SME

Kryl, Gott a Švorcová spolu

Cirkus Havel – taký je názov novej inscenácie divadla Husa na provázku v Brne. Poviete si: Aká to bezočivosť voči slávnemu autorovi! To by však musel byť Václav Havel samoľúbym narcisom, aby ho čosi podobné mohlo „vytočiť“.

Z inscenácie Cirkus Havel – Husa na provázku.Z inscenácie Cirkus Havel – Husa na provázku. (Zdroj: ROMAN FRANC)

Cirkus Havel – taký je názov novej inscenácie divadla Husa na provázku v Brne. Poviete si: Aká to bezočivosť voči slávnemu autorovi! To by však musel byť Václav Havel samoľúbym narcisom, aby ho čosi podobné mohlo „vytočiť“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Názov kabaretnej scénickej koláže Cirkus Havel zložený z viacerých Havlových hier vymyslel pre Provázek sám autor hry. Ako dosvedčuje dramaturg Petr Oslzlý, zvolený bol na výslovné želanie autora s jeho vlastným komentárom: „Môj život nie je ani tak kabaretom, ako skôr cirkusom.“

SkryťVypnúť reklamu

O čo v tom cirkuse ide? Okrem toho, že herci ozaj balansujú na guli, vznášajú sa na hrazde a občas majú nasadené klaunské nosy, ide tu o montáž dialógov a situácií z 15 Havlových hier, od prvotiny Rodinný večer až po poslednú hru Odchádzanie, ale aj úryvkov z jeho korešpondencie, básní, prejavov, rozhovorov, ba aj z legendárneho listu Gustávovi Husákovi. To všetko je premiešané s banalitou dobových šlágrov, plytkej žurnalistiky i historických dokumentov.

Povolená manipulácia

Už dva mesiace pred premiérou Havel povedal: „Každá dobrá koláž by mala byť prekvapujúca tým, že veci, ktoré pôvodne k sebe nepatrili, sú celkom náhodilo k sebe dané, alebo nie celkom náhodilo, ale inak, než bolo pôvodne zamýšľané. A naraz sa objavujú zaujímavé súvislosti a analógie.“ A tým odobril a povolil takú manipuláciu so svojimi textami, akú doteraz nikomu. Veď komu by ju už mal s dôverou povoliť, ak nie Huse na provázku, súboru, ktorý v koprodukcii s brnenským HaDivadlom inscenoval už v roku 1988 Havlovu hru Zítra to spustíme.

SkryťVypnúť reklamu

Hru vtedy nemohli uviesť pod menom autora a Havel nielenže nebol na premiére v Brne, lebo bol vo väzení, ale nebol ani na pamätnej repríze v Prahe v divadle Na Chmelnici 17. novembra 1989, lebo bol opäť vo väzení. Vtedy brnianski herci prerušili predstavenie, aby poskytli scénu zmláteným študentom, ktorí podali správu o policajnom zásahu na Národní třídě. Na druhý deň to boli práve tieto dve divadlá – Husa na provázku a HaDivadlo – ktoré ako prvé vyhlásili štrajk. Na to by sme práve v týchto dňoch nemali zabúdať.

Teraz v Brne však už bol autor prítomný medzi divákmi sediacimi na dvoch náprotivných tribúnach; predstavenie sa totiž odohráva v priestore medzi nimi na pravej i ľavej strane štúdio­vej sály. Nejde iba o montáž textov, ale aj o simultánnosť paralelných výstupov, dokonca rôznych časov. A tak sa tu ocitá Krylov protestný song popri Gottovom „vlezlom slaďáku“ a servilnom politickom paškvile Josefa Laufera, filozofické úvahy popri banálnych rozhlasových táraninách, absurdné dialógy z Havlových raných hier s ešte absurdnejšími normalizačnými prejavmi Švorcovej .

SkryťVypnúť reklamu

Storočie banalít

Prvá polovica predstavenia sa končí Havlovou prezidentskou inauguráciou v decembri 1989. Druhá po prestávke pokračuje o 17 rokov neskôr. V roku 2006 odchádza Havel z Hradu. V tom istom roku sa však otvára múzeum Karla Gotta v jednej zo spevákových víl v Jevanoch pri Prahe. Tento gýčový Gottland sa stáva takmer rovnakým pútnickým miestom a turistickou atrakciou ako pražský Hrad. Prichádza storočie banalít. A to je aj jedna z tém poslednej Havlovej hry Odchádzanie, ktorej radikálne skrátená verzia tvorí druhú, podstatne monotónnejšiu časť Cirkusu Havel. Inscenátori v nej opustili princípy koláže a montáže, odstrihli simultánnu dokumentárnu vetvu a zbavili sa kontrastu dobových banalít i absurdít, ktoré dnes nie sú o nič menšie než tie spred dvadsiatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže ide o naše spoločné „novodobé dejiny“, vypovedajú mnoho podstatného aj o nás.

Recenzia / divadlo

l Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa. Scénická koláž textov Václava Havla

l Scénár: Vladimír Morávek a Petr Ladislav Oslzlý, réžia: Vladimír Morávek, dramaturgia: Lucie Němečková, hudba: Daniel L. Fikejz, kostýmy: Eva Morávková

l Premiéra 7. 11. 2008 v Divadle Husa na provázku v Brne

Autor: Martin Porubjak (Autor je dramaturg a režisér)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 005
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 914
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 114
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 830
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 117
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 719
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 483
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu