V PRAHE OTVORILI DVE VEĽKÉ VÝSTAVY SLOVENSKÉHO VÝTVARNÉHO UMENIA

Provokujúce kombinácie

Jazdiareň Pražského hradu patrí dielam z SNG, Dům U Zlatého prstenu zbierke Prvej slovenskej investičnej skupiny.

Mária Bartuszová: Bez názvu, 1964 – 1965, zbierka Prvej slovenskej investičnej skupiny.

V predvečer osláv výročia vzniku Československa otvorili dve výstavy slovenského umenia. Prvá z nich, nazvaná Slovenský obraz – Antiobraz, je v Jazdiarni Pražského hradu (ako nasledovníčka dvoch slávnych výstav slovenského umenia v Prahe – jednej kurátorovanej Karlom Šourkom v roku 1938 a druhej z roku 1963, keď Prahu dobyli vtedy ešte mladí galandovci a vôbec strhujúca autentickosť a zároveň rudimentárnosť rodiaceho sa nového výtvarného prejavu).

Aj „iné umenie“

Jej koncepciu vytvoril kolektív pracovníkov SNG v Bratislave pod vedením jej riaditeľky Kataríny Bajcurovej. Na výstave je Slovensko predstavené v dielach najkvalitnejších autorov 20. a 21. storočia. Zoznam umelcov siaha od Jasuscha a Króna, Jakobyho a Bauera cez Fullu, Galandu, Bazovského a Benku až k Filkovi, Melišovi, Kollerovi, Filovi, Paštékovi a Sikorovi či Ondákovi, Rónaiovi a Havrillovi.

Inštalácia expozície Slovenského obrazu – Antiobrazu je kvalitná, skôr ideová ako esteticky harmonizujúca, niekedy provokujúca (napríklad v prípade pričlenenia Filkovho obrazu – koláže s pápežom Jánom Pavlom II. k Paštékovi). Tomu istému Paštékovi, zastúpenému dvoma dielami z posledného takmer monochromatického obdobia, na druhej strane hlboko prospieva susedstvo s úžasne hmatovými priestorovými kreáciami Márie Bartuszovej.

Možno by sa pri prezentácii novších tendencií popri Dobešovom objekte a Klimových Križovatkách bolo znieslo i predstavenie niektorého ďalšieho autora konkrétneho umenia, napríklad Štefana Belohradského. Z galandovcov na výstave chýbal Krivoš, ktorého biologické lisy z konca 60. rokov sú rozhodne autentickým príspevkom do diskusie o podobách novej figurácie. Príspevkom do diskusie o „inom umení“ je prezentácia diela nevýtvarníka Jána Budaja, ktoré je jedným z vyústení tendencií prepojenia umenia a života na Slovensku.

V spoločnosti Boudníka a spol.

Ďalšia výstava slovenských umelcov v Prahe je inštalovaná v Dome U Zlatého prstenu a je sústredená na vývoj od 60. rokov minulého storočia po súčasnosť. Ak väčšina diel vystavených v Jazdiarni Pražského hradu má svoj pôvod vo funduse SNG, gro diel v Dome U zlatého prstenu pochádza zo súkromného majetku spoločnosti Prvá slovenská investičná skupina a ich zhromaždenie je dielom správkyne zbierky, kurátorky Zuzany Bartošovej.

Expozíciu doplnili mladí autori vybratí riaditeľom Galérie mesta Bratislavy Ivanom Jančárom a zopár paralelne v tom istom čase a priestore vznikajúcich diel českých autorov, o. i. Boštíka, Medka, Demartiniho, Boudníka, Císa­řovského, Nepraša a ďalších, ktorých ako hostí vybral Karel Srp.

Výstava predstavuje slovenský variant informelu, novej figurácie, konceptu. Našiel sa tu priestor na prezentáciu galandovcov, ale i na uvedenie De­zidera Tótha, akcií Radislava Matuštíka a skupiny výtvarníkov združených v Terénoch, akcií skupiny POP, ako i mladších tvorcov.

Sviežosť aj po odstupe rokov

Ako výtvarníka pripomenula expozícia, žiaľ, ako maliara už nie činného Martina Knuta jeho obrazmi vznikajúcimi tesne po revolúcii, ktoré sú plnohodnotným variantom slovenskej post­moderny, a tiež poukázala na kvality trojdimenzionálnych diel Patrika Kovačovského s ich krehko zvratným diškurzom medzi modernou a post­modernou. Zasväteného potešilo zverejnenie diel v ostatnom období menej vystavovanej autorky Jany Želibskej, ktorej interpretácia problému feminizmu si uchováva sviežosť aj po odstupe rokov. Možno chýba do istej miery rovnako aktívna feministka Haberernová.

Zásluhou Galérie mesta Bratislavy sa v expozícii ocitol jeden z centrálnych obrazov daného obdobia, Paštékov Muž na hore, a okrem viacerých ďalších obrazov a plastík aj jeden z vrcholov prezentácie – obraz Mateja Kréna Svet maliara, ktorý reprezentuje ranú tvorbu tohto autora, ktorý nás po rokoch istej absencie tvorivých osobností robí svojimi inštaláciami od Paríža po Sao Paulo tak trochu svetovými.

Ak by sme mali zhrnúť dojmy z výstav treba konštatovať, že v oboch prípadoch kurátorské koncepcie stavili na kvalitu. Ich úhrn poskytuje pražskému návštevníkovi skutočne fundovaný pohľad do diania v slovenskom umení.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 345
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 503
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 925
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 633
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 476
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 373
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 302
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 259
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 130

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.