V PRAHE OTVORILI DVE VEĽKÉ VÝSTAVY SLOVENSKÉHO VÝTVARNÉHO UMENIA

Provokujúce kombinácie

Jazdiareň Pražského hradu patrí dielam z SNG, Dům U Zlatého prstenu zbierke Prvej slovenskej investičnej skupiny.

Mária Bartuszová: Bez názvu, 1964 – 1965, zbierka Prvej slovenskej investičnej skupiny.

V predvečer osláv výročia vzniku Československa otvorili dve výstavy slovenského umenia. Prvá z nich, nazvaná Slovenský obraz – Antiobraz, je v Jazdiarni Pražského hradu (ako nasledovníčka dvoch slávnych výstav slovenského umenia v Prahe – jednej kurátorovanej Karlom Šourkom v roku 1938 a druhej z roku 1963, keď Prahu dobyli vtedy ešte mladí galandovci a vôbec strhujúca autentickosť a zároveň rudimentárnosť rodiaceho sa nového výtvarného prejavu).

Aj „iné umenie“

Jej koncepciu vytvoril kolektív pracovníkov SNG v Bratislave pod vedením jej riaditeľky Kataríny Bajcurovej. Na výstave je Slovensko predstavené v dielach najkvalitnejších autorov 20. a 21. storočia. Zoznam umelcov siaha od Jasuscha a Króna, Jakobyho a Bauera cez Fullu, Galandu, Bazovského a Benku až k Filkovi, Melišovi, Kollerovi, Filovi, Paštékovi a Sikorovi či Ondákovi, Rónaiovi a Havrillovi.

Inštalácia expozície Slovenského obrazu – Antiobrazu je kvalitná, skôr ideová ako esteticky harmonizujúca, niekedy provokujúca (napríklad v prípade pričlenenia Filkovho obrazu – koláže s pápežom Jánom Pavlom II. k Paštékovi). Tomu istému Paštékovi, zastúpenému dvoma dielami z posledného takmer monochromatického obdobia, na druhej strane hlboko prospieva susedstvo s úžasne hmatovými priestorovými kreáciami Márie Bartuszovej.

Možno by sa pri prezentácii novších tendencií popri Dobešovom objekte a Klimových Križovatkách bolo znieslo i predstavenie niektorého ďalšieho autora konkrétneho umenia, napríklad Štefana Belohradského. Z galandovcov na výstave chýbal Krivoš, ktorého biologické lisy z konca 60. rokov sú rozhodne autentickým príspevkom do diskusie o podobách novej figurácie. Príspevkom do diskusie o „inom umení“ je prezentácia diela nevýtvarníka Jána Budaja, ktoré je jedným z vyústení tendencií prepojenia umenia a života na Slovensku.

V spoločnosti Boudníka a spol.

Ďalšia výstava slovenských umelcov v Prahe je inštalovaná v Dome U Zlatého prstenu a je sústredená na vývoj od 60. rokov minulého storočia po súčasnosť. Ak väčšina diel vystavených v Jazdiarni Pražského hradu má svoj pôvod vo funduse SNG, gro diel v Dome U zlatého prstenu pochádza zo súkromného majetku spoločnosti Prvá slovenská investičná skupina a ich zhromaždenie je dielom správkyne zbierky, kurátorky Zuzany Bartošovej.

Expozíciu doplnili mladí autori vybratí riaditeľom Galérie mesta Bratislavy Ivanom Jančárom a zopár paralelne v tom istom čase a priestore vznikajúcich diel českých autorov, o. i. Boštíka, Medka, Demartiniho, Boudníka, Císa­řovského, Nepraša a ďalších, ktorých ako hostí vybral Karel Srp.

Výstava predstavuje slovenský variant informelu, novej figurácie, konceptu. Našiel sa tu priestor na prezentáciu galandovcov, ale i na uvedenie De­zidera Tótha, akcií Radislava Matuštíka a skupiny výtvarníkov združených v Terénoch, akcií skupiny POP, ako i mladších tvorcov.

Sviežosť aj po odstupe rokov

Ako výtvarníka pripomenula expozícia, žiaľ, ako maliara už nie činného Martina Knuta jeho obrazmi vznikajúcimi tesne po revolúcii, ktoré sú plnohodnotným variantom slovenskej post­moderny, a tiež poukázala na kvality trojdimenzionálnych diel Patrika Kovačovského s ich krehko zvratným diškurzom medzi modernou a post­modernou. Zasväteného potešilo zverejnenie diel v ostatnom období menej vystavovanej autorky Jany Želibskej, ktorej interpretácia problému feminizmu si uchováva sviežosť aj po odstupe rokov. Možno chýba do istej miery rovnako aktívna feministka Haberernová.

Zásluhou Galérie mesta Bratislavy sa v expozícii ocitol jeden z centrálnych obrazov daného obdobia, Paštékov Muž na hore, a okrem viacerých ďalších obrazov a plastík aj jeden z vrcholov prezentácie – obraz Mateja Kréna Svet maliara, ktorý reprezentuje ranú tvorbu tohto autora, ktorý nás po rokoch istej absencie tvorivých osobností robí svojimi inštaláciami od Paríža po Sao Paulo tak trochu svetovými.

Ak by sme mali zhrnúť dojmy z výstav treba konštatovať, že v oboch prípadoch kurátorské koncepcie stavili na kvalitu. Ich úhrn poskytuje pražskému návštevníkovi skutočne fundovaný pohľad do diania v slovenskom umení.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 581
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 348
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 988
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 289
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 655
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 758
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 569
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 079
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 503
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.

Slovenský film Piata loď si vezie z Berlína cenu

Film podľa knihy Moniky Kompaníkovej sa páčil detskej porote, získal Krištáľového medveďa v sekcii Genration Kplus.

Dušan Mitana: Literatúru chápem ako meditáciu o nádeji

Jeden z najznámejších slovenských spisovateľov hovorí aj o znepokojení zo stavu spoločnosti a Európy či o svojej komunikácii s Bohom

Nová Perinbaba má oklamať diváka, Jakubisko ju naplánoval za milión eur

Populárna rozprávka sa začína nakrúcať v Kežmarku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop