RECENZIA / OPERA

Tatiana ľúbi, Onegin nie

Čo je v opere prvoradé? Hudba alebo slovo? Kto hrá prvé husle? Skladateľ alebo režisér? Ako ďaleko smie režisér vo svojej interpretácii zájsť? V miere tolerantnosti k svojbytným režisérskym koncepciám tradične vedie nemecké divadlo. Jedným z dôkazov je aj

Polonéza ako blúznivý sen vraha Onegina.(Zdroj: BAYERICHE STAATSOPER)

Čo je v opere prvoradé? Hudba alebo slovo? Kto hrá prvé husle? Skladateľ alebo režisér? Ako ďaleko smie režisér vo svojej interpretácii zájsť? V miere tolerantnosti k svojbytným režisérskym koncepciám tradične vedie nemecké divadlo. Jedným z dôkazov je aj mníchovská inscenácia Eugena Onegina v réžii aj u nás známeho Poliaka Krzysztofa­ Warlikowského.

Párty v štýle šesťdesiatych rokov, Larinine dcéry vlniace sa v choreografii á la ABBA, Lenskij s gitarovým puzdrom v ruke, Tatiana diktujúca list Oneginovi do dobového magnetofónu – to sú len vonkajšie „modernizujúce“ momenty Warlikowského koncepcie. Oveľa ambicióznejším vkladom je radikálne prečíslovanie vzťahov medzi postavami.

Gay love story sú in

Tatiana miluje Onegina, Onegin ju nie. Nielen preto, že ju režisér naskicoval ako nepríťažlivé stvorenie. Objektom Oneginových citov je Lenskij. Z Lenského lásky k Oľge sa tak vykľuje len mladíkova snaha o maskovanie pravej orientácie, jeho smrť je dôsledkom mileneckej roztržky medzi ním a Eugenom. Rovnako záverečný výstup vydatej Tatiany a žobroniaceho skrachovanca Onegina nemotivuje Eugenova túžba získať milovanú ženu, ale snaha zaradiť sa do „väčšinovej“ spoločnosti.

Výklad šokujúci, nie však neočakávateľný – Čajkovského ani Warlikowského sexuálna orientácia nie sú tajomstvom. Napokon, gay love story sú in (oscarová Skrotená hora).

Skôr zarazia elementárne prehrešky proti remeslu (v druhom obraze posiela Tatiana Oneginovi obálku s magnetofónovou kazetkou, v závere však trhá klasický list). Jemnocit urazia a „serióznosť“ výkladu devalvujú exhibicio­nistické naturalizmy (orálny styk kovbojov v polonéze, ktorá je v tejto inscenácii blúznivým snom vraha Onegina).

Kam púšťa tradícia

Hudobné naštudovanie Kenta Nagana sa vinie v rezkejších tempách a menej romantických náladách než je ucho odchované na slovanských interpretáciách zvyknuté. V kvalitnom sólistickom obsadení popri poľskom barytonistovi Mariuszovi Kwieczenovi (Onegin), gruzínskej sopranistke Tamar Iveri (Tatiana) a ruskej mezzospranistke Elene Maximovej (Oľga) s veľkým diváckym ohlasom figuroval aj slovenský tenorista Pavol Bršlík. Mladý svetobežník je stelesnením „divadelného speváka“, spájajúceho mimoriadnu hereckú dispozíciu, javiskovú príťažlivosť a hudobnú inteligenciu.

Kam teda smie režisér vo výklade diela zájsť? Závisí od toho, kam ho percepčná tradícia krajiny pustí. U nás by si Warlikow­ski ani neškrtol.

P. I. Čajkovskij: Eugen Onegin

Hudobné naštudovanie: Kent Nagano, scéna a kostýmy: Malgorzata Szczesniak

Réžia Krzysztof Warlikowski.

Premiéra: 26.10.2008 v Bayeriche Staatsoper v Mníchove

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 028
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 251
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 201
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 862
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 741
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 350
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 159
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 071
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

ROZHOVOR

Režisér Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Neprehliadnite tiež

Bazovského fotografie zostali dlho nepovšimnuté. Teraz ich vystavia

SNG predstavuje známeho umelca ako maliara aj ako fotografa.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.