BRATISLAVA. Klavíry z 18. storočia sa od dnešných nelíšili len konštrukčnými detailmi, ale aj zvukom. Boli určené predovšetkým pre atmosféru šľachtických salónov. Na týchto nástrojoch, označovaných tiež ako kladivkový klavír alebo fortepiano, možno počuť nuansy, ktoré sa z mohutného zvuku moderných klavírov určených pre veľké koncertné siene vytratili.
Špičkoví viedenskí nástrojári v 18. storočí pracovali v kongeniálnej symbióze s najlepšími hudobníkmi. Na túto tradíciu nadväzuje aj Američan Paul McNulty, ktorý príde do Bratislavy predstaviť svoje kópie nástrojov starých majstrov. Nedeľný koncert Viviany Sofronickej (na snímke) v Primaciálnom paláci tak poskytne unikátnu možnosť vypočuť si tri nástroje a diela, ktoré boli pre ne napísané.
„Vyznenie klasicistickej hudby závisí od špecifík nástroja. Hranie mnohých skladieb z tohto obdobia na modernom klavíri pripomína balet vo vojenských čižmách," hovorí Sofronická o kópiách historických klavírov, v ktorých zvuku sa brilantnosť v Mozartovej hudbe i Beethovenova dramatickosť dostávajú do úplne nového svetla.
Trojdňový festival ponúkne aj vystúpenia renomovaných slovenských klaviristov Daniely Varínskej, Idy Černeckej, Veroniky Lackovej, Magdalény Bajuszovej, Petra Guľasa či Ivana Šillera, dramaturga podujatia.
Cieľom festivalu je aj upozorniť na zaujímavé nástroje, ktoré v okolitých krajinách možno nájsť v koncertných sieňach i vo vzdelávacích inštitúciách. U nás až na jednu kópiu v súkromnom vlastníctve originály týchto nástrojov zatiaľ mlčia v múzeách.
Autor: Andrej Šuba