SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky
VYŠIEL PRVÝ DIEL ZOBRANÝCH BÁSNÍ ČLENA OSAMELÝCH BEŽCOV IVANA ŠTRPKU

Krásna nahá premena kopijníka Tristana

Čítať „zobrané básne“ nejakého autora je celkom iné ako čítať jednotlivé zbierky. Podobný pocit sa nás zmocňuje, keď čítame prvú knihu zobraných básní Ivana Štrpku.

Ivan Štrpka (1944), spolutvorca skupiny Osamelých bežcov v roku 1964 (s Ivanom Laučíkom a Petrom Repkom). Autor 15 básnických zbierok, esejista, románopisec, prekladateľ a dvorný textár Deža Ursinyho. Laureát Ceny Dominika Tatarku.Ivan Štrpka (1944), spolutvorca skupiny Osamelých bežcov v roku 1964 (s Ivanom Laučíkom a Petrom Repkom). Autor 15 básnických zbierok, esejista, románopisec, prekladateľ a dvorný textár Deža Ursinyho. Laureát Ceny Dominika Tatarku. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Čítať „zobrané básne“ nejakého autora je celkom iné ako čítať jednotlivé zbierky. Podobný pocit sa nás zmocňuje, keď čítame prvú knihu zobraných básní Ivana Štrpku, aj keď sa do nej zmestili iba prvé štyri zbierky: Krátke detstvo kopijníkov, Tristan tára, Pred premenou a Krásny nahý svet.


Prvé štyri Štrpkove knižky z výberu Básne I. mali svoje premeny, pretože neboli napísané v krásnom nahom svete. Museli zápasiť s nenormalizáciou režimu, a tak niektoré vyšli až dlhé roky po napísaní. U Štrpku však tieto cezúry vyvolané molochom cenzúry neznamenajú nič podstatné. Pretože či už čítame jeho básne zo 60. rokov, alebo najnovšie texty, vždy sa stretávame s celist­vým svetom autora. Je to svet v pohybe a vývine, ale všetky tieto zmeny vychádzajú z osobnostnej jednoliatosti ich autora.

Inventarizujúca pamäť

Báseň Začiatok, ktorá je paradoxne posledným číslom tohto zväzku, otvára toto konštatovanie: „Ráno jasné ako strata pamäti.“ A o niekoľko veršov nižšie: „Posol už zabudol.“ Nuž, ak sa v Štrpkovej poézii na niečo zabúda, tak sa zabúda zabúdať. Básnikova (a básnická) pamäť je, naopak, neľútostne inventarizujúca: nestráca ani detail nažitého, navideného, napočutého, nacestovaného, nachodeného, nasnívaného...

Isteže, nie sú to priamočiare spomienky, ornamentalizácia každodennej banality. Básnik spomína tým, že si vymýšľa, interpretuje, dáva formu amorfnému, tvaruje to, čomu sa ťažko priznáva tvar. Nemusí byť dokumentárny, aby bol autentický, môže byť približný, aby bol presný: „Škvrna po zrkadle vystupuje na stenách.“

Machule sa menia na obrazy

Básne Ivana Štrpku pripomínajú (aj vizuálne, aj akusticky) textové škvrny, ktoré sa neškolenému alebo predpojatému zraku javia ako machule. Niekedy však stačí poodstúpiť od týchto slovných obrazov (v priestore alebo aj v čase) a to, čo sa nám javilo ako spleť čiar a línií, zrazu nadobudne obrys presne načrtnutého obrazu. Toto rozpletanie zdanlivo chaotického a nekomunikatívneho plynutia veršov môže čitateľovi spôsobiť naozajstnú estetickú rozkoš a ontologický úžitok.

Lebo akokoľvek pôsobia Štrpkove básne ako spontánne improvizácie, reťazenie ľubovoľných a svojvoľných asociácií, majú svoj prísny poriadok a logiku. Nie náhodou sa pomerne často v nich vyskytujú slová presne, prísne, správa, rozlúštiť, posol, mapa – všetky tieto pojmy naliehavo hovoria o túžbe po komunikácii, po poro- a dorozumení.

Trvanie na detstve

Básnik sa však najintenzívnejšie túži dorozumieť sám so sebou, so svojimi životmi, so svojím prekliatím vidieť svet inak ako ostatní a žiť ho, snívať, rozprávať inak. V tomto zmysle slova je Štrpka, napriek slovníku a tematike svojich básní, tak trochu neoromantikom. Romantické bolo prijatie behu a samoty ako dvoch komplementárnych pólov v jeho (ich) osamelobežeckom svetonázore.

Romantické bolo udržanie si svojho postu a zotrvanie na svojom poslaní: „...uteč za kopec Zaspievaj tam modrú pesničku“. Trvanie na svojom detstve, ktoré je generátorom úžasu a očarenia. Pôvab Štrpkovej poetiky i noetiky je však v tom, že dokáže plynulo prelínať javy, ktoré si racionálny svet nedokáže spojiť: plynutie času a trvanlivosť, prijímanie nových podnetov a zachovanie svojho postoja, emocionalitu a fakticitu, vnímanie času a určitú lyrickú bezčasovosť, očarenie dynamikou pokroku a úzkosť z napredovania technológií, hermetickosť poézie a angažovanosť.

Tichá práca

Áno, posledné slovo, také sprznené v minulom režime, že ho radšej nahraďme pojmom zaujatosť, patrí práve k Štrpkovi. Hocako môžu jeho texty pôsobiť ako odťažité, pravdivé v nich je echo posledných hlások tohto slova: žité. Štrpkove básne chcú poľudšťovať svet, ktorý je aj krásny, aj nahý, chcú sa zúčastňovať na jeho premenách.

„Jedného dňa nás slnko, vietor a tichá práca zmení,“ uvádza štylizovaný citát samého seba pred zbierkou Pred premenou. Ak sa jednotlivé Štrpkove básne dajú vnímať ako erupcie obrazov, vzrušivá meditácia a úžas nad premenlivosťou času a energia slovných spojení, tak hodnotiaci pohľad na jeho poéziu nemá priliehavejšie pomenovanie ako „tichá práca“. Monumentalitu tejto tichej práce je možné prečítať iba z odstupu („Na snehu obrovskú čistú obálku, ktorú prečítať je možné iba z výšky.“).

Preto je dobré, že vychádzajú dávne knižky. Ukazuje sa, že aj keď fyzicky chýbali, nikdy sa nedali vynechať, nedovolili na seba zabudnúť.

Je dobré, že vychádzajú dávne knižky. Ukazuje sa, že aj keď fyzicky chýbali, nikdy sa nedali vynechať, nedovolili na seba zabudnúť.

Recenzia

Ivan Štrpka: Básne I.

Modrý Peter, Levoča a KK Bagala, Levice 2008.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 698
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 036
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 074
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 439
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 531
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 114
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 500
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 452
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 307
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 947
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Joe Biden zložil prezidentskú prísahu.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump nikomu nechýbal, Biden je prezident

Biden nesľuboval, že Ameriku urobí znovu veľkou. Mal prosbu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Koronavírus na Slovensku: Slovensko má zmluvy na vakcíny pre 85 percent dospelej populácie (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Premiér Igor Matovič (OĽaNO) počas oznámenia o zmluvách na viac ako štyri milióny nových vakcín pre Slovensko.

Neprehliadnite tiež

Johnny Flynn ako David Bowie vo filme Stardust.
Film Správa má medzinárodné obsadenie. Na obrázku Nemci Christoph Bach a Florian Panzner.
Prehliadku Scandi v pondelok 25. januára otvorí dokument o kontroverznej aktivistke Grete Thunbergovej – Greta.
Fotografia z filmu Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámu.