SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky
GIANNI DI GREGORIO MUSEL PRI NAKRÚCANÍ SVOJHO PRVÉHO FILMU PIŤ VÍNO, ABY VYDRŽAL AŽ DO VEČERA

Gianni di Gregorio: Kedy začneme ráno pracovať?

Rýchlo si odviazal kravatu, objednal červené a zapálil cigaretu. Potom už mohol rozprávať.

Gianni Di Gregorio (59) s cenou z Bratislavy. Ako režisér a herec mimoriadne úspešne debutoval s komédiou Sviatočný augustový obed. Spolu s Robertom Savianom je autorom scenára ku Gomore, ktorá získala Grand Prix v Cannes a v sobotu ju vyhlásili aj za eurGianni Di Gregorio (59) s cenou z Bratislavy. Ako režisér a herec mimoriadne úspešne debutoval s komédiou Sviatočný augustový obed. Spolu s Robertom Savianom je autorom scenára ku Gomore, ktorá získala Grand Prix v Cannes a v sobotu ju vyhlásili aj za eur (Zdroj: IFF BRATISLAVA)

Rýchlo si odviazal kravatu, objednal červené víno a zapálil cigaretu. Potom už mohol GIANNI DI GREGORIO rozprávať a doslova zvádzať so svojou vľúdnosťou a smiechom. Presne tak pôsobí aj jeho film Sviatočný augustový obed. Vystupuje v ňom on sám a štyri staré dámy, ktoré musí obskakovať. Príbeh písal a režíroval z vlastných skúseností, sám sa kedysi o mamu staral.

Ten film vyhlásili v Benátkach za najlepší debut roka a v závere týždňa zvíťazil aj na bratislavskom festivale. Gianni verí, že ľudia ocenili jeho úprimnosť. A tvrdí, že úprimnosť bola potrebná aj na nakrúcanie Gomory, európskeho filmu roka. Gianni Di Gregorio k nemu spolu so spisovateľom Robertom Savianom písal scenár.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké predpoklady treba mať, aby bol z muža dobrý, starostlivý syn?

„Talianske mamy sú veľmi vlastnícke. Najmä ak sú vdovy a majú iba jedno dieťa. Aj ja som bol jedináčik, takže viem, že inej možnosti vlastne niet. Musíte byť dobrým synom, je to vaša povinnosť, či chcete, alebo nie.“

Zdá sa, že film ste robili z radosti. Hoci obskakujete náročné dámy, vyzeráte byť šťastný. Boli ste?

„Áno. Hoci film vznikol pre niečo iné. Jedno leto som sa chystal stráviť s mamou. Vtedy za mnou prišiel správca domu a požiadal ma, aby som sa postaral aj o tú jeho. Vraj mi potom odpustí dlžoby za bývanie. Nespravil som to, ale začal som rozmýšľať, že by som o tom spravil film. Myslel som si, že by som ním mohol zahnať smutné myšlienky na smrť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Lebo aj staré dámy milujú život?

„Pri nakrúcaní boli naozaj plné života. Keď sme večer s robotou končili, ja som bol úplne grogy. A spolu so mnou celý štáb, hoci ho tvorili samí dvadsaťpäťroční ľudia. Ale dámy boli stále čerstvé a nedočkavo sa vypytovali, kedy začneme ráno pracovať.“

Boli ste pri písaní scenára úprimný? Alebo z vášho vzťahu s matkou zostalo niečo skryté?

„Ukázal som všetko, všetko zo mňa vyšlo von. Aj keby som chcel, aby niečo zostalo v tieni, nemal by som šancu, lebo dámy sa správali naozaj spontánne. Radiť sa nedalo. Scény sme nasvietili, postavili kameru a dámam povedali, aby šli smerom k nám. Ale ony sa vybrali úplne inými smermi.“

A čo vy? Prvýkrát ste boli režisérom, prvýkrát ste boli hercom.

Skryť Vypnúť reklamu

„Herectvo som študoval, ale nikdy som žiadnu úlohu nedostal. To sa zmenilo, keď som producentovi predniesol predstavy o filme. Hlavnou postavou by mal byť starší muž, ktorý pije a býval s mamou, vravel som mu. A on mal jasno: Tak to teda sprav ty!“

To, že hlavná postava pije, bolo naozaj zrejmé. Kam ste sa pohli, tam stál pohár bieleho vína.

„Taký bol zámer. Malo byť vidno, že som trochu opitý. Ale tak akurát, aby som ešte mohol pracovať. Pritom som dbal o to, aby bolo víno naozaj dobré. Stalo sa, že mi do fľaše s etiketou kvalitného vína naliali nejaké zlé. Hneď som to zistil, a to bolo aj jediný raz, keď som pri nakrúcaní musel zakričať: Stop! Ak by som nemal dobré víno, do večera by som robiť nevydržal.“

Vo filme sa aj veľa je. Vy ste varili?

Skryť Vypnúť reklamu

„Áno. Aj som pil, aj som varil. Veľmi dobre varím. A všetko sme to robili v byte mojej mamy. Nemali sme toľko peňazí, aby sme si mohli dovoliť čosi iné. Vďaka tomu sme síce získali krásny výhľad na celý Rím, ale ja som sa bál, že sa zrúti povala. Bolo nás tridsať, len na tej ťažkej kamere stáli štyria. Kamarát inžinier mi hovoril, že ten byt sa nezrúti, že je stabilný. Ale ja, ako správny režisér, som mal neurózu, a bol som presvedčený, že nevydrží. Keď to uvidí mama, myslel som si, tá mi to neprepáči a nechá nás prepadnúť sa!“

Dnes vás každý pozná, vie, ako ste žili. Má to nejakú výhodu?

„Naozaj ma všetci poznajú, poznajú môj súkromný život aj príbeh môjho súžitia s mamou. Na ulici ma zastavujú a vravia, že aj oni majú doma deväťdesiatročnú dámu. Niekedy sa ma pýtajú: Ach, robí mi prieky, je rozmarná, ako si s ňou mám poradiť? Akoby som bol nejaký expert!“

Skryť Vypnúť reklamu

A nie ste?

„No, asi som bol. Dnes už moja mama nežije, zato som získal štyri nové - herečky z filmu. Stále mi volajú. Snažia sa mi ju nahradiť, a tak mi dávajú všelijaké rady a pokyny: Nepi toľko! Nefajči! Daj si tielko pod košeľu!“

Dnes je rovnako viditeľný aj Roberto Saviano, autor knižky Gomora. Vy ste spolu s ním písali scenár k filmu. Mysleli ste na to, ako veľmi riskujete, keď vo filme odhaľujete fungovanie mafiánskeho systému?

„Áno, cítili sme riziko a nebolo nám ľahko. Scenár sme písali v jednom dome - Roberta Saviana tam síce polícia odprevadila, ale potom odišla. Takže sme sa dosť báli, keď niekto zazvonil pri dverách. Všetci posielali otvoriť mňa, vraj, choď ty, ty si najstarší, tebe nič nespravia. Tak som šiel a oni sa spoza môj chrbát pozerali, kto tam bude stáť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Čo to s Talianmi robí, keď vidia Gomoru? Môžu nejako Savianovi pomôcť?

„Spisovali sa už všelijaké petície, podpisovali sa pod ne aj intelektuáli z celého sveta. Ale pomôcť mu? To je ťažké. Už keď pred časom hľadal nejaký byt v Neapole alebo v Ríme, nevedel žiadny nájsť. Ľudia sa mu ho báli prenajať. Dnes nemôže nikam chodiť, ani do kina, nemôže mať žiadnu priateľku. Z Talianska bude musieť odísť.“

Gomora sa ťažko sleduje, lebo jej chýba logika tradičného príbehu. Postavy sú nečitateľné, do konca filmu neviete, ku komu patria.

„Viem, ľudia sú zvyknutí na filmy, kde vystupujú charizmatickí mafiánski bossovia a kde je život Krstných otcov fascinujúci. Ale my sme nerobili film o šéfoch, robili sme film o celej populácii. O ľuďoch, čo v takom systéme musia žiť. Neobviňovali sme, len sme ukazovali. Deti so samopalmi? Tie tam naozaj žijú tiež.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vás na tom nič neprekvapilo?

„Skutočnosť je ešte silnejšia, bláznivejšia ako scenár. Mali sme pocit, že vstupujeme do krajiny, kde sa bojuje. Priamo na bojisko. Matteo Garrone okamžite zabudol, že je režisérom. Realitu nemusel rekonštruovať, jednoducho ju len zaznamenal.“

Malo zmysel tento film nakrútiť? Možno proti mafiánskemu systému bojovať, ak sa odhalí?

„Myslím si, že ľudia tomu verili, preto nám aj pri nakrúcaní pomáhali. Akoby nás strážili, stavali medzi nás a nebezpečenstvo bariéru. Veľmi sme chceli, aby tento film existoval, a keď sa Roberto Saviano dozvedel, že ho má nakrúcať taký dobrý režisér ako Matteo Garrone, rozhodol sa ísť do toho tiež. Neviem, ako veľmi s tým filmom môžeme niečo zmeniť. Ten systém je už hlboko v našej kultúre. Ak sa má niečo zmeniť, pôjde to len veľmi pomaly.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 756
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 370
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 018
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 992
  5. Po Slovensku na motorke 6 670
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 328
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 224
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 631
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 4 577
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 340
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Medveď hnedý.

Medveď stojaci na zadných nohách nie je útočník.


18. jún
Peter Sagan vyhral spoločné MSR a MČR v cyklistike 2021.

Sagan predviedol skvelý únik.


Sportnet a 2 ďalší 2 h
O spoločnosti (týždenný newsletter).

Buďte všetkým, čím chcete. Je to výhoda, nie zlyhanie.


18. jún

Remišová prudko klesá.


4 h

Neprehliadnite tiež

Fotograf Martin Tiso.

Má rád modelky, ktoré pochopili, čo je ich robota.


18. jún
Caryl Churchillová

Navnadiť, pozvať a varovať


18. jún
Výtvarník Peter Uchnár.

V Danubiane vystavuje ilustrácie z Veľkej knihy slovenských rozprávok.


18. jún
Milan Ondrík ako Ingmar Bergman v inscenácii Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana), ktorá bude mať premiéru v SND 18. júna.

Divadelné prázdniny si pre pandémiu skrátia.


17. jún