SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Ženy - opory spoločnosti?

Inscenovanie dramatického debutu Elfriede Jelinek v Košiciach si zaslúži minimálne metál za odvahu.

Z inscenácie Čo sa stalo, keď Nora opustila svojho manžela alebo opory spoločnosti.Z inscenácie Čo sa stalo, keď Nora opustila svojho manžela alebo opory spoločnosti. (Zdroj: ŠD KOŠICE)

Jelineková je problematická autorka, pre čitateľa, diváka i inscenátora - s tým nič neurobí ani jej Nobelova cena. Jej dialógy sú priznanou schémou, nedajú sa hrať inak ako štylizovane.

V košickej inscenácii Jelinekovej dramatického debutu tézovitosť situácií zdôrazňujú aj tabuľky na stene s kľúčovými slovami. Bude mať bežný divák náladu na odkrývanie rodových stereotypov a provokatívnu diskusiu o podstate moci? A čo ak áno?

Akú šancu má žena?
Kontext Jelinekovej hry je síce odlišný od našej socialistickej skúsenosti, robotníčky u nás krv pre sociálnu demokraciu neprelievali, kríza kapitalizmu však dáva Jelinekovej textu novú aktuálnosť. Autorka kladie otázku, akú šancu má žena, ktorá ako Ibsenova Nora opustí „sama od seba" svojho muža, uplatniť sa v spoločnosti.

Momentálne unikám zo zmäteného duševného rozpoloženia do zamestnania, počujeme od hrdinky v prvej scéne. Nora veľmi skoro pochopí, že práca môže zotročovať podobne ako sociálny ústav zvaný rodina. Navyše, ako žena v domácnosti získala prax len v starostlivosti o starých a deti, do pracovného procesu sa teda môže zapojiť len na najnižšom stupni, odkiaľ sa kariéra robí ešte tak cez posteľ.

Ty musíš zostať vždy pri sebe
Na chvíľu sa aj Nore podarí skutočne zachytiť pozornosť podnikateľa Weyganga. Po tom, čo ju zneužije, jej však pripomenie jej celulitídu, a tak od neho už môže dostať nanajvýš tak odstupné, ak nebude hovoriť o jeho podnikateľských machináciách.

Weyangova rada „Ty musíš vždy zostať pri sebe", je pre Noru ešte predčasná. Musí padnúť na dno, aby sa dozvedela, že žena, ktorá sa predáva, je vždy odpornejšia ako muž, ktorý kupuje. Nakoniec sa vracia k manželovi Helmerovi, ku ktorého krachu dopomohla. Happyend v osobnom ani spoločenskom zmysle, ani len ibsenovská nádej naň sa nekoná.

Hra sa má podľa autorských inštrukcií odohrávať v dvadsiatych rokoch, kostýmy však mali predpovedať budúcnosť, čo aj robili - občas veľmi vtipne, inokedy nešťastne. Jediným zvyškom doby boli Norine sivé šaty s líškou.

Šokujúcejší ako autorka
Sama autorka chcela, aby Nora pôsobila zmätene a zúfalo. Vladimíra Brehová dokáže byť práve taká, ale chýba jej koketnosť v situáciach, keď má bojovať ženským zbraňami. V kľúčovej scéne tanca jej nepomohol ani kostým, ani réžia. Eugen Libezňuk podal štandardný výkon v limitoch svojej výslovnosti, problémy s dikciou majú však viacerí.

Ľubomír Bukový v úlohách Predáka i Krogstada prezentoval talentovane dva výrazne odlišné typy. Aj Tatiane Polákovej sa ako pani Lindenovej podarilo odohrať vydarenú scénku. Tvárny bol aj Peter Čižmár ako Helmer.
Režisér Ján Šimko chcel byť miestami šokujúcejší ako autorka. So všetkým hľadaním či nedokonalosťami však môže táto produkcia divákom všeličo ponúknuť. Prinajmenšom metál za odvahu si jej tvorcovia zaslúžia.

Recenzia / divadlo

Elfriede Jelinek: Čo sa stalo, keď Nora opustila svojho manžela alebo opory spoločnosti.
Preklad: Martina Vannayová. Dramaturgia: Martin Gazdík. Scéna a kostýmy: Jerguš Opršal. Hudba: Matúš Homola. Réžia: Ján Šimko.
Hrajú: Vladimíra Brehová, Alena Ďuránová, Ľuba Blaškovičová a ďalší.
Premiéra: 23. 1. 2009 v Štátnom divadle Košice

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj matematika sa dá skrotiť
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 26 812
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 853
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 066
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 643
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 623
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 482
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 067
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 813
  9. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 768
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 718
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová