RECENZIA/DIVADLO

Kráľovstvo nakrivo, to je výzva pre chrbtice

V divadle SkRAT sa prestalo hovoriť. Hrajú sa Mŕtve duše, obrazy nového sveta. Názvy známe, a divadlo iné.

(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Trenky, slipy, čipkované nohavičky, tangáče, sieťované pančucháče, župan, talár, boa. Kostýmy sú to na nosenie náročné, keďže väčšinou je dôležitejšie, aký druh holého prsníka či zadku sa pod nimi skrýva. Majitelia týchto zvrškov vyzerajú ako panelákoví obyvatelia. A je im vlastne jedno, kým sú videní. Kto chce, nech sa pozerá, veď čo iné vo svete miliónov okien zostáva.

Toto sme my, takto si žijeme, užívame si, ako sa dá. Sadisti, masochisti. Smejeme sa, plačeme, holíme sa, súložíme, neznášame sa, berieme lieky, ľúbime sa a predvádzame sa, lížeme, pijeme, dúfame, opúšťame sa a stále sme tu. Je to s nami nahnuté, čo vám budeme rozprávať.

A preto nerozprávajú. Ani slovka neprerieknu. Keby sme zo sídliskového bytu cez nejakú optiku sledovali, čo sa deje v byte cez ulicu, aj tak asi viac vidíme, než počujeme. Taký už je osud tých, čo podľahli voyuerizmu.

V príbytkoch našich objektov všetko klesá k zemi. Akoby bizarnosť sveta postihla každučký predmet v ľudskej blízkosti. Ideme do kolien v ošumelom kráľovstve krivých stoličiek, lámp, pohárov, postelí, chladničiek a televízorov. Výzva pre chrbtice a charaktery? Áno, páni domáci tu môžu nejednoznačne, ale s istotou sebe vlastnou, obstáť.

Túto scénickú krivicu tvorí niekoľko stanovísk. Na nich sa odohrávajú nemé drámy jednotlivcov, ich stretnutia, odchody, návraty. Často sú paralelné, nadväzujú na seba, prelínajú sa, dementujú a zároveň hovoria za jedného aj za všetkých. Mnohé mrazia vo svojej horkosti.

Štruktúrovanú sieť scénických obrazov drží pokope prepracovaný hudobný mix doplnený projekciou. Film sa premieta, príznačne aj s využitím efektu rastra, na šikmé biele plochy kulís. Fragmenty panelákových fasád sprevádzajú okukané ľudské tiene, opočúvané zvuky a hlasy, ktoré v každodenných nervoch najradšej nechávame nenávratne rozplynúť už v sekunde svojho vzniku. Ktosi uteká po schodoch, ktosi cestuje výťahom, všetci telefonujú so všetkými, kým naživo sa herci držia len hudby a konkrétneho priestoru. Všetko dokopy pôsobí veľmi výtvarne a kompozične vystavane.

Nie je ľahké vyjadriť sa pohybom. Možno ešte ťažšie je vrátiť sa od dramatickej konverzácie výlučne k prejavu tela a pritom neskĺznuť do toho, čo tu bolo, či je. Skraťáci stále majú invenciu. Ich výpoveď je staronová, no opäť iná. Dokáže byť súčasná vyjadrením aktuálnosti v stereotypnosti, konkrétnosti v abstrakcii, smútku vo vtipe či naopak. Na ich špehovaní je dobré, že je neunáhlené, zažité, zanalyzované. Skrátka ozajstné.

Kolektív divadla SkRAT: Mŕtve duše (obrazy nového sveta).

Koncepcia, réžia: Dušan Vicen, spoluautori, účinkujúci: Víto Bednárik, Ľubo Burgr, Lucia Fričová, Dana Gudabová, Inge Hrubaničová, Milan Chalmovský, Vlado Zboroň.

Svetelný dizajn, hudobný mix: Ladislav Mirvald.

Premiéra: 5. 12. 2008 v A4-Nultom priestore v Bratislave

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 594
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 421
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 379
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 929
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 014
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 449
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 395
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 282
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 562
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 026

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu