Žiaľ, holokaust nie je ani časovo, ani geograficky uzavretou témou. V európskom kontexte rasová neznášanlivosť aj so svojimi fatálne tragickými dôsledkami stále nestráca na aktuálnosti. Je preto prirodzené, ak umelecké dielo popri zobrazení tragédie čias minulých pripomína presahy do súčasnosti.
Milan Godla v Holokauste rezignuje na klasický príbeh a stavia kaleidoskop výjavov – historických i súčasných. Holokaust neskúma cez rekonštrukciu dobových faktov, ale hľadá v nich hlbšie symbolické posolstvá. A históriu konfrontuje s rasovými kolíziami súčasnosti, na ktoré sú Rómovia, pochopiteľne, oveľa citlivejší ako majoritní spoluobčania.
Navyše, Godla objavuje pre divadlo Romathan nové vyjadrovacie prostriedky – alegóriu, nahrádzanie slova symbolickým gestom a štylizovaným pohybom. Tu treba pripomenúť, že pre rómsku kultúru platia trocha iné princípy než pre kultúru väčšiny. Napríklad aj tým, že rómština je vo svojej kodifikovanej podobe tínedžerkou. Literárny a divadelný jazyk iba hľadá.
Tobôž, ak najvlastnejším vyjadrovacím prostriedkom kultúrnych potrieb Rómov sú pieseň, tanec, ústne podané legendy a rozprávky. Tieto špecifiká si vyžadujú od nerómskeho pozorovateľa istý nadhľad aj pri posudzovaní divadelnej inscenácie.
Pretože to, čo je pre ostatných možno trocha naivný obrázok, pre Rómov znamená citlivú reflexiu minulosti a súčasnosti.
Godlovu hru naštudoval s výrazne omladeným súborom Marián Balog. Rešpektuje predlohu, stotožňuje sa s formou a vedie súbor k výrazne štylizovanému, kolektívnemu hraniu, v ktorom má popri slove rovnakú váhu gesto, pohyb, ale i prejavená emocionalita. Pri komponovaní jednotlivých scén nachádza veľkú podporu v hudbe Karla Adama. Orchester divadla ju interpretuje s vrúcnosťou, aj so zmyslom pre dramatizmus.
Inscenácia Holokaust je dielom prevažne rómskych divadelníkov. A to je vari najlepšia odpoveď na otázku, či má divadlo Romathan hlbší význam.
Milan Godla: Avripheňiben/ Svedectvo – rómsky holokaust
Hudba: Karel Adam, scéna: Štefan Hudák a.h., réžia: Marián Balog. Hrajú: Magdaléna Adamová, Milan Godla, Marián Balog, Žaneta Štipáková a ďalší.
Premiéra 11. 12. 2008 v divadle Romathan v Košiciach
Autor: Oleg Dlouhý (Autor je divadelný kritik)