BRATISLAVA. Večer trochu inej a zároveň trochu lepšej hudby. Tak nejako vyzerali (a zneli) hudobné ceny Radio_Head Awards, ktoré sa rozdávali v piatok v Slovenskom rozhlase.
Raz by mohli nahradiť upadajúcu prestíž cien Aurel i Slávikov. Ceny Rádia_FM, časopisu .týždeň a SME.sk majú s nimi spoločné to, že v „hlavnej" cene hlasuje široká verejnosť, v druhej zase hudobní novinári. Rozdiel je prinajmenšom v tom, že tu ide najmä o hudbu. Nie o všetky tie veci okolo nej.
Nové a neopočúvané
Definovať dobrú hudbu je zložité - ak nie rovno nemožné, pretože vkus je značne subjektívny. Mala by však prekvapovať a nevytvárať iba pozadie k inej činnosti. Prekvapovať napríklad neobvyklými kombináciami.
V takomto duchu sa niesli aj vystúpenia kapiel počas celého večera. Či už to bolo spojenie rokenrolu a hip-hopu v podaní kapiel Talkshow a raperov z petržalskej H16, folkovej a urban elektroniky - Longital a Isobutane - či blues a umeleckého rocku „Boboša" Procházku a kapely Čisté Tvary.
Okrem spájania zneli aj coververzie, k tým vtipnejším patril hit dua Gnarls Barkley Crazy v podaní kapely Billy Barman. Niektoré vystúpenia budili rozpaky - nepresvedčivými výkonmi (H16) alebo zlým zvukom (The Uniques), ale väčšina bola v poriadku. Ozvučenie však zlyhalo aj pri odovzdávaní ceny Jánovi Boleslavovi Kladivovi, ktorý musel ďakovať do mikrofónu moderátora.
Sama sebe
Čo však určite neprekvapilo, bol víťaz hlavnej ceny. Noisecut boli favoritmi - už v prvom kole hlasovania ich ocenili poslucháči aj novinári. Speváčka kapely Sepja je druhá identita výtvarníčky Bety Majerníkovej, ktorá samotnú sošku Radio_Head navrhla. Cenu si tak v podstate urobila sama pre seba: „Teším sa, že junák príde pod strechu naspäť domov," povedala na pódiu. Moderátor Daniel Baláž jej však cenu neodovzdal. So slovami „A just nie!" ju podal kolegom z kapely.
Cenu kritikov získal Ján Boleslav Kladivo za album Rozhľadňa. Na otázku, či si viac váži uznanie poslucháčov alebo kritiky povedal, že je vďačný za každú priazeň. Okrem toho bola odovzdaná ešte cena za najhranejšiu skladbu v éteri Rádia_FM, ktorú si odniesli The Infants i cena pre najhorší album roka. Tú od návštevníkov portálu kultura.sme.sk s prehľadom získala nitrianska kapela Desmod.
Prvý ročník Radio_Head Awards dopadol dobre. Do budúcna to chce menej jinglov a viac kategórií. Čakať dve hodiny na štyri ceny je predsa len trochu veľa.
Stĺpček o rádiu
Vždy som sníval o tom, že raz vznikne skutočná hudobná anketa, ktorá bude protiváhou Slávikov
a ich chudobnejšieho dvojčaťa Aurelov. Pretože som veril, že my nie sme ako oni. Že v našej ankete budú rozhodovať ľudia, ktorí konajú slobodne a nie na základe záujmov, že zvíťazí profesionalita nad neodbornosťou tých, ktorí majú v hudobnom šoubiznise hlavné slovo.
Radio_Head mali byť cenou troch nezávislých médií (Rádio_FM, denník SME a časopis .týždeň), ktoré dávajú prednosť skutočnej hudbe pred hlavným prúdom. Ale to, ako sa Rádio_FM zachovalo voči Štefanovi Hríbovi
a Jurajovi Kušnierikovi, len ukázalo, že nezávislé nie je.
V druhom kole som nehlasoval, pretože mi cena zhorkla v ústach. Ľudia z rádia namiesto toho, aby sa ich zastali, sklopili uši pred politrukom Maďaričom a radšej vyhodili ich, len aby nemali zbytočné „problémy“.
Presne ako v minulej totalite. Hovorí vám niečo sloboda slova? Myslíte si, že cestou takýchto nechutných prešľapov a kompromisov so štátnou mocou niekam toto rádio dostanete? Alebo tam len tak sedíte a dúfate, že nejako prežijete? Zamyslite sa nad tým.
Peter Bálik