GIANNI DI GREGORIO MUSEL PRI NAKRÚCANÍ SVOJHO PRVÉHO FILMU PIŤ VÍNO, ABY VYDRŽAL AŽ DO VEČERA

Gianni di Gregorio: Kedy začneme ráno pracovať?

Rýchlo si odviazal kravatu, objednal červené a zapálil cigaretu. Potom už mohol rozprávať.

Gianni Di Gregorio (59) s cenou z Bratislavy. Ako režisér a herec mimoriadne úspešne debutoval s komédiou Sviatočný augustový obed. Spolu s Robertom Savianom je autorom scenára ku Gomore, ktorá získala Grand Prix v Cannes a v sobotu ju vyhlásili aj za eur(Zdroj: IFF BRATISLAVA)

Rýchlo si odviazal kravatu, objednal červené víno a zapálil cigaretu. Potom už mohol GIANNI DI GREGORIO rozprávať a doslova zvádzať so svojou vľúdnosťou a smiechom. Presne tak pôsobí aj jeho film Sviatočný augustový obed. Vystupuje v ňom on sám a štyri staré dámy, ktoré musí obskakovať. Príbeh písal a režíroval z vlastných skúseností, sám sa kedysi o mamu staral.

Ten film vyhlásili v Benátkach za najlepší debut roka a v závere týždňa zvíťazil aj na bratislavskom festivale. Gianni verí, že ľudia ocenili jeho úprimnosť. A tvrdí, že úprimnosť bola potrebná aj na nakrúcanie Gomory, európskeho filmu roka. Gianni Di Gregorio k nemu spolu so spisovateľom Robertom Savianom písal scenár.


Aké predpoklady treba mať, aby bol z muža dobrý, starostlivý syn?

„Talianske mamy sú veľmi vlastnícke. Najmä ak sú vdovy a majú iba jedno dieťa. Aj ja som bol jedináčik, takže viem, že inej možnosti vlastne niet. Musíte byť dobrým synom, je to vaša povinnosť, či chcete, alebo nie.“

Zdá sa, že film ste robili z radosti. Hoci obskakujete náročné dámy, vyzeráte byť šťastný. Boli ste?

„Áno. Hoci film vznikol pre niečo iné. Jedno leto som sa chystal stráviť s mamou. Vtedy za mnou prišiel správca domu a požiadal ma, aby som sa postaral aj o tú jeho. Vraj mi potom odpustí dlžoby za bývanie. Nespravil som to, ale začal som rozmýšľať, že by som o tom spravil film. Myslel som si, že by som ním mohol zahnať smutné myšlienky na smrť.“

Lebo aj staré dámy milujú život?

„Pri nakrúcaní boli naozaj plné života. Keď sme večer s robotou končili, ja som bol úplne grogy. A spolu so mnou celý štáb, hoci ho tvorili samí dvadsaťpäťroční ľudia. Ale dámy boli stále čerstvé a nedočkavo sa vypytovali, kedy začneme ráno pracovať.“

Boli ste pri písaní scenára úprimný? Alebo z vášho vzťahu s matkou zostalo niečo skryté?

„Ukázal som všetko, všetko zo mňa vyšlo von. Aj keby som chcel, aby niečo zostalo v tieni, nemal by som šancu, lebo dámy sa správali naozaj spontánne. Radiť sa nedalo. Scény sme nasvietili, postavili kameru a dámam povedali, aby šli smerom k nám. Ale ony sa vybrali úplne inými smermi.“

A čo vy? Prvýkrát ste boli režisérom, prvýkrát ste boli hercom.

„Herectvo som študoval, ale nikdy som žiadnu úlohu nedostal. To sa zmenilo, keď som producentovi predniesol predstavy o filme. Hlavnou postavou by mal byť starší muž, ktorý pije a býval s mamou, vravel som mu. A on mal jasno: Tak to teda sprav ty!“

To, že hlavná postava pije, bolo naozaj zrejmé. Kam ste sa pohli, tam stál pohár bieleho vína.

„Taký bol zámer. Malo byť vidno, že som trochu opitý. Ale tak akurát, aby som ešte mohol pracovať. Pritom som dbal o to, aby bolo víno naozaj dobré. Stalo sa, že mi do fľaše s etiketou kvalitného vína naliali nejaké zlé. Hneď som to zistil, a to bolo aj jediný raz, keď som pri nakrúcaní musel zakričať: Stop! Ak by som nemal dobré víno, do večera by som robiť nevydržal.“

Vo filme sa aj veľa je. Vy ste varili?

„Áno. Aj som pil, aj som varil. Veľmi dobre varím. A všetko sme to robili v byte mojej mamy. Nemali sme toľko peňazí, aby sme si mohli dovoliť čosi iné. Vďaka tomu sme síce získali krásny výhľad na celý Rím, ale ja som sa bál, že sa zrúti povala. Bolo nás tridsať, len na tej ťažkej kamere stáli štyria. Kamarát inžinier mi hovoril, že ten byt sa nezrúti, že je stabilný. Ale ja, ako správny režisér, som mal neurózu, a bol som presvedčený, že nevydrží. Keď to uvidí mama, myslel som si, tá mi to neprepáči a nechá nás prepadnúť sa!“

Dnes vás každý pozná, vie, ako ste žili. Má to nejakú výhodu?

„Naozaj ma všetci poznajú, poznajú môj súkromný život aj príbeh môjho súžitia s mamou. Na ulici ma zastavujú a vravia, že aj oni majú doma deväťdesiatročnú dámu. Niekedy sa ma pýtajú: Ach, robí mi prieky, je rozmarná, ako si s ňou mám poradiť? Akoby som bol nejaký expert!“

A nie ste?

„No, asi som bol. Dnes už moja mama nežije, zato som získal štyri nové - herečky z filmu. Stále mi volajú. Snažia sa mi ju nahradiť, a tak mi dávajú všelijaké rady a pokyny: Nepi toľko! Nefajči! Daj si tielko pod košeľu!“

Dnes je rovnako viditeľný aj Roberto Saviano, autor knižky Gomora. Vy ste spolu s ním písali scenár k filmu. Mysleli ste na to, ako veľmi riskujete, keď vo filme odhaľujete fungovanie mafiánskeho systému?

„Áno, cítili sme riziko a nebolo nám ľahko. Scenár sme písali v jednom dome - Roberta Saviana tam síce polícia odprevadila, ale potom odišla. Takže sme sa dosť báli, keď niekto zazvonil pri dverách. Všetci posielali otvoriť mňa, vraj, choď ty, ty si najstarší, tebe nič nespravia. Tak som šiel a oni sa spoza môj chrbát pozerali, kto tam bude stáť.“

Čo to s Talianmi robí, keď vidia Gomoru? Môžu nejako Savianovi pomôcť?

„Spisovali sa už všelijaké petície, podpisovali sa pod ne aj intelektuáli z celého sveta. Ale pomôcť mu? To je ťažké. Už keď pred časom hľadal nejaký byt v Neapole alebo v Ríme, nevedel žiadny nájsť. Ľudia sa mu ho báli prenajať. Dnes nemôže nikam chodiť, ani do kina, nemôže mať žiadnu priateľku. Z Talianska bude musieť odísť.“

Gomora sa ťažko sleduje, lebo jej chýba logika tradičného príbehu. Postavy sú nečitateľné, do konca filmu neviete, ku komu patria.

„Viem, ľudia sú zvyknutí na filmy, kde vystupujú charizmatickí mafiánski bossovia a kde je život Krstných otcov fascinujúci. Ale my sme nerobili film o šéfoch, robili sme film o celej populácii. O ľuďoch, čo v takom systéme musia žiť. Neobviňovali sme, len sme ukazovali. Deti so samopalmi? Tie tam naozaj žijú tiež.“

Vás na tom nič neprekvapilo?

„Skutočnosť je ešte silnejšia, bláznivejšia ako scenár. Mali sme pocit, že vstupujeme do krajiny, kde sa bojuje. Priamo na bojisko. Matteo Garrone okamžite zabudol, že je režisérom. Realitu nemusel rekonštruovať, jednoducho ju len zaznamenal.“

Malo zmysel tento film nakrútiť? Možno proti mafiánskemu systému bojovať, ak sa odhalí?

„Myslím si, že ľudia tomu verili, preto nám aj pri nakrúcaní pomáhali. Akoby nás strážili, stavali medzi nás a nebezpečenstvo bariéru. Veľmi sme chceli, aby tento film existoval, a keď sa Roberto Saviano dozvedel, že ho má nakrúcať taký dobrý režisér ako Matteo Garrone, rozhodol sa ísť do toho tiež. Neviem, ako veľmi s tým filmom môžeme niečo zmeniť. Ten systém je už hlboko v našej kultúre. Ak sa má niečo zmeniť, pôjde to len veľmi pomaly.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 964
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 399
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 869
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 578
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 213
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 044
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 251
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 936
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 194
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 044

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Bratislavskí poslanci mali brať úplatky. Za hazard aj proti nemu

Ak v marci prejde úplný zákaz hazardu v Bratislave, tri roky bude jediným otvoreným kasínom v meste Banco v hoteli Crowne Plaza. Licenciu má ako jediné do roku 2021.

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna poisťovňa

Pozrite si výber úsporných opatrení.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

KULTÚRA

V Prahe nedokážu pochopiť, čo za reláciu o folklóre máme

Šou Zem spieva hodnotí Marína Mrázková zo súboru Limbora.

Neprehliadnite tiež

Odvážne čínske psy chránia hlúpe tibetské ovce. To je novodobá rozprávka

Film Bodi: Psia superstar má propagandistický podtext

Denzel Washington nevyzeral šťastne. Je za černošskými Oscarmi politika?

Vlani na Oscara stačil priemer, tento rok už nie.

Vedel som, že tie Oscary pokašlem, hovoril moderátor (najlepšie komentáre)

Filmové hviezdy priniesli na pódium rôzne poďakovania, ako aj politické komentáre.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop