zhýralca.
Osud zhýralca je moralitou. Renomovaný rakúsky režisér Martin Kušej povýšil skladateľovu požiadavku na ústredný výkladový princíp inscenácie, ktorú v novembrovej sérii uviedlo divadlo Theater an der Wien.
Hoci Stravinskij skomponoval operu „v starom štýle“, inšpirovaný mravoučnými obrázkami zo začiatku 18. storočia, v Kušejovej inscenácii sledujeme absolútne súčasnú story.
Príbeh mladého ľahtikára Toma Rakewella, ktorý v túžbe po rýchlom bohatstve, šťastí a úspechu obetuje lásku vernej Anny, aby nakoniec v záverečnom súboji s mefistofelovským Nickom Shadowom síce uhájil holý život, ale prišiel o zdravý rozum, sa odvíja na minimalistickej scéne. Paralelne sledujeme reality show i horúce reportáže na televíznej obrazovke.
Prepojenie javiskového a filmového umenia funguje skvele. Moralitu korenia drsné javiskové prostriedky: strojový sex tucta nahých tiel v pornoštúdiu Nicka Shadowa, veľký penis ako znak exotickosti Tomovej hviezdnej nevesty Baby Turek (u Stravinského má čiernu bradu). Nič z toho však nepôsobí obscénne ani samoúčelne, ale slúži temnej filozofii režisérovej koncepcie. Kušej je občas vtipný, no väčšinou krutý. Ani záverečná katarzia sa nekoná: Anna neprichádza za Tomom do blázninca ako čistý anjel milosrdenstva, ale ako nová partnerka diabla Shadowa – čerstvá víťazka súťaže Hľadá sa talent.
Režisérovi patrí chvála za inscenáciu, hudobné naštudovanie nezaostáva ani o vlások. Dirigent vybrúsil „neoklasicistickú“ partitúru do nádherného tvaru - technicky dokonalého, motivicky presného, kryštálovo jasného.
V sólistickom obsadení exceloval mladý anglický tenorista Toby Spence (Tom Rakwell), postava Anny Truelovej je ďalším úspechom slovenskej sopranistky Adriany Kučerovej.
Theater an der Wien postavil aktuálnu sezónu na dvoch pilieroch – predromantickej opere a klasike 20. storočia. V našich reáliách by divadlám s podobnými ambíciami hrozil bankrot. Viedenský Osud zhýralca mal aj na predposlednom predstavení beznádejne vypredané.
Recenzia / opera
l Igor Stravinskij: Osud zhýralca . l Hudobné naštudovanie: Nikolaus Harnoncourt, scéna: Anette Murschetz, kostýmy: Su Sigmund, réžia: Martin Kušej
l Theater an der Wien, 23. 11. 2008
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná publicistka)