BRATISLAVA. Vyzerá hrdo a vznešene, keď kráča ulicou do roboty. Je rozhodná, zbytočne nerozpráva a denný plán má pravdepodobne veľmi dobre zorganizovaný. Ľudia v dave by sotva hádali, že spáva zle.
A predsa, Lorna nie je úspešná mladá žena. Nemlčí preto, že má nad každodennými povinnosťami nadhľad. Má ťaživé, takmer neunesiteľné tajomstvo, preto je taká tichá. V Belgicku žije iba krátko, miestne doklady získala len vďaka tomu, že sa vydala. Manželstvo si kúpila - keď sa bude chcieť oslobodiť a vydať za svojho skutočného milenca, papierového manžela bude musieť zabiť. Ak nad tým trošku zaváha, ruský pasák ju uistí: „Je to narkoman, nikto si jeho smrť ani nevšimne."
Za scenár k filmu Mlčanie Lorny získali Luc a Jean-Pierre Dardennovci cenu na minuloročnom festivale v Cannes, budúci týždeň bude aj v našich kinách.
Ako kriminalisti
„Tie prvé chvíle, keď príde cudzinec do západnej Európy, je zaujímavé sledovať. Môže si vyberať z niekoľkých možností, ako dospieť k šťastiu. My sme si tentoraz vybrali príbeh zamilovanej a zároveň vinnej ženy," vraveli bratia Dardennovci v Cannes.
Na podobný príbeh ich upozornila belgická polícia. A oni, keď film chystali, postupovali ako skúsení kriminálnici. Pýtali sa: Čo tak asi má Lorna v chladničke? Ona ani narkoman veľa nezjedia, veď v tej svojej nevľúdnej domácnosti vlastne nežijú, uvažovali. Ale keby prišla na kontrolu imigračná polícia, mala by mať pocit, že našla fungujúce manželstvo...
Dardennovci si na odpozorované detaily dávajú pozor. Na festivale v Cannes už Zlatú palmu získali za Rosettu a Dieťa - obe drámy sú tak trochu strohé a neprikrášlené, dokumentárne záznamy to však predsa len nie sú. Vymýšľajú si a rozvíjajú aj také situácie, ku ktorým by sa v dokumente zrejme nikto priznal.
Preto v ich filme nie je dôležité, či Lorna nakoniec zabíjať bude, alebo či na jej trestné činy polícia príde. V tomto príbehu je tým najživším to, čo sa prebúdza a ozýva v jej hlave. Jej cesta za šťastím môže byť pochybná, ale vždy bude ľudská, keďže Lorna nie je ničím iným, len ľudskou bytosťou.
Spolu
Dardennovci chodia svoje filmy prezentovať vždy spolu. Je na nich zaujímavý pohľad, vyzerajú ozaj čarovne. Luc pôsobí vľúdnejšie, Jean-Pierre na prvý pohľad skôr rezervovane. Aj tak im to ladí, až to vyzerá, že majú len jednu tvár.
Nejako podobne to je s ich filmami. Je v nich beznádej aj nádej, a to miesto, kde sa jedna mení v druhú, je takmer nespozorovateľné.
Mlčanie Lorny hrá Medzinárodný festival frankofónneho filmu Bratislava na budúcu sobotu.