RECENZIA / BALET

Košický balet opäť potvrdil kvalitu

Choreograf Ondrej Šoth rád číta klasické tituly baletnej literatúry novými očami. A neváha spájať aj na prvý pohľad nezlučiteľné prvky.

(Zdroj: ARCHÍV ŠD)

Pri inscenovaní klasického romantického baletu Adolpha Charlesa Adama Giselle načrel Ondrej Šoth do našich kultúrnych koreňov. Rešpektuje hudbu i základný príbehový rámec. V prvom dejstve lokalizuje svet dedinskej devy Giselle do divej prírody kdesi v Poloninách. V scéne, na ktorej spolupracoval s Marekom Hollým, je to projekcia fotografie romantickej prírody.

V choreografii, na ktorej sa podieľali aj Natália Horečná, Juraj Kubánka, Mikhailo Novikov a Liudmyla Zhytnykova i v kostýmoch Andreja Suchanova sú to citácie z folklóru. V dramatickom okamihu, keď sa Giselle ocitne medzi dvoma mužmi, poľovníkom Hilarionom a princom Albrechtom, sa scéna na okamih mení na les s tancujúcimi a lietajúcimi vílami. Druhé dejstvo sa celé odohráva v tomto štylizovanom obraze, nápadne pripomínajúcom ľudové modrotlače.

Ako je u Šotha pravidlom, najdôležitejšou zložkou inscenácie je tanec. Ním kreslí charaktery a rozohráva dramatické situácie. Nie je podstatné, ktorý z choreografov je autorom ktorej pasáže, výsledkom je jednoliaty tvar. V ňom sa prelínajú dve štylizované roviny, citácie ľudového tanca a klasický balet.

Počiatočné bezstarostné šantenie Giselle s priateľkami i roztopašné prekáranie s Hilarionom je postavené na prvkoch z folklóru. Stretnutie Giselle s Albrechtom umne prechádza do „baletných" variácií a zdôrazňuje rozdiely medzi oboma svetmi. V druhom dejstve už dominuje klasický balet so všetkými technickými bravúrami.

Sebaoriginálnejšia koncepcia bez primeranej realizácie nestojí za nič. Košická Giselle je predovšetkým hlbokým estetickým zážitkom z majstrovstva, s akým celý súbor choreograficko režijnú koncepciu interpretuje.

K vrcholom patria sólistické party. Eva Sklyarová ako Giselle syntetizuje širokú škálu prvkov. Zemitý tanec prvej časti prirodzene premieňa v technicky i výrazovo dokonalú klasiku časti druhej. Do „pohybových" dialógov s ňou vstupuje Sergii Iegorov. Technicky náročné duety tancujú s ľahkosťou a technickou dokonalosťou, ktorej dominujú psychologické detaily vzájomného vzťahu.

Jozef Marčinský dodáva rustikálnemu Hilarionovi oblúk až po tragický koniec. A Lyudmila Vasylyeva ako kráľovná víl Myrtha „režíruje" celú druhú časť.

Košický balet je dnes u nás výnimočný fenomén. Má vyhranenú dramaturgiu i mimoriadne disponovaný súbor. Najnovšia premiéra to opäť zúročila.

Recenzia / balet

Adolphe Charles Adam: Giselle
Dramaturgia: Marilena Halászová a Zuzana Mistríková, choreografia: Natália Horečná, Juraj Kubánka, Mikhailo Novikov a Liudmyla Zhytnykova, Ondrej Šoth, scéna: Marek Hollý a Ondrej Šoth, kostýmy: Andrej Suchanov
Réžia: Juraj Kubánka a Ondrej Šoth
Premiéra 13. marca 2009 v Štátnom divadle Košice

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 548
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 388
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 457
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 870
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 441
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 435
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop