SME

Milan Lasica a Marek Ormandík v jednej knihe

Vzácna spoluhra dvoch osobností sa väčšinou mení na súhru.

V starých časoch, za ktorými občas pociťujeme (n)ostalgiu, bývalo zvykom, že literáti a výtvarníci tvorili produktívnu alianciu. Toto spojenie obrazu a slova, výtvarného umenia a literatúry, nám teraz ponúkajú Milan Lasica a Marek Ormandík. Obaja sú nielen autoritami vo svojich žánroch, ale aj osobnosťami širšieho kultúrneho pôsobenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri obrázkových knižkách máme dva predsudky: že to musí byť kniha pre deti (pretože načo sprevádzať obrázkami knižku pre dospelých) a že text je primárny, prvotný a výtvarno je iba ilustratívne.
Pri knihe Milanchólia je to opačne: časovo skôr vznikli výtvarné artefakty Mareka Ormandíka (maľby, kresby) a potom na ne Milan Lasica napísal texty. Použil som správny výraz „na ne?"

SkryťVypnúť reklamu

Obrázky prepísané do slov

Možno by sa dalo povedať aj: „k nim" alebo „vedľa nich" či „pod ne". Sú to akési obrázky prepísané do slov. Lenže táto kniha nie je katalógom Ormandíkových diel a Lasicove texty nie sú vysvetlivkami k obrazom. Je to spoluhra, ktorá sa vo väčšine prípadov mení na súhru.

Nech si čitateľ otvorí hociktorú dvojstranu (táto kniha sa asi nemá čítať od prvej stránky po poslednú), vždy sa pred ním rozkryje farebný svet, hoci viacfarebný je iba obrázok (text je vysádzaný jednofarebne).
Niekedy je obraz na celú stranu a text zaberá iba pár riadkov, niekedy slovná stránka kvantitatívne prevyšuje obrazovú (Ježko Dežko).

Ormandíkove obrazy majú názvy aj technickú špecifikáciu, Lasicove texty vhupnú priamo do stredu diania. Niekedy je to bravúrna, priam umenovedná miniesej, interpretácia predloženého obrazu, inokedy skôr popis, vo viacerých prípadoch Lasica vytiahol z línií a tvarov obrazovej predlohy príbeh.

SkryťVypnúť reklamu

A niekedy hotovú drámu (a nielen preto, že ju podal v podobe dialógu). Iba v málo prípadoch použil svoje staršie veci (najmä piesňové texty) a iba v jednom prípade sa uchýlil k ošúchanej anekdote (Quo vadis).

Krásne je to, čo je pravdivé

Niekedy volí ležérny, familiárny, ľahkovážny tón (Byť slonom nie je na zahodenie), väčšinou však jeho útvary (a je jedno, či ich nazveme poviedkami, básňami v próze, reflexiami, esejami, komentármi) mrazia svojou hĺbkou: „V krajine, kde takto vyzerajú mladé dievčatá / Musí byť veľmi smutno." Alebo: „Čo povedať? Máte fajn čiapku. Niekedy sú slová naprd."

Na prvý pohľad by sa teda mohlo zdať, že Ormandíkove obrazy sú smutné, bezútešné, kruté. Ormandík nás naozaj koncepčne zbavuje konvenčných predstáv o kráse, tak ako ju poznáme z lavíc základnej školy. Krása v jeho koncepte nemá nič spoločné s harmóniou, symetriou, dokonalosťou, uhladenosťou, akademickosťou, estetickosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho estetika siaha hlbšie, do hĺbok človečenskej malosti i obmedzenosti. Krásne je to, čo je pravdivé, čo je samo sebou.

Na niektorých obrazoch prevláda akoby detský, insitný spôsob tvarovania figúry či práce s farbou. To, že Ormandík je brilantný kresliar i kolorista, si čitateľ (áno, aj pri obrazoch sa dá hovoriť o čítaní) prečíta akosi dodatočne. Akoby nám autor hovoril: nepotrebujem sa predvádzať, čo všetko ma naučila akadémia. Obraz musí obstáť sám osebe.

Daň za citlivosť?

To, že k obrazom, ktoré obstoja samy osebe, sú predsa len pripojené texty, nie je protirečenie. Aj Lasicove texty z tejto knihy by väčšinou obstáli samy osebe ako autonómne básničky či prózy.

Ak sa dve výrazné osobnosti dokázali stretnúť pod strechou jednej knihy, hovorí to o niečom viac ako o spolupatričnosti či spoločnom náhľade na život dvoch osobností. Hovorí to o potrebe (a možnosti) partnerstiev a priateľstiev, ktoré sú pri zrode každej kultúry a kultúrnosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Milanchólia je daň za citlivosť," uvádza túto nevšednú knižku Tomáš Janovic. Citlivosť sa v našej dobe a (ne)kultúre berie ako slabosť. Ale obrazy a slová z Milanchólie hovoria o sile. O sile pravdy, ktorá je krásna vtedy, ak nechce byť viac krásna ako pravdivá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 629
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 458
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 444
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 366
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 031
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 911
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 562
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 966
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 570
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 197
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 216
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 665
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 709
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 581
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu