SME

Aké sú nemecké šance filmu Muzika

Dielo režiséra Juraja Nvotu malo premiéru v Berlíne a chystá sa aj do kín v ďalších nemeckých mestách.

Nemecký plagát k filmu Muzika.Nemecký plagát k filmu Muzika.

Film Muzika Juraja Nvotu mal premiéru v Berlíne. Je s nemeckým dabingom, slovenský zostal len názov.

BRATISLAVA, BERLÍN. Výklady oblepené plagátmi s hercom Ľubošom Kostelným, slovenské pivo, víno a retro nápoj, akým je vinea.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak to v pondelok vyzeralo v berlínskom kine Babylon. „Chýbali už len červené karafiáty vo vázach," hovorí o večierku vedľa vychytenej scény Volksbühne jedna z jeho priamych účastníčok Renata Deáková. Zámienka na retro párty bola - nemeckú premiéru mal slovenský film Muzika.

SkryťVypnúť reklamu

Pre náš film to znamená veľa. Tragikomédiu Juraja Nvotu o trampotách, aké u nás zažívali muzikanti počas normalizácie, totiž Nemci uvidia nielen na festivaloch, ale v bežnej kinodistribúcii. Zatiaľ v hlavnom meste, čoskoro aj v ďalších spolkových krajinách.

Dabing aj v nemčine

Partnerom slovenskej strany pri produkcii Muziky bola nemecká spoločnosť Box! Film GmbH, takže až takým prekvapením jej prienik do Nemecka nie je. Čo prekvapí, sú okolnosti, ktoré ho sprevádzajú.
Namiesto Die Musik prichádza do kín s pôvodným, pre zahraničné publikum exotickejším názvom. Inak je však kompletne nadabovaný, čo sa inému slovenskému filmu po roku 1989 ešte nepodarilo.

Pochopiteľný je preto postoj slovenského ministerstva zahraničných vecí, ktoré o úspechu informuje s povinným nadšením. Kultová snímka, ako Muziku označilo v tlačovej správe, má „kvalitný a výstižný dabing", ktorý „zachováva poetiku filmu a verne tlmočí aj špecifické pointy príbehu".

SkryťVypnúť reklamu

To budú môcť potvrdiť až nemeckí diváci. Po pondelňajšej premiére sa však zdá, že slang a narážky v predlohe na nich zaberajú. „Smiali sa a tlieskali na tých správnych miestach," tvrdí o berlínskom publiku Renata Deáková.

Kapela z filmu ožila

V našich kinách mala Muzika úspech. Za prvý týždeň po vlaňajšej premiére bolo na ňu zvedavých sedemtisíc ľudí a len dva dni po aprílovej premiére získala deväť národných filmových cien Slnko v sieti. Reklamná kampaň, bez ktorej sa domáce filmy nezaobídu, sa samozrejme krútila okolo muziky. Projekcie oživila pôvodne fiktívna kapela HuRyTan.

Ako vyzerá propagácia filmu v Nemecku? Trailer, plagát, aj samostatná internetová stránka filmu, ktorá dizajnom predstihuje tú slovenskú. To všetko sú znaky, že o propagáciu Muziky sa nemecká spoločnosť Box! Film GmbH stará. V hre je dokonca súťaž o romantický pobyt v Poprade. Stačí odpovedať, na aký nástroj hrá hlavný hrdina.

SkryťVypnúť reklamu

Sú však aj iné dôvody, prečo by Muzika v Nemecku mohla zabrať. Najmä vďaka spoločnej „ostalgii" za socializmom, ktorej rozumejú Nemci aj Slováci. Záujem o 70. a 80. roky sa v oboch krajinách trochu líši. Časy, keď „dederóni" jazdili v trabantoch a sledovala ich tajná služba Stasi v Nemecku, už využili snímky ako Good Bye Lenin alebo Životy tých druhých. Výraz „Good Bye Lenin auf Slovakisch" zaznie aj v nemeckom traileri Muziky.

Ostalgia je tým, čo zaberá

Na retro vlne sa vezie aj kampaň okolo Muziky. Stačí sa pozrieť na nemeckú verziu plagátu, na ktorej je Ľuboš Kostelný v obleku ako vystrihnutom zo starých televíznych varieté.

„Je to šikovný marketingový ťah, ktorý bude zrejme vhodným lákadlom pre mladých divákov," tvrdí o plagáte Renata Deáková. „Ešte pred pár rokmi sme si nedokázali predstaviť, že by čosi podobné mohlo vyvolať nostalgiu." Tú podporujú aj prezentované fotografie. Červený kosák namaľovaný na bruchu Doroty Nvotovej je presne tým symbolom, aký reklamný vizuál typického 'ostalgického' filmu potrebuje.

SkryťVypnúť reklamu

Blues o životných šancách

Na recenzie v mienkotvorných médiách je ešte priskoro. Už sa však nejaké objavili na internete. Prevažne negatívna je tá na stránke Filmstarts.de, kde Muzike udelili iba tri hviezdičky z desiatich, s poznámkou, že lepší ako príbeh je soundtrack.

Objavili sa však aj pochvaly: Muzika je podľa nich „blues o naozajstných životných šanciach" (Programmkino.de) alebo „inteligentná, clivá aj komická zábava" (Film Reporter).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 89 575
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 708
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 411
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 451
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 023
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 499
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 240
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 542
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 771
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 606
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 32 184
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 23 839
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 16 629
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 536
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 003
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 942
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu