Hľadá sa kľúč. A bude to dráma

Projekt Kľúčová slovenská dráma hľadá súdržnosť a sebavedomie jednej autorskej generácie.

„Isté veci môžeme povedať už iba my,“ vyjadruje postoj svojej generácie divadelníčka Anna Grusková.(Zdroj: ARCHÍV A.G.)

BRATISLAVA. Súčasní slovenskí dramatici po štyridsiatke medzi sebou nespolupracujú. Mnohým je bližší skôr postoj akéhosi vnútorného emigranta, ktorý tak trochu odvedľa sleduje dianie v spoločnosti a robí si svoje.

Za príčinu svojej upozadenosti považujú fakt, že dôležité obdobie mladosti prežili v období tvrdej normalizácie. Žili v dvojtvárnej morálke, vnútornej emigrácii. Len komorná, pasívna poloha im umožňovala nespolupracovať s vtedajším režimom. Medzi súdržnými „šesťdesiatosmičkármi" a sebavedomými Husákovými deťmi sa roztratená generácia dnešných štyridsiatnikov a raných päťdesiatnikov len ťažko presadzuje - chýba jej generačná súdržnosť aj sebavedomie.

„Generácia pred nami sa ešte stihla nadýchnuť uvoľnenej atmosféry šesťdesiatych rokov, a deti po nás, takzvané Husákove, zastihol rok 1989 v relatívne mladom veku - akoby sa do nich socializmus tak nezadrel. My sme to schytali naplno. Sme zvláštnou generáciou, na jednej strane tvrdí kariéristi, na druhej utiahnutí individualisti," hovorí divadelníčka Anna Grusková.

Nie je jediná, ktorá svoju generáciu nazýva roztratenou. A práve to ju inšpirovalo, aby oslovila svojich rovesníkov - spisovateľov a dramatikov v spoločnej veci. Rozhodli sa pre kolektívne písanie divadelnej hry, ktorá by ich charakterizovala. Projekt nazvali Kľúčová slovenská dráma.

Výhody kolektívnej tvorby si Anna Grusková uvedomila, keď vlani dostala možnosť zúčastniť sa rakúskeho projektu Dunajská dráma. Spolu s desiatimi dramatikmi z krajín, ktoré sa nachádzajú pri rieke Dunaj, spoločne vytvárali jednu hru, mohli spolu diskutovať a otvorene predstaviť svoj proces tvorby.

Na podobnom základe vznikol projekt Slovenská kľúčová dráma, ktorý sa podarilo naštartovať vďaka spolupráci s Divadelným ústavom. Na výzvu napísať kolektívnu hru zareagovala dvadsiatka súčasných slovenských spisovateľov a dramatikov spomínanej generácie.

Každý z nich by mal napísať jednoaktovku, ktorej aktuálna téma sa odvíja od ponovembrového dvadsaťročia. V písaní majú úplnú slobodu, aby však z ich textov nevznikol nesúrodý materiál, spájať by ich mal motív kľúča (symbol nežnej revolúcie), hoci aj v čisto metaforickej podobe.

Ich a náš

Pred dvoma týždňami sa autori prvý raz stretli v Budmericiach a predstavili si navzájom svoje texty. Podľa Anny Gruskovej by sa už v tejto fáze dali nájsť medzi nimi isté spojivká, zaujímavý je však aj široký záber tém. Spoznávame život v jednej, pravdepodobne oravskej dedine, niektoré texty sú zase vyslovene mestské, ďalšie sa týkajú občianskeho aktivizmu, objavuje sa i spirituálna tematika, jeden príbeh sa odohráva na veži katedrály v Štrasburgu.

„Naša generácia, oslabená rozpoltenosťou medzi vnútorným a verejným životom, nedostatkom kvalitného vzdelania, agresivitou aj perfídnosťou spoločnosti, si zvykla deliť svet na 'ich' a 'náš',“ vysvetľuje Grusková. „Hendikepovaná v prirodzenej túžbe ľudsky aj profesijne rásť, spoznávať svoju mužskú, ženskú, občiansku aj inú identitu, si vytvorila svojský systém hodnôt, ktorý jej pomáhal prežiť. Zaujímalo ma, čo z neho ostalo po dvadsiatich rokoch od pádu železnej opony.“

Jedným z charakteristických rysov tejto generácie je podľa nej silné prepojenie s českou kultúrou. Tým skôr si myšlienka našla partnera v pražskom Divadle Na zábradlí. Jeho dramaturgička Ivana Slámová obdivuje, že k takémuto jedinečnému spojeniu autorských síl na Slovensku došlo a uvažuje o ďalšej možnej spolupráci.

Čím sme prešli

Výzvu napísať kolektívne dielo prijali Jana Juráňová, Viki Janoušková, Roman Polák, Dušan Vicen, Ľubo Burgr, Zuzana Uličianska, Iveta Horváthová, Uršula Kovalyk, Ingrid Hrubaničová, Márius Kopcsay, Viliam Klimáček, Karol Horváth, Silvester Lavrík, Laco Kerata, Vanda Feriancová, Miloš Karásek, Ľuba Lesná, Martin Ciel, Pavol Weiss a autorka projektu Anna Grusková.

„Po nás nastúpili ďalšie generácie,“ hovorí, „ale isté veci môžeme povedať už iba my. Ak to povedia iní, tak celkom inak. Je to pre nás aj možnosť skúsiť pomenovať, aký zmysel malo všetko to, čím sme prešli.“

Divadelný ústav plánuje jednoaktovkám venovať špeciálne číslo svojho časopisu Kód. Inscenátori si z hier budú môcť zostaviť vlastnú mozaiku. Texty by mali byť hotové do prvého marca, potom sa začne pracovať na inscenovanom čítaní, v rámci ktorého sa takzvaná roztratená generácia predstaví v máji na festivale Nová dráma.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 677
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 812
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 244
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 897
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 106
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 075
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 950
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 940
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 697
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 300

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.

Yoko Ono zasiahla proti poľskej limonáde. Aj keď právo na to celkom nemá

Novovzniknutá firma nemala šancu, Yoko vlastní značku John Lennon.