Divadelná premiéra
BRATISLAVA. Viliam Klimáček čelí totalitnej ideológii. Napísal hru Komunizmus, v ktorej sa na spoločenskú klímu v osemdesiatych rokoch minulého storočia díva cez trojčlennú rodinu. Svoju úlohu zohráva v príbehu prítomnosť smrti generálneho tajomníka ÚV Komunistickej strany Sovietskeho zväzu Jurija Andropova v roku 1984 v každej obývačke.
Námet ponúkol Klimáčkovi sám Juraj Kukura, šéf divadla Aréna, v ktorom sa inscenácia uvádza dnes v premiére. Hru vníma ako možnosť ukázať provincionalizmus režimu bez konfrontácie s okolitým svetom. Klimáček tvrdí, že úlohy nepísal na konkrétnych hercov. „Nemohol som za žiadneho ani lobovať,“ hovorí.
Kukura, ktorý bude hrať otca, si za svoju hereckú vzťahovú partnerku pozval Zdenu Studenkovú. Scénu zveril nemeckému scénografovi Hansovi Hofferovi, ktorý sa na tému pozerá ako človek bez osobnej skúsenosti s totalitou.
Zdena Studenková spolupracuje s Arénou prvý raz, podobne ako s režisérom Martinom Čičvákom. Veľmi si pochvaľuje celý tím. „Voči slovenským autorom existujú predpojatia, o to príjemnejšie som bola prekvapená zo spolupráce s autorom. Doktor Klimáček je mimoriadne ústretový a zvažuje pripomienky všetkých zúčastnených,“ hovorí.
Zároveň si myslí, že práca s Čičvákom je pružná a bez zbytočného sentimentu, ktorý by mohol hroziť v prípade, že by na tejto hre pracovali so starším režisérom. Podľa režiséra je hra v princípe antickou tragédiou. Komunizmus je daná okolnosť, v ktorej sa príbeh udeje.
„Jediné, čo si z detstva pamätám, je Matelko,“ pridáva sa Ľubo Bukový, ktorý v hre stvárňuje syna a alternuje sa s Jurajom Lojom. Na otázku, čím je pre nich táto hra príťažlivá, odpovedajú: „Skúmame, aké to je žiť v obmedzení. Vyrovnávame sa so strachom.“