Aké sú nemecké šance filmu Muzika

Dielo režiséra Juraja Nvotu malo premiéru v Berlíne a chystá sa aj do kín v ďalších nemeckých mestách.

Nemecký plagát k filmu Muzika.

Film Muzika Juraja Nvotu mal premiéru v Berlíne. Je s nemeckým dabingom, slovenský zostal len názov.

BRATISLAVA, BERLÍN. Výklady oblepené plagátmi s hercom Ľubošom Kostelným, slovenské pivo, víno a retro nápoj, akým je vinea.

Tak to v pondelok vyzeralo v berlínskom kine Babylon. „Chýbali už len červené karafiáty vo vázach," hovorí o večierku vedľa vychytenej scény Volksbühne jedna z jeho priamych účastníčok Renata Deáková. Zámienka na retro párty bola - nemeckú premiéru mal slovenský film Muzika.

Pre náš film to znamená veľa. Tragikomédiu Juraja Nvotu o trampotách, aké u nás zažívali muzikanti počas normalizácie, totiž Nemci uvidia nielen na festivaloch, ale v bežnej kinodistribúcii. Zatiaľ v hlavnom meste, čoskoro aj v ďalších spolkových krajinách.

Dabing aj v nemčine

Partnerom slovenskej strany pri produkcii Muziky bola nemecká spoločnosť Box! Film GmbH, takže až takým prekvapením jej prienik do Nemecka nie je. Čo prekvapí, sú okolnosti, ktoré ho sprevádzajú.
Namiesto Die Musik prichádza do kín s pôvodným, pre zahraničné publikum exotickejším názvom. Inak je však kompletne nadabovaný, čo sa inému slovenskému filmu po roku 1989 ešte nepodarilo.

Pochopiteľný je preto postoj slovenského ministerstva zahraničných vecí, ktoré o úspechu informuje s povinným nadšením. Kultová snímka, ako Muziku označilo v tlačovej správe, má „kvalitný a výstižný dabing", ktorý „zachováva poetiku filmu a verne tlmočí aj špecifické pointy príbehu".

To budú môcť potvrdiť až nemeckí diváci. Po pondelňajšej premiére sa však zdá, že slang a narážky v predlohe na nich zaberajú. „Smiali sa a tlieskali na tých správnych miestach," tvrdí o berlínskom publiku Renata Deáková.

Kapela z filmu ožila

V našich kinách mala Muzika úspech. Za prvý týždeň po vlaňajšej premiére bolo na ňu zvedavých sedemtisíc ľudí a len dva dni po aprílovej premiére získala deväť národných filmových cien Slnko v sieti. Reklamná kampaň, bez ktorej sa domáce filmy nezaobídu, sa samozrejme krútila okolo muziky. Projekcie oživila pôvodne fiktívna kapela HuRyTan.

Ako vyzerá propagácia filmu v Nemecku? Trailer, plagát, aj samostatná internetová stránka filmu, ktorá dizajnom predstihuje tú slovenskú. To všetko sú znaky, že o propagáciu Muziky sa nemecká spoločnosť Box! Film GmbH stará. V hre je dokonca súťaž o romantický pobyt v Poprade. Stačí odpovedať, na aký nástroj hrá hlavný hrdina.

Sú však aj iné dôvody, prečo by Muzika v Nemecku mohla zabrať. Najmä vďaka spoločnej „ostalgii" za socializmom, ktorej rozumejú Nemci aj Slováci. Záujem o 70. a 80. roky sa v oboch krajinách trochu líši. Časy, keď „dederóni" jazdili v trabantoch a sledovala ich tajná služba Stasi v Nemecku, už využili snímky ako Good Bye Lenin alebo Životy tých druhých. Výraz „Good Bye Lenin auf Slovakisch" zaznie aj v nemeckom traileri Muziky.

Ostalgia je tým, čo zaberá

Na retro vlne sa vezie aj kampaň okolo Muziky. Stačí sa pozrieť na nemeckú verziu plagátu, na ktorej je Ľuboš Kostelný v obleku ako vystrihnutom zo starých televíznych varieté.

„Je to šikovný marketingový ťah, ktorý bude zrejme vhodným lákadlom pre mladých divákov," tvrdí o plagáte Renata Deáková. „Ešte pred pár rokmi sme si nedokázali predstaviť, že by čosi podobné mohlo vyvolať nostalgiu." Tú podporujú aj prezentované fotografie. Červený kosák namaľovaný na bruchu Doroty Nvotovej je presne tým symbolom, aký reklamný vizuál typického 'ostalgického' filmu potrebuje.

Blues o životných šancách

Na recenzie v mienkotvorných médiách je ešte priskoro. Už sa však nejaké objavili na internete. Prevažne negatívna je tá na stránke Filmstarts.de, kde Muzike udelili iba tri hviezdičky z desiatich, s poznámkou, že lepší ako príbeh je soundtrack.

Objavili sa však aj pochvaly: Muzika je podľa nich „blues o naozajstných životných šanciach" (Programmkino.de) alebo „inteligentná, clivá aj komická zábava" (Film Reporter).

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 598
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 102
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 096
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 915
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 906
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 509
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 495
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 469
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 987