Obdivovateľov vokálno-symfonickej tvorby mohla osloviť Slovenská filharmónia minulý štvrtok a piatok.
Na úvod odznela Haydnova Symfónia Es dur S vírením tympanov Hob. I: 103. Orchester Slovenskej filharmónie viedol hosťujúci dirigent Amos Talmon.
Počas svojho uvedenia v marci 1795 v Londýne získala táto skladba nekonečné ovácie. Šarm, vtip, invenčnosť, majstrovstvo a elegancia patrili k tvorbe Josepha Haydna. Symfónia s poradovým číslom 103 však nesie majestátnejšiu inštrumentálnu zvukovosť a energiu, citeľné aj v interpretácii, ktorej by ešte väčšia dávka klasicistickej noblesy i ľahkosti prospela.
Svoj podiel na tom mali nie vždy celkom opodstatnené pomalšie dirigentove tempá, ktoré ešte markantnejšie poznačili impozantné dielo Gioachina Rossiniho Stabat mater - jemu bola venovaná druhá časť koncertu.
Skladba vznikla asi 12 rokov po poslednej Rossiniho opere Viliam Tell a je jeho kľúčovým príspevkom v oblasti cirkevnej hudby.
V nádhernom, a nie jednoduchom opuse sa účinne prelínajú pasáže tutti so sólovými, miesta dynamicky vypäté s dojemnými pianissimami. V nich sa úspešne predstavil Slovenský filharmonický zbor (zbormajsterka Blanka Juhaňáková).
Zamatovým mezzosopránom a svojím sugestívnym podaním zaujala predovšetkým Terézia Kružliaková, Otokar Klein sa so cťou zhostil tenorového partu a z interpretácie basistu Petra Mikuláša vyžarovala vokálna i výrazová istota.
Autor: Eva Planková