Stoka: Aká je to kríza

Kultové bratislavské divadlo sa pomaly udomácňuje v budove bývalej Cvernovky. Hrá a nevie, čo ho čaká.

Cestu do Stoky ukrýva vyslúžilá industria, ktorá u nás zatiaľ nemá cenu.(Zdroj: STOKA)

Stoka sa v budove bývalej Cvernovky pomaly udomácňuje. Hrá a nevie, čo ju čaká.

BRATISLAVA. Kedysi v deväťdesiatych rokoch, keď ešte budova Stoky na Pribinovej ulici stála, navštívil ju, vlastne už krátko pred smrťou, aj spisovateľ Rudo Sloboda.

Dnes je stará Stoka pochovaná. Tá nová sa možno rodí, možno nie. V každom prípade, je tu nová hra pod starou hlavičkou, ktorú Blaho Uhlár venoval práve Rudovi Slobodovi. Podobenstvo nachádza režisér v zámere tvoriť bez estetizovania, vedieť sa mu vyhnúť.

Život v stave rušenia

Priestor pre túto predstavu začala spĺňať Uhlárovi vlani bývalá bratislavská Cvernovka. Donedávna hrozil plán zbúrať továreň v dohľadnom čase, no ako hovorí režisér, svetová finančná kríza spôsobila, že miliardári si upravili plány. A to mu teraz vlastne vyhovuje. Takzvaný stav rušenia, ako ho pomenovala aj profesorka divadelnej vedy Soňa Šimková, však pretrváva. A tak sa opäť vynára genius loci, ktorý ukazuje, čo sa s kultúrou deje.

Blaho Uhlár opäť pracuje. S vedomím, že dlhodobé kultúrne plány sa u nás robiť nedajú.

Po vlaňajších inscenáciách v Cvernovke dávajú nový dôraz režisérovej práci dve herečky, ktoré do novej inscenácie obsadil. S Henrietou Hanzalíkovou spolupracuje už niekoľko rokov, Erika Lásková dokonca patrí medzi zakladateľov voľakedajšej Stoky. Otázka ich ďalšej spolupráce a práce s novými ľuďmi sa odvíja od pracovnej vyťaženosti protagonistov mimo divadla aj od režisérových ambícií.

S otáznikom na pleciach

Po krachu experimentu Stoka, ktorý nastal po mnohých neúspešných pokusoch zachrániť divadlo pred „štátnou mafiou“, je to dnes opäť štát, ktorý podmieňuje Uhlárovu možnosť žiť divadlom. Štúdio, ktoré v Cvernovke v rámci možností zariadil, je platené len zo štátnych dotácií. Bez nich by sa dnes režisér pochopiteľne nezaobišiel. Pracuje vlastne opäť s vedomím, že žiadne dlhodobé kultúrne plány sa tu robiť nedajú, a na pleciach s ťarchou otáznika, ako dnes v tomto štáte funguje kultúra v kríze, ktorej sa bojí celý svet. Ak je, tak nielen finančná.

Otcovia a deti

Stoka si už krízy v minulosti užila dosť. A vyústilo to do rozpadu súboru. Chvalabohu, jej životaschopné gro dnes funguje pod hlavičkou SkRAT v A 4 Nultom priestore. Súbor sa však doteraz musí presviedčať o nepriazni vrchnosti a ničivej sile genia loci. Pritom má za sebou kopu jedinečných inscenácií, ktoré by ho už konečne mohli zbaviť nálepky akéhosi pankharta štátnej kultúry.

A ešte späť k „otcovi“ odrastených detí. Ako zakladateľ súboru Stoka a hlavný predstaviteľ metódy kolektívnej tvorby aj v jej elementárnej podobe sa Blaho Uhlár stále ukazuje ako produktívny. Ľudia sa k nemu hlásia. Ak jeho tvorivý prístup aj naďalej tkvie v schopnosti človeka dostať zo seba zásadný životný pocit, zostáva garantom autentického divadla.

V rámci možností

Na otázky o fungovaní Stoky odpovedá režisér BLAHO UHLÁR.

Kedy je naplánovaná ďalšia repríza v Cvernovke?
„Jedna bude 24. januára, na február zatiaľ neviem. Je to pre pracovné povinnosti herečiek.“

Nevyháňajú vás odtiaľ?
„Zatiaľ nie. Veď aj keď sa mala búrať stará Stoka, bola to otázka rokov.“

Takže ďalej budete robiť?
„Budem sa snažiť. Ak priestor uplatím. Teraz to závisí len od dotácií. Zatiaľ som to nejako zvládal. Keď ich nedostanem, asi to budem musieť zložiť.“

Chcete priestor zveľadiť?
„Dá sa to len v rámci možností, ktoré mi poskytujú štátne peniaze. Väčšie investície si nemôžem dovoliť nielen preto, že sú väčšie, ale neviem, čo by som robil s materiálom, keď to skrachuje.“

A čo súkromní sponzori?
„Dá sa povedať, že ako hľadač peňazí som skrachoval.“

Sú v Stoke noví ľudia?
„Nejakí sa objavili.“

Ako ich hľadáte?
„Cez náhodné známosti. Neodhalím herca na konkurze. Potrebujem dlhší čas.“

Stále platí, že chcete mať silné divadlo bez dotácií?
„Nuž, rád by som, ale podľa mojich skúseností je to vylúčené. No ak by som dokázal hoci aj to 40–miestne hľadisko denne naplniť divákmi, tak by to asi šlo.“

Čo vaše abstinovanie?
„Nedá sa povedať ani to, že teraz som schopný urobiť viac, ani to, že by bola slabšia inšpirácia. Ale viac času na prácu iste mám.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 448
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 367
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 373
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 005
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 952
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 100
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 001
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 533
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 905
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop