RECENZIA/DIVADLO

Keď sa na všetko stálo a za všetko sedelo

Havlova Žobrácka opera, ktorú hrajú v Brne, dnes väčšmi púta prepojením politiky s podnikateľskou mafiou.

Eliška Mesfin Boušková a Ján Sedal.(Zdroj: BOHDAN HOLOMÍČEK)

Predstavenie Havlovej Žobráckej opery v brnianskom Ha-Divadle sa začína projekciou: na filmovom plátne sa pred javiskom premietajú informatívne titulky o svetovej premiére – a vďaka Štátnej bezpečnosti zároveň aj derniére – v novembri 1975 v prenajatej miestnosti hostinca U Čelikovských neďaleko Prahy.

Historické snímky publika i účinkujúcich sa zachovali vďaka fotografovi Bohdanovi Holomíčkovi. A tak na plátne dnes vidíme vtedajšie „prominentné“ disidentské publikum v hľadisku: Jana Grossmana, Vlastu Chramostovú, Josefa Topola, Pavla Landovského, Otomara Krejču, Jaroslava Vostrého, Jana Třísku, Zdeňka Urbánka, Ludvíka Vaculíka a samozrejme aj utajeného autora Václava Havla a mnohých ďalších do anonymity zahnaných umelcov. Na javisku stoja ochotníci – bývalí „kulisáci“ z pražského Divadla Na zábradlí aj ich bývalý šéf javiskovej techniky, v ten večer však režisér – Andrej Krob.

No, bola to v tých normalizačných rokoch udalosť nevídaná a neslýchaná, ktorá sa, samozrejme skončila výsluchmi na polícii v neslávnej pražskej Bartolomějskej ulici a pokračovala perzekúciou ochotníckych hercov aj divákov. Dialo sa tak celkom zákonite v časoch, keď – ako povedal Werich, citovaný v predstavení – „se na všechno stálo a za všechno sedělo“.

Medzi divákmi
Ha-Divadlo v Brne uviedlo hru minulý týždeň opäť, tentoraz pravda s hercami profesionálnymi. Režisérom bol ten istý muž čo kedysi: Andrej Krob, ktorý sa však po novembri 1989 stal jedným z najvýznamnejších českých divadelníkov. A v divadle sa svižne pohyboval starší pán s fotoaparátom v ruke a opäť „zúrivo cvakal“ dianie na javisku i v hľadisku. Áno, bol to ten istý Bohdan Holomíček ako v roku 1975. Eštebákov vidieť nebolo. Nie je však vylúčené, že podaktorí sa zo sentimentality medzi divákov zamiešali. Bývalého generála Lorenca som však tentoraz v divadle nezaregistroval.

Keď sa historický dokumentárny exkurz skončil a premietacie plátno zmizlo v divadelnom nebi, začal sa Havlov príbeh inšpirovaný anglickou opernou paródiou „The Beggar's Opera“ z počiatku 18. storočia od Johna Gaya. Ten si vzal na paškál vtedajšiu korupciu, úplatné súdnictvo a prepojenie londýnskeho podsvetia s políciou i vrcholovou politikou za vlády sira Roberta Walpola. Teda hra, ktorá o dvesto rokov neskôr inšpirovala Bertolta Brechta a skladateľa Kurta Weilla k napísaniu slávnej Opery za tri groše.

Potlesk za táraniny
Havlova Žobrácka opera však za Husáka šokovala najmä „mezalianciou“ politiky s políciou (preto aj tá razantná reakcia „normalizačného“ režimu). Dnes púta väčšmi prepojením politiky s podnikateľskou mafiou. Napokon k nej u nás „prestúpil“ aj nejeden bývalý generál, všakáno.

Takže zrejme nebude náhoda, že v dnešnej Krobovej inscenácii dominuje herec pôvodom z Bratislavy ­ Ján Sedal ­ v úlohe šéfa zlodejskej organizácie Macheatha. S pôvabom a rozšafným šarmom sa „udomácnil“v úlohe vypĺznutého seladóna a prefíkaného demagóga, ktorému – len čo začne sladkobôľne prednášať svoje neuchopiteľné prejavy – prisunú jeho verní rečnícku tribúnu a on spustí sofistikované profesionálne táraniny doslova na parlamentnej úrovni.

Keď skončí, dostane zaslúžený potlesk. Však to, milí čitatelia a diváci, dôverne poznáte.

Recenzia/divadlo

Václav Havel: Žebrácka opera
Réžia: Andrej Krob
scéna a kostýmy: Jan Dušek
hudba: Mario Buzzi
Premiéra v Ha-divadle v Brne 11.januára 2009

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 631
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 528
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 135
  4. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 723
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 065
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 518
  7. Splnený sen 1 922
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 730
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 461
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 230

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pravidlá o konflikte záujmov má zlepšiť Glváč, ktorý tají svoje prepojenie s Bašternákom

Šéfa klubu Smeru navrhol do komisie na prípravu nových zákonov Andrej Danko.

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Kraju robia dobré meno kúpele či víno.

SVET

Filmárka Piussi: Babiš vyvoláva v Čechoch obrovský strach

Česká spoločnosť sa rozdelila na vítačov a náckov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Zažijete s ním milostný vzťah, fyzické potešenie. Fink sa dal inšpirovať kostolom

Britský spevák sa presťahoval do Berlína a je to cítiť na jeho albume Resurgam.

Ak hudobníci napodobňujú ľudské teplo, prehrávajú. Tolstoys sa však snažiť nemuseli

Kapela získala pochvaly všade, kde sa objavila. Práve vydala debut.

Björk sa bránila sexuálnemu obťažovaniu. Robíš problémy, obvinili ju filmári

Islandská speváčka hrala v drastickej dráme Tanečnica v tme. Mal to byť horor aj na pľaci.