Cesta dieťaťa 60. rokov vedie cez skratku

Michal Studený vo svojich obrazoch premieňa zabudnutú generáciu na roztratenú.

Niekedy človek dospeje k bodu, keď chce aspoň trochu rekapitulovať. Niekto skôr a niekto neskôr. A niekto nikdy. Niekto sa musí poriadne porozhliadnuť, aby našiel aspoň niečo, čo je hodné po sebe zanechať.
Michal Studený (1939), výtvarník, maliar, pri svojom obzretí skôr preberá medzi tým, čo ukázať dnes, a čo zajtra. Pred niekoľkými dňami dovŕšil jedno životné jubileum. Rekapitulácia jeho včerajška je v jeho obrazoch. V mnohých prípadoch je tam aj náš včerajšok. So všetkým, čo priniesol.

Michal Studený sa začleňuje medzi výtvarníkov takzvanej zabudnutej generácie. On sám termín „zabudnutá" ešte premieňa na „roztratená". Od polovice 60. rokov sa pokúša narušiť démonizovanú teóriu o funkcii obrazu. V snahe o vytvorenie inej, novej cesty, poetizácie nových prostriedkov, bez toho, aby sa bezcieľne zaradil či začlenil do postupu súčasných (súdobých) trendov moderny vo svete, zahrnuje do kompozície obrazu prvky, ktoré cielene a programovo vyhľadáva.

V pravdivej jednoduchosti

Novú symboliku vkladá do významu rastlinných elementov, rovnako ako fragmentov výsledku ľudskej činnosti. Do obrazovej plochy maliara tak vstupujú rastlinné detaily ako premenné ľudských vzťahov, vzťahov k vlastnej podstate, vzťahov k svojim, našim východiskám vo forme štvorlístkov, semien, stebiel tráv. Sú zakomponované v súvislosti s úlomkami keramiky vytvorenej ľudskou rukou. Sú postavené do pozície východísk ľudského bytia a vzájomnej zviazanosti a ľudskej závislosti od svojich východísk.

Maliar Michal Studený premieňa svoj vzťah k „rodnému" cez skratku, cez ďalší symbol, cez elementárny znak prvotného kostola. Premieňa ho cez niečo, čo je zovšeobecnené ako kód bytia tu, na tomto mieste, v tomto priestore. Architektonický prvok v tej najčistejšej podobe a najpravdivejšej jednoduchosti. Jeho kostolíky sú archetypálnymi znakmi príslušnosti ku kultúre, k zemi, k prapodstate. Do vzťahových súvislostí s nimi sa dostávajú v obrazovej ploche predchádzajúce rastlinné prvky, ale aj úlomky keramiky, fragmenty ľudskej činnosti, prítomnosti, jestvovania.

Čriepky reality

Obrazy Michala Studeného odrážajú cestu „dieťaťa šesťdesiatych rokov". Rokov šesťdesiatych, ale i tých nasledujúcich. Rokov veľkej eufórie, ale i nesmiernych sklamaní. Ideologických tlakov, ale aj vnútorných, ľudských vypätí k výkonom, ktoré sa azda v slobodnom prostredí nedejú. Metále, vyznamenania, epolety, znaky doby. Aj ony, ako svedkovia, sú vtlačení do Studeného obrazov.

A potom zrkadielka, čriepky odrazu pominuteľnej reality. Elementy, ktoré do plochy obrazu dostávajú aj výseky obrazu okolia. Dostávajú do obrazu aj nás, našu tvár. Dávajú obrazu ďalší, priestorový rozmer.

Michal Studený sa výstavou Som dieťa šesťdesiatych rokov predstavuje pri príležitosti svojho jubilea v Galérii mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci do 22. februára. No nebola to len príležitosť prezentácie výtvarného diela v obrazoch. Je tu aj jeho čerstvá monografia s obrazmi, osobnými textami i zozbieranými textami teoretikov umenia a jeho výtvarníckych priateľov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 155
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 109
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 068
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 955
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 169
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 434
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.