RECENZIA / DIVADLO

Na Guráž treba mať guráž

Slovenské národné divadlo uviedlo slávnu Matku Guráž Bertolta Brechta.

Záber z inscenácie Matka Guráž a jej deti.(Zdroj: FOTO – OLEG VOJTÍŠEK)


Bertolt Brecht: Matka Guráž a jej deti
Preklad a dramaturgia: Martin Kubran, scéna: Tom Ciller, kostýmy: Marija Havran, hudobné naštudovanie: Petr Kofroň. Réžia:Martin Čičvák
Premiéra: 31. januára 2009 v Činohre SND v Bratislave

Príbeh markytánky, ktorá toľko handluje s vojnou, až v nej príde o to najcennejšie, je vypäto emotívny. Jej komentáre sú drsné, s Brechtovým ironickým textom sú spojené aj náročné piesne Paula Dessaua, ktoré by potrápili aj profesionálnych spevákov, nehovoriac už o „nepripravených“ divákoch. Na inscenovanie Matky Guráž teda treba mať guráž. Ale nielen to.

Téma hry nie je dnes našťastie taká aktuálna ako pri premiére v roku 1941, ani tak, ako v roku 1970, keď diváci vnímali každú repliku Dany Medřickej z pražskej inscenácie ako narážku na vpád ruských vojsk. Strata dieťaťa je však univerzálnou traumou, podobne ako nehrdinská snaha prežiť špekulácie, ako sa dá zarobiť na zle.
Hlavným pozitívom bratislavského naštudovania je výnimočné herectvo Emílie Vášáryovej, ktorá dokázala byť výrazná bez toho, aby prehrávala. Jej Matka je rafinovaná, keď ide o biznis, tragická i celkom dievčenská, keď tancuje medzi Poľným kurátom a Kuchárom.

Réžia – kľúč k emóciám

Mnohé scény by na zvýšenie ich emočného účinku potrebovali väčšiu režijnú podporu. Týka sa to aj záveru - vojsko prebehne cez scénu tak rýchlo, že si tragiku a osamelosť matky ani nestihneme uvedomiť.

Jednotný inscenačný kľúč nie je zrejmý ani z kostýmov. K najvýraznejšiemu posunu dochádza u prostitútky Ivette. Nemá dcéra Katrin vyzerá v bielom kabátiku ako modelka, nie chuderka, ktorú nikto nechce. Táňa Pauhofová má veľký problém vyzerať škaredo, tento „hendikep“ sa jej darí kompenzovať expresívnym hereckým výkonom. Monika Hilmerová mala možnosť ako Ivette ukázať aj svoje nadpriemerné spevácke kvality. Najdojímavnejšie pôsobil však hlas Karin Sarkisian, ktorý zaznel z orchestra.

Kuchár v podaní Emila Horvátha hral na komiku, nie temnú grotesknosť, vzťah medzi ním a Matkou Guráž nemal preto potrebný náboj. Marián Labuda v postave Poľného kuráta vtipne akcentoval zbabelosť svojej postavy.
Synovia Robert Roth a Alexander Bárta boli výrazní, nevedno prečo sa však v úvode občas správali ako päťročné deti. Účelné i vtipné bolo otvorené čítanie scénických poznámok.

Produkcia by možno zniesla väčšie formálne odlíšenie pesničiek od deja. Dychový orchester je umiestnený veľmi nápadito, akoby v zákopoch v centre scény. Väčšina deja sa teda našťastie mohla posunúť do blízkosti portálu.

Zážitok na dozretie

Scénických zázrakov, akým je efektné odkrývanie červeného horizontu, by asi brechtovská poetika zniesla aj viac. Scénografický deficit mala aj scéna, v ktorej Katrin bubnuje na streche, aby prilákala pozornosť neďalekého mesta.

Matka Guráž nie je produkcia na jedno použitie, potrebuje dozrievať. Ako sa dalo čakať, Čičvákova réžia nešla sympaticky prvoplánovo v ústrety divákovi, hoci má aj zopár komických miest. Niečo jej však chýbalo, aby ponúkla celkom nekaždodenný zážitok.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 444
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 366
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 366
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 003
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 958
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 106
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 002
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 540
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 901
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 555

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop