojmu filmu.
FOTO – REUTERS