Matej Krén zalial dejiny do skla

Galéria mesta Bratislavy pripravila už piatu výstavu známeho výtvarníka.

Matej Krén: Scanner.(Zdroj: MARTIN MARENČIN)

Päť Krénových objektov obsadilo druhé poschodie Mirbachovho paláca v Bratislave. Nevšedná výstava potrvá do 8. marca.

BRATISLAVA. Že aj kniha môže byť stavebným materiálom, dokazuje Introspektíva Mateja Kréna v Galérii mesta Bratislavy. Vnímať knihu však ako len tento materiál, by nás prinajmenšom obralo o mimoriadny zážitok z tejto expozície.

Podľa umelca nie je kniha hlavnou témou výstavy, hoci je prítomná v každom z prezentovaných objektov, je však, ako hovorí, významové médium.

Päť projektov

Bežní alebo dokonca aj príležitostní návštevníci galérií poznajú jeho Pasáž. Prešli týmto magickým skutočno-neskutočným chodníkom a stali sa súčasťou tohto diela. Môžeme dokonca odvážne tvrdiť, že Pasáž patrí k najnavštevovanejším a najsúčasnejším stálym galerijným expozíciám na Slovensku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Matej Krén sa však teraz predstavuje v širších súvislostiach, piatimi fascinujúcimi projektmi. „Jediný z nich - Virtuálna kamenná záhrada, bol už prezentovaný," povedal Ivan Jančár, kurátor výstavy a riaditeľ GMB. „Dejiny umenia (Druhé vydanie) a Kužeľ sú vystavené po prvý raz, náročné inštalácie Scanner a Okno boli vytvorené priamo v našom výstavnom priestore." Celá Introspektíva sa podľa Jančára pripravovala asi rok, samotná inštalácia trvala takmer tri týždne

Na máloktorej výstave je pánom tma. Tma a svetlo sú umeleckými a najmä efektnými súčasťami tejto výstavy, ktorá tiež potvrdzuje, že nie všetko pôsobivé vzniklo len pre akýsi vonkajší efekt. Vďaka tme dokáže divák navyše eliminovať všetky iné, rozptyľujúce zrakové vnemy a umenie sa tak dostáva na prvé miesto.

Už pri tmavom vstupe do prvého z Krénových projektov nazvaného Scanner musí byť návštevník v strehu. Stojac v absolútnej tme je totiž nutné počkať na jemný záblesk svetla, ktorý umožňuje prejsť chodbičkou a vojsť priamo do pasce, podstaty objektu. A práve tu je možné „oskenovať" ľudskú podstatu.

Zrkadlá, svetlo a najmä asi dvanásťtisíc kníh. „Na realizácii Scanneru sa podieľalo šestnásť staviteľov," približuje náročný objekt Ivan Jančár.

Pijoan v skle

Z druhej tmavej miestnosti lákajú jemným svetlom žiariace míľničky dejín umenia, ako ich autor nazýva v sprievodnom dokumente. Klasické Pijoanove dejiny umenia zalial Krén do žeravého skla. Cestou popri dvanástich objektoch môže tak divák symbolicky a rýchlo prejsť umeleckými dejinami od praveku skoro až po súčasnosť.

Ďalším dielom je Kužeľ, realistická, no o to viac iluzívna olejomaľba vychádzajúca z diela Idiom, ktoré Krén ešte v roku 1998 umiestnil v Mestskej knižnici v Prahe. Kužeľ núti diváka dokonca pochybovať o svojom správnom videní. Popretie priestoru ani pozadia tu nechýba.

Projekt dvanásťuholníkovej Virtuálnej kamennej záhrady, ktorý vlastne pravou kamennou záhradou ani nie je, keďže jej kamene vznikli z novinového papiera, sa zaujímavo prepája na digitálnu technológiu notebooku. Práve prostredníctvom neho, čiže ďalšej „knihy" výstavy, je možné sledovať topografiu celej tejto záhrady a tiež akúsi pamäť sveta.

Neďaleko záhrady je Okno. Kto sa doň zadíva, zbadá za ním kmitať útržky rôznych textov.

V jazdiarni Kréna ignorovali

Introspektíva je už piatou umelcovou výstavou v Galérii mesta Bratislavy. „Realizácia piatich výstav Mateja Kréna počas týchto 27 rokov je daná výnimočnosťou jeho tvorby, každá z nich bola absolútne iná, ale aj určitým suplovaním podivuhodného nezáujmu väčšiny našich galérií o prezentáciu jeho tvorby."

Posledným príkladom je úplné ignorovanie umelca na reprezentačnej výstave slovenského umenia 20. storočia v Jazdiarni Pražského hradu, ktorú pripravila Slovenská národná galéria. „Je to nielen pre mňa absolútne nepochopiteľné, najmä ak si uvedomíme, že žiadny slovenský výtvarník sa so svojou tvorbou nepresadil vo svete tak, ako práve Krén," dodáva Jančár.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 12 674
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 646
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 926
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 821
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 746
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 452
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 679
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 839
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 432
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 005