BRATISLAVA. Pán samoľúby. Ten, čo celý svet obviní zo sprisahania voči svojej osobe. Ak napríklad nedostane vytúženú hudobnú cenu. Vtedy sa opije a robí škandály v televíznom prenose hudobnej stanice MTV. Ale tiež producent, ktorý hip-hop v posledných rokoch postrčil smerom k muzikalite.
Taký je vlastne Kanye West, viac producent ako raper, viac obchodník ako celebrita, ktorý síce v lesku amerického šoubiznisu stratil tvár intelektuála, no ktorý stále patrí k najzaujímavejším tvorcom a „vykrádačom“ súčasnej hudby. A súčasne k najkontroverznejším.
Od klasikov k elektru
Debutom The College Dropout z roku 2004 a následným albumom Late Registration si Kanye West naklonil nielen kritikov, ale aj širokú hudobnú verejnosť. Do hip-hopu, ktorý sa začal naháňať za elektronickými zvukmi, prinavrátil klasický crate diggin - samplovanie zo starých platní.
K tomu West nielen ako raper, ale najmä ako producent vlastných albumov pridával monumentálne orchestrálne pasáže. Občas sa síce ozývali hlasy hovoriace o pompéznej prázdnote a gýči, väčšinou však tvorili zanedbateľnú menšinu. Až do okamihu, keď West nahral album Graduation.
Ten v roku 2007 sprevádzala medializovaná stávka so sťaby gangsterským raperom 50 Centom, ktorej obsahom bol predaj nosičov. Porazený mal prestať s nahrávaním albumov. V predaji bol nakoniec úspešnejší West a médiá začali špekulovať, že aj v americkom televíznom hip-hope začína ísť skôr o obsah ako o nejaké pózy.
Hudobní kritici však Westovi vyčítali, že si namiesto samplovania starých soulových či bluesových nahrávok dovolil použiť aj pasáže napríklad od Daft Punku. Cez dávnu antipatiu hip-hopu k tanečnej elektronike sa totiž viacerí stále nedokázali preniesť.
Vyladený hlas
West však rád skúša nové veci a šokuje. Pri jeho najnovšom albume sa však čakalo, že bude akýmsi pokračovaním Graduation, no 808s & Heartbreak takým nie je. Pri elektronike Kanye West ostal, avšak na albume už nerapuje. Naopak, naskočil na súčasný americký pop trend, ktorým je spev s podporou autoladičky. Tá sa síce pri nahrávaní vokálov používala dlhšie, predtým ako podpora neistých spevákov, T-Pain však z nej urobil ošiaľ, do ktorého sa zbláznila americká popová a hiphopová hudba.
Údajne za týmto radikálnym krokom bola smrť zbožňovanej matky, ktorá neprežila komplikácie spojené s plastickou operáciou. West bol na matku veľmi naviazaný a album 808s & Heartbreak mal byť akousi jeho terapiou. Terapiou, ktorá sa už nedala dosiahnuť rapom.
Do istej miery sa tak 808s & Heartbreak stal najexperimentálnejšou Westovou nahrávkou. A zároveň najzložitejšie prijímanou. Reakcie kritikov sa začínali úplným nadšením a končili až výsmechom z toho, že West vlastne ani nevie spievať a nahral album, ktorý si nielenže nik nekúpi, ale ktorý, ak vôbec niekomu, tak je určený len pacientom psychiatrických ústavov.
VIDEO: West spieva skladbu Love Lockdown
Skladba Love Lockdown z albumu sa však stala najúspešnejším Westovým singlom a z albumu sa predalo vyše milióna kópii, čo kritikov logicky umlčalo. Nový Kanye West však už nie je hip-hop, je trochu neobyčajne obyčajným popom. Čosi to svedčí o fungovaní dnešného šoubiznisu v kríze hudobných predajov.
Hodnotenie v časopisoch:
Vibe 4.5/5
The Guardian 4/5
Mojo 4/5
Pitchfork 3.5/5
NME 3.5/5
Allmusic 2/5
Uncut 2/5