-Makoveckij, veríš v Boha?
-Haló, kto tam?
-Na tom nezáleží. Odpovedz: áno alebo nie?
-Ale kto je tam?
-Nie je dôležité. Tak veríš či neveríš?
-Nuž... verím.
-A do kostola chodíš?
-Chodím.
-Tvoje modlitby sa splnili!
Príznačný telefonát sa odohral v neskorú jeseň 2006. Scenárista a režisér Nikita Michalkov musel prerušiť nakrúcanie filmu Unavení slnkom 2, ale nechcel, aby sa mu rozutekal štáb.
V roku 1978, keď prerušil nakrúcanie Oblomova, ponúkol spolupracovníkom prácu na neplánovanom filme Päť večerov, ktorý potom triumfoval na festivale vo Valladolide.
O štvrť storočia neskôr tak urobil znova, s nemenším úspechom.
Je Čečen vinný?
Improvizácia však u Michalkova neznamená voľnosť, slobodu či chaos. Svoju verziu klasiky Sidneyho Lumeta Dvanásť rozhnevaných mužov mal pripravenú do posledného detailu.
Nik z tucta najlepších hercov nesmel počas nakrúcania pracovať na inom projekte ani hrať v divadle. Všetci, aj Makoveckij, museli byť neustále na pľaci a vo svojich úlohách, hoci ich kamera nezaberala.
Vyznenie scenára je zásadne pozmenené voči originálu, obsahoval i desaťminútové monológy. Napriek tomu, že porota zasadá v ošarpanej telocvični, núdza nie je ani o fyzicky náročné scény.
Dvanásť porotcov predstavuje presvedčivú vzorku súčasných Moskovčanov – národnosti, sociálne postavenie, charaktery aj intelekty. Zvažujú vinu mladého Čečena Umara, obvineného z vraždy adoptívneho otca, ruského dôstojníka.
Rusko nemá na výber
Michalkov oproti Lumetovi nedodržal jednotu miesta a času. Prestriháva scény zo zasadania retrospektívami z Umarovho života. Umarova vina či nevina nie je jednoznačná a jeho ďalší osud nejasný.
Scenár, kamera, hudba i herci dokonale slúžia režijnej koncepcii, ktorá suverénne formuje kompaktný sugestívny súdny thriller, zároveň skupinový portrét ruských súčasníkov i obraz krajiny plnej protikladov, predsudkov, hrozieb a neistoty.
Takmer po všetkých stránkach strhujúce umelecké dielo však manipuluje s divákom. Z Čečenov robí zlosynov a teroristov ohrozujúcich mierumilovné Rusko. To nemá na výber, len – so slzou ľútosti – sa brániť.
VIDEO: Trailer k filmu
Ako Leni Riefenstahlová
Tak ako v Michalkovovom Sibírskom barbierovi i tu sú stelesnením umu, vzdelanosti, morálky a nádeje do budúcnosti dôstojníci ruskej armády. Michalkov odsudzuje sovietsku éru, rovnako súčasný „divoký kapitalizmus“. Ako jedinú schodnú cestu k poriadku, spravodlivosti a istote ukazuje vládu silnej ruky – armády, čím si zabezpečil miesto na piedestáli filmovej propagandy hneď po boku Leni Riefenstahlovej.
Na rozdiel od nej, opäť zhodne so Sibírskym barbierom, stelesnenie tejto nádeje, morálky, múdrosti a dobra, starostlivého hospodára, sediaceho za vrchstolom, umne manipulujúceho spoluporotcami a obetavo na seba preberajúceho následky ich rozhodnutia vo filme stvárnil majster osobne.
Recenzia
12. Rusko 2007, 159 minút
Námet: Reginald Rose, Nikita Michalkov.Réžia: Nikita Michalkov. Kamera: Vladislav Opeljanc. Hudba: Eduard Artemjev
Hrajú: Nikita Michalkov, Alexej Petrenko, Valentin Gaft, Sergej Makoveckij
Premiéra v SR: dnes