VYŠIEL PRVÝ DIEL ZOBRANÝCH BÁSNÍ ČLENA OSAMELÝCH BEŽCOV IVANA ŠTRPKU

Krásna nahá premena kopijníka Tristana

Čítať „zobrané básne“ nejakého autora je celkom iné ako čítať jednotlivé zbierky. Podobný pocit sa nás zmocňuje, keď čítame prvú knihu zobraných básní Ivana Štrpku.

Ivan Štrpka (1944), spolutvorca skupiny Osamelých bežcov v roku 1964 (s Ivanom Laučíkom a Petrom Repkom). Autor 15 básnických zbierok, esejista, románopisec, prekladateľ a dvorný textár Deža Ursinyho. Laureát Ceny Dominika Tatarku.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Čítať „zobrané básne“ nejakého autora je celkom iné ako čítať jednotlivé zbierky. Podobný pocit sa nás zmocňuje, keď čítame prvú knihu zobraných básní Ivana Štrpku, aj keď sa do nej zmestili iba prvé štyri zbierky: Krátke detstvo kopijníkov, Tristan tára, Pred premenou a Krásny nahý svet.


Prvé štyri Štrpkove knižky z výberu Básne I. mali svoje premeny, pretože neboli napísané v krásnom nahom svete. Museli zápasiť s nenormalizáciou režimu, a tak niektoré vyšli až dlhé roky po napísaní. U Štrpku však tieto cezúry vyvolané molochom cenzúry neznamenajú nič podstatné. Pretože či už čítame jeho básne zo 60. rokov, alebo najnovšie texty, vždy sa stretávame s celist­vým svetom autora. Je to svet v pohybe a vývine, ale všetky tieto zmeny vychádzajú z osobnostnej jednoliatosti ich autora.

Inventarizujúca pamäť

Báseň Začiatok, ktorá je paradoxne posledným číslom tohto zväzku, otvára toto konštatovanie: „Ráno jasné ako strata pamäti.“ A o niekoľko veršov nižšie: „Posol už zabudol.“ Nuž, ak sa v Štrpkovej poézii na niečo zabúda, tak sa zabúda zabúdať. Básnikova (a básnická) pamäť je, naopak, neľútostne inventarizujúca: nestráca ani detail nažitého, navideného, napočutého, nacestovaného, nachodeného, nasnívaného...

Isteže, nie sú to priamočiare spomienky, ornamentalizácia každodennej banality. Básnik spomína tým, že si vymýšľa, interpretuje, dáva formu amorfnému, tvaruje to, čomu sa ťažko priznáva tvar. Nemusí byť dokumentárny, aby bol autentický, môže byť približný, aby bol presný: „Škvrna po zrkadle vystupuje na stenách.“

Machule sa menia na obrazy

Básne Ivana Štrpku pripomínajú (aj vizuálne, aj akusticky) textové škvrny, ktoré sa neškolenému alebo predpojatému zraku javia ako machule. Niekedy však stačí poodstúpiť od týchto slovných obrazov (v priestore alebo aj v čase) a to, čo sa nám javilo ako spleť čiar a línií, zrazu nadobudne obrys presne načrtnutého obrazu. Toto rozpletanie zdanlivo chaotického a nekomunikatívneho plynutia veršov môže čitateľovi spôsobiť naozajstnú estetickú rozkoš a ontologický úžitok.

Lebo akokoľvek pôsobia Štrpkove básne ako spontánne improvizácie, reťazenie ľubovoľných a svojvoľných asociácií, majú svoj prísny poriadok a logiku. Nie náhodou sa pomerne často v nich vyskytujú slová presne, prísne, správa, rozlúštiť, posol, mapa – všetky tieto pojmy naliehavo hovoria o túžbe po komunikácii, po poro- a dorozumení.

Trvanie na detstve

Básnik sa však najintenzívnejšie túži dorozumieť sám so sebou, so svojimi životmi, so svojím prekliatím vidieť svet inak ako ostatní a žiť ho, snívať, rozprávať inak. V tomto zmysle slova je Štrpka, napriek slovníku a tematike svojich básní, tak trochu neoromantikom. Romantické bolo prijatie behu a samoty ako dvoch komplementárnych pólov v jeho (ich) osamelobežeckom svetonázore.

Romantické bolo udržanie si svojho postu a zotrvanie na svojom poslaní: „...uteč za kopec Zaspievaj tam modrú pesničku“. Trvanie na svojom detstve, ktoré je generátorom úžasu a očarenia. Pôvab Štrpkovej poetiky i noetiky je však v tom, že dokáže plynulo prelínať javy, ktoré si racionálny svet nedokáže spojiť: plynutie času a trvanlivosť, prijímanie nových podnetov a zachovanie svojho postoja, emocionalitu a fakticitu, vnímanie času a určitú lyrickú bezčasovosť, očarenie dynamikou pokroku a úzkosť z napredovania technológií, hermetickosť poézie a angažovanosť.

Tichá práca

Áno, posledné slovo, také sprznené v minulom režime, že ho radšej nahraďme pojmom zaujatosť, patrí práve k Štrpkovi. Hocako môžu jeho texty pôsobiť ako odťažité, pravdivé v nich je echo posledných hlások tohto slova: žité. Štrpkove básne chcú poľudšťovať svet, ktorý je aj krásny, aj nahý, chcú sa zúčastňovať na jeho premenách.

„Jedného dňa nás slnko, vietor a tichá práca zmení,“ uvádza štylizovaný citát samého seba pred zbierkou Pred premenou. Ak sa jednotlivé Štrpkove básne dajú vnímať ako erupcie obrazov, vzrušivá meditácia a úžas nad premenlivosťou času a energia slovných spojení, tak hodnotiaci pohľad na jeho poéziu nemá priliehavejšie pomenovanie ako „tichá práca“. Monumentalitu tejto tichej práce je možné prečítať iba z odstupu („Na snehu obrovskú čistú obálku, ktorú prečítať je možné iba z výšky.“).

Preto je dobré, že vychádzajú dávne knižky. Ukazuje sa, že aj keď fyzicky chýbali, nikdy sa nedali vynechať, nedovolili na seba zabudnúť.

Je dobré, že vychádzajú dávne knižky. Ukazuje sa, že aj keď fyzicky chýbali, nikdy sa nedali vynechať, nedovolili na seba zabudnúť.

Recenzia

Ivan Štrpka: Básne I.

Modrý Peter, Levoča a KK Bagala, Levice 2008.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 941
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 607
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 564
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 444
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 251
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 834
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 358
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 709
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 946
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 560

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Svedectvo normalizácie popísal vlastnou krvou

Výstava diel Igora Kalného pripomína výročie jeho predčasnej smrti.

Zneužívanie moci. Slovenský vývozný artikel, z ktorého sa svet bude učiť

O film Učiteľka je záujem, predal sa do Taiwanu aj Ameriky.

Orhan Pamuk: Som zo stavu vo svojej krajine smutný

Najznámejší turecký spisovateľ bol hviezdou budapeštianskeho knižného festivalu.

Gorillaz napodobňovali Pokémon Go. Nový album predstavili aj na Slovensku

Animovaná kapela dokazuje, že raz budú z hudobníkov len hologramy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop