SME

Roman Ondák: More Silent Than Ever

Miestnosť so skrytým odpočúvacím zariadením.

Roman Ondák: More Silent Than Ever (2006). Miestnosť so skrytým odpočúvacím zariadením.Roman Ondák: More Silent Than Ever (2006). Miestnosť so skrytým odpočúvacím zariadením. (Zdroj: S POVOLENÍM GB AGENCY, PARIS)

Centre Pompidou v Paríži uviedlo vo februári netypickú výstavu prázdnych priestorov. Pod názvom Voids. A Retrospective boli predstavené diela deviatich umelcov, ktorí dospeli k radikálnemu gestu - vystaviť prázdny priestor galérie. Dielo Romana Ondáka sa objavilo v spoločnosti takých mien, ako je Yves Klein, ktorý k tejto hraničnej polohe dospel ako prvý v roku 1958.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak umelec siahne po negatívnej výpovedi, nemusí to znamenať gesto popretia. Aj napriek tomu, že prázdny priestor je odmietnutím vizuálneho pôžitku, zostáva súčasťou výstavy, muzeálnej praxe a systému umenia.
Popri názve diela Romana Ondáka dostáva divák informáciu, že v miestnosti je skryté odpočúvacie zariadenie. Avšak nevie, či je informácia pravdivá, a preto mu zostáva pozorne preskúmať každý kút miestnosti. Je odpočúvacie zariadenie tak dokonale ukryté alebo nás umelec klame? Prázdny priestor sa odrazu napĺňa pochybnosťami, či je skutočne všetko, čo vyslovíme, nahrávané. Ondák priznáva, že je to práve divák, kto hrá v diele kľúčovú úlohu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dielo sa pohráva s ochotou diváka prijať tvrdenie umelca za pravdivé, ale zároveň neposkytuje žiadny dôkaz, ktorý by diváka presvedčil, keďže odpočúvacie zariadenia sú obvykle veľmi dobre skryté. Týmito minimálnymi prostriedkami sa autor dostáva k otázke pravdivosti umenia a k aktivite diváka vo vzťahu k dielu bez toho, aby nás zaťažil vnímaním umeleckých objektov.

Nebolo to prvýkrát, keď umelec vyprázdnil priestor galérie v prospech aktivity návštevníkov. Zdalo by sa, že Roman Ondák tvorí diela nastavené na ideálne podmienky uzavretého galerijného priestoru, ale nie je to celkom tak. Ako výsledok organizovaných posunov vo vzťahoch v rámci inštitúcie umenia vznikajú situácie, ktoré sa dotýkajú aj spoločenského vedomia. Naplniť prázdno významom je podobný čin ako nechať zaznieť ticho. Ondák necháva zaznieť všetko, čo zvyčajne ignorujeme, keď sa pozeráme na výtvarné umenie.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Daniel Grúň

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 549
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 193
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 231
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 953
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 239
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 2 997
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 314
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 012
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 312
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 412
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 562
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 291
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 8 691
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 069
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 278
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 091
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu