Je to iba abeceda, ale zároveň sú to Fundamenty radikálnej poézie. Tak sa volá dielo Borisa Ondreičku, slovenského výtvarného umelca, zároveň básnika i speváka (skupina Kosa z nosa), zároveň organizátora, zároveň autora nových slov.
Je to iba abeceda, iba? 2D dielo, oprostené od akéhokoľvek výtvarného spracovania, „holé" verzálkové písmená, ako z príručky grafického dizajnéra. Druhá dimenzia to však nie je.
Ak si prečítate názov diela, plynule sa presúvate do inej dimenzie. Tretia to však nie je. Nazvime ju mentálna. Oči spolupracujú s rozumom. A ten vytvára v mentálnom priestore vlastnú interpretáciu.
Abeceda je zdrojový kód, ktorým dešifrujeme myšlienky do slov. Je základom pre ostatné významové útvary, teda v latinčine fundus. Máme tu mental aj fundus. Takže pokojne túto dimenziu môžeme označiť za fundamentálnu. Radikálna poézia je už pre každého o niečom inom.
Boris Ondreička vo svojom konceptuálnom diele rád abstrahuje podstatu a provokuje mysle diváka. Forma je akoby sekundárna, dôležitý je obsah, ktorý jej potom dáva vizuálnu kvalitu. Písmená a slová, poézia sú v jeho výtvarných dielach dôležité, často pracuje aj s médiom inštalácie.
Vo výsledku nikdy nie je lacný ani prvoplánovo šokujúci. Jeho diela sú skôr diskrétne vznešené aj tvrdé, ale s mäkkým dosahom. Na konci je rozkoš myslenia. A je, samozrejme, na divákovi, akú rozkoš si dopraje.
Dielo Fundamenty radikálnej poézie vzniklo pre pražské Bienále 2006, v rámci ktorého Ondreičku oslovili nezávisle od seba dvaja kurátori (Juraj Čarný, Vít Havránek). Každému poslal po jednom súbore pdf bez akýchkoľvek pokynov.
Vznikol tak radikálny diptych - veľké písmená abecedy nazval Fundamenty radikálnej poézie, súbor z malých písmen abecedy zasa Fundamenty radikálneho konfliktu.
Autor: Ľubica Hustá