BRATISLAVA. Čisto ženská výstava môže pre niekoho zaváňať feminizmom. Výrazného feministického nádychu a gest sa však v galérii Médium tentoraz obávať nemusíte.
Na výstave s originálnym názvom Recherchez la femme sa predstavuje päť autoriek, každá s vlastnou umeleckou výpoveďou, osobitým prístupom k materiálu, ploche a priestoru. Všetky autorky sú poslucháčkami doktorandského štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v odbore socha - objekt - inštalácia.
Monumentálne sochy či drobné plastiky by sme tu však hľadali márne. Už samotný názov výstavy napovedá, že prezentované diela sú akési rešerše pocitov, dotykov, spomienok či momentov. Podľa kurátorky Lucie Gregorovej má názov vtipne asociovať avantgardnú ženu v hysterickom záchvate iracionálnej tvorivosti.
Dielo mizne
Bratislavčanka Zorka Lednárová sa na kolektívnej výstave predstavuje sériou digitálnych tlačí a dvanástich reliéfov. Vytvorila ich síce už pred niekoľkými rokmi, no aktuálne sú aj dnes.
Pohráva sa s kartografiou a symbolom písma, ktoré je zbavené svojho pôvodného komunikačného zmyslu. Všíma si svet a jeho globalizáciu.
Mira Podmanická naopak na výstave prezentuje svoju súčasnú tvorbu, ktorej časť vznikla v Bruseli, kde autorka momentálne pôsobí v rámci doktorandského štúdia. Umelecky tu „píše“ akýsi svoj denník, „vytvára“ obrazy snov na pokrčenom vankúši, plachte a perine.
Jedno z diel s názvom Put it back od Karin Patúcovej-Lunterovej sa z výstavy pomaly vytráca, rozpúšťa sa na vodnej hladine. Pôvodný hlinený objekt tak mali možnosť vidieť len prví návštevníci výstavy. Umelkyňa sa vo vystavených dielach inšpiruje krajinou. Pre diváka je zaujímavé sledovať rozdielnosť a predsa akúsi rovnakosť jej 2D a 3D podoby.
Sochy cez počítač
Aj videoinštalácia môže mať sochársky aspekt. Presvedčiť o tom dokážu videá Evy Masarykovej. Na jednom takomto projekte s názvom Huldra pracovala so spoluvystavujúcou Karin Patúcovou-Lunterovou. Škoda však, že zaujímavá myšlienka projektu nebola podporená popisom. Bez vysvetlenia autoriek je pre nezainteresovaných dielo totiž len veľmi ťažko čitateľné.
Za „sochársky nástroj“ slúžil umelkyni Helene Lukášovej z Brna zasa počítač. Malé originálne súsošia nazvané Krajiny sú totiž vytlačené na 3D tlačiarni. Kto si teda ešte myslel, že sochárstvo nemôže byť súčasťou virtuálneho sveta, sa jednoducho mýlil.
Pozoruhodná sochársko-nesochárska výstava potrvá v galérii Médium na Hviezdoslavovom námestí do 11. januára.