Keď sa v novembri 1990 prihlásilo vtedajšie Ukrajinské národné divadlo k menu gréckokatolíckeho kňaza a národného buditeľa Alexandra Duchnoviča, začalo používať aj rusínsky jazyk. Zlegalizovalo tak mnohoročnú prax, keď v záujme osloviť svojho diváka „upravovalo“ v praxi oficiálnu ukrajinčinu na komunikatívnejší jazyk.
Samozrejme, neveľká komunita slovenských Ukrajincov zmenu neprijala a domáhala sa zachovania pôvodného stavu. Lenže divadlo je živý organizmus a potrebuje aj taký jazyk. Tobôž, ak Rusínov je u nás mnohonásobne viac. Svojou výnimočnou tvorbou DAD potvrdilo životnosť rusínčiny, zvládlo aj svetovú klasiku, Shakespeara, Gogoľa, Schillera, Cervantesa.
Mocná hŕstka
V decembri sa však akoby obrátil čas - z javiska DAD sa opäť ozvala ukrajinčina. Nie ako umelecký zámer, lež v dôsledku mimoumeleckých tlakov. Naša ukrajinská hŕstka s podporou oficiálnych ukrajinských kruhov našla „pochopenie“ u zriaďovateľa - prešovského VÚC. A divadlo zahralo inscenáciu na politickú objednávku.
Uvedomujú si zainteresovaní, že divadlo neplatia zo svojho, ale z daní všetkých občanov prinajmenšom Prešovského kraja? Opýtal sa niekto národnostnej menšiny, či si praje takýto „experiment“?
Nemožno namietať proti uspokojovaniu kultúrnych potrieb každej národnostnej menšiny na Slovensku. Ale za posledných 18 rokov sme poznali aj korektnejšie, transparentnejšie a umeleckejšie spôsoby podpory kultúry. Prešovský príklad je nešťastný. (Alebo sa môžeme tešiť na iniciatívu, ktorá prinúti zahrať po slovensky našich maďarských divadelníkov?!)
Cesty otcov
Hra je priemerná. Téma veľmi neo〜slovuje, rodinné vzťahy v meniacej sa spoločnosti sú príliš naviazané na ukrajinskú realitu. Prevládajú rozvláčne dialógy, divadelných situácií je ako šafranu. Režisér Marcel Škrkoň má ešte málo skúseností na to, aby prikázaný text zinscenoval s nadhľadom a šarmom. Nepomohla mu ani na prvý pohľad atraktívna scéna Štefana Hudáka, lebo po celý čas iba ilustruje presilu slova. Keďže režisér doposiaľ nepoznal súbor, nevedel si poradiť s hereckou rutinou.
Osud inscenácie závisí od počtu ukrajinčine oddaných divákov. Treba dúfať, že otcovia experimentu sa prídu kedy-tedy pozrieť.
Autor: Oleg Dlouhý (Autor je divadelný kritik)