SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
RECENZIA / FILM

Silný príbeh aj s „mydlovým“ základom

Oneskorený príchod oscarového kandidáta spred troch rokov.

Z dánskeho filmu Po svadbe, ktorý bol pred tromi rokmi nominovaný na Oscara.Z dánskeho filmu Po svadbe, ktorý bol pred tromi rokmi nominovaný na Oscara. (Zdroj: ASFK)

Dánsky film Po svadbe režisérky Susanne Bierovej je osviežením repertoáru našich kín.

Až takmer tri roky po svojej dánskej premiére sa k nám dostáva film Po svadbe, a musíme dodať - konečne. Okrem nadšenej dánskej kritiky i veľkého diváckeho ohlasu, niekoľkých festivalových ocenení, bol tento film nominovaný i na Oscara za najlepší zahraničný film roku 2006.

Jacob, v podaní skvelého Madsa Mikkelsena (u nás známy napríklad z filmov Adamove jablká či ako lotor Le Chiffre z bondovky Casino Royale), vedie malý tak-tak prežívajúci sirotinec v indickom Bombaji a venuje sa i ďalšej charitatívnej činnosti; denne rozváža jedlo a vedie malú školu. Od takmer istého finančného krachu zachráni jeho indické poslanie vstup bohatého dánskeho biznismena Jorgena.

Ten však má podmienku, požaduje, aby Jacob prišiel osobne do Dánska na akési dodatočné rokovania. Jacob sa vzhľadom na svoje citové a praktické záväzky v Indii iba váhavo podvolí. V Dánsku prijme pozvanie na svadbu Jorgenovej dcéry, a od tej chvíle nám začína byť jasné, že za príbehom v hlavnom pláne leží tajomná minulosť, že postavy sa vonkoncom nestretávajú náhodou, že je tu niekto a nepozorovane, ale účinne ťahá za nitky.

Film Po svadbe obsahuje všetky osvedčené prvky sladkobôľnej soap opery (napríklad ošklivka Betty). Svadba dcéry, rýchly rozvod dcéry, umieranie blízkej milovanej osoby, hladujúce opustené deti v bombajskom sirotinci, náhle objavené tajomstvo minulosti, čo azda by malo radšej ostať skryté a podobne.

Susanne Bier sa však úspešne vyhýba nástrahám pohodlného sentimentálneho klišé, a naopak, buduje veľmi silný a súdržný dramatický príbeh na takmer neuveriteľnom základe „mydlovej" tvorby.

Okrem výborných hereckých výkonov pozdvihuje film z roviny sentimentálnej frašky ešte rad výlučne filmárskych postupov. Najmä treba upozorniť na úžasný cit pre filmársku skratku, vo filme neexistuje miesto, ktoré by sa „vlieklo", je vskutku radosť sledovať dvojhodinovú city drásajúcu drámu a nenaraziť na jediný zbytočný citový výlev.

Väčšina záberov je snímaná ručnou pseudodokumentárnou kamerou, v kombinácii s častým použitím veľkých detailov dosahuje autorka nezvyčajnú intimitu v rozprávaní svojho príbehu. Ďalej stojí za pozornosť zaujímavá hudba Johana Söderqvista, ktorá zámerne rezignuje na hollywoodsky spôsob ilustrácie emócií, a svojou homogénnou atmosférou film ešte ďalej zintímňuje.

V základe Bierovej štýlu leží, to iste pozornému divákovi neunikne, aktuálnymi potrebami premenná, ale stále živá Dogma 95, ktorá bola estetickým manifestom mladých dánskych filmárov.

Súčasná dánska kinematografia patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo v posledných rokoch na filmovom poli vzniká, a nie je preto veľkým prekvapením, že film skúsenej režisérky Susanne Bierovej je v našich distribučných vodách veľmi osviežujúcim objektom. Škoda, že sa k nám dostáva tak neskoro.

Recenzia / film

Po svadbe (Efter brylluppet)
Dánsko – Veľká Británia – Švédsko 2006
120 minút
Námet: Susanne Bier, Anders Thomas Jensen. Scenár: Anders Thomas Jensen. Réžia: Susanne Bier. Kamera: Morten Soborg.
Hrajú: Mads Mikkelsen, Rolf Lassgord, Sidse Babett Knudsenensen a ďalší
Premiéra v SR: 12. 2.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 580
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 870
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 650
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 290
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 414
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 386
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 294
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 311
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 487
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME