K dispozícii bolo 8,5 milióna dolárov a slávni herci William Hurt, Daniel Brühl a Julie Delpy. V takých podmienkach vznikla nová verzia príbehu o Alžbete Bathory.
BERLÍN. Alžbeta Bathory je znovu na plátne. Julie Delpy o nej nakrútila film The Countess a predstavila ho na Berlinale.
Známa francúzska herečka hrala v dielach Bertranda Taverniera, Carlosa Sauru, Krzysztofa Kieslowského, Jima Jarmuscha i Lasse Hallströma a Grófka je tretí celovečerný hraný film v jej réžii. Sama preň napísala scenár, skomponovala hudbu a stvárnila titulnú postavu - Alžbetu Bathory.
Vo francúzsko-nemeckej koprodukcii hrá Juraja Thurza William Hurt, jeho syna Štefana nemecká hviezda Daniel Brühl a vedmu Darvuliu čoraz známejšia Rumunka Anamaria Marinca. Odhadovaný rozpočet filmu je 8,5 milióna dolárov.
Delpy sa nedala ovplyvniť„Téma ma lákala už dávno. Mám rada mýty a môj film je viac antická dráma ako horor. Alžbeta Bathory je blízka nášmu folklóru: krvilačná zlá panovníčka, túžiaca po večnej kráse. Zrkadlo. Snehulienka. Lenže mňa zaujala najmä ako žena," priznala na stretnutí s novinármi Julie Delpy.
„Zámerne som nechala bez povšimnutia nové historické práce či umelecké diela. Nechcela som sa nechať ovplyvniť. Vychádzala som z povestí, legiend a diel vytvorených v minulosti, najmä v 19. storočí. Snažila som sa zachovať historický rámec, politickú situáciu, východiská, postavy. Nakrúcali sme na lokalitách v Nemecku, obdobu Čachtického hradu sme našli v južnom Sasku," vraví.
Uhorské kostýmy sa jej zdali pochmúrne, preto ich vymenila za škandinávske. „To hlavné, teda príbeh, je mojou vlastnou fikciou. A možno mi trochu pomohol markíz de Sade."
VIDEO: Trailer k filmu
Grófka nie je feministkaSkutočne, postava Julie Delpy je vzdelaná, kultivovaná a mocná žena, ktorá po smrti manžela podľahne nešťastnej láske k Štefanovi Thurzovi. Spôsobuje si rezné rany, v úsilí vzdorovať veku vraždí pre krv mladé panny a neodolá zvodom démonického masochistického grófa Dominica Vizaknu. Vo vzťahu s ním vystupuje ako sadistická domina!
„Nemyslím si, že som grófku vykreslila feministicky," spresnila režisérka. „Neverím na feminizmus - ak zaň považujeme myšlienku, že svet by bol lepším miestom, keby mu vládli ženy. Chcela som však ukázať, že všetci, muži i ženy, máme jedno spoločné: každý je iný a každý má svoje temné stránky. Berte tento film ako moju temnú stránku."
Pochybnosti pri hrobePríbeh rámcuje rozprávanie Štefana Thurza pri grófkinom hrobe. V závere spochybňuje jej zločiny a označuje ich za konšpiráciu svojho otca, ktorý chcel prekaziť synovu lásku a otupiť Alžbetinu moc.
Hoci diváci počas premiéry reagovali na viaceré slabšie a nevydarené momenty smiechom, na záver ocenili 94-minútovú snímku potleskom.