BRATISLAVA. Mnohí Pearl Jam na začiatku ich hudobnej dráhy obviňovali z toho, že sa vypredávajú. Dnes po dlhých rokoch od boomu štýlu grunge a kapiel zo Seattlu je nad slnko jasné, že táto pätica prežila so cťou a na rozdiel od svojich kolegov, ktorí buď pomreli a alebo sa na nich zabudlo, dodnes hráva a vydáva nové albumy.
S novým vydaním ich debutového albumu Ten sa však vráťme trochu do histórie, do času, keď seattleská scéna ešte netušila, že miestne garážové kapely dobyjú celý svet. Príbeh Pearl Jam sa začal odvíjať v polovici 80. rokov v málo známej kapele Green River, v ktorej pôsobili gitarista Stone Gossard a basák Jeff Ament. Po názorových nezhodách sa táto sľubná partia rozpadla a dvojica si založila kapelu Mother Love Bone. Ani tento projekt nemal budúcnosť a skrachoval smrťou speváka Andrewa Wooda, ktorý sa predávkoval heroínom.
Zdrvení Gossard a Ament to nezabalili a prizvali ďalšieho gitaristu Mika McCreadyho, s ktorým nahrali demopásku s rôznymi nápadmi. Tri z nich poslali na odporúčanie bubeníka Jeremyho Ironsa, niekdajšieho bubeníka Red Hot Chili Peppers, neznámemu pumpárovi Eddiemu Vedderovi zo San Diega. Spevák si šiel zasurfovať, napísal vzápätí texty, naspieval ich a obratom poslal späť.
Medzi tromi piesňami boli aj Alive a Once, z ktorých sa neskôr stali obrovské hity. Trojica bola výsledkom taká nadšená, že ho pozvali do Seattlu a Pearl Jam boli na svete.
Album Ten vyšiel v auguste 1991, ale na svoj úspech si musel počkať. Všetko sa zmenilo až raketovým príchodom modrého albumu s malým dieťaťom v bazéne. Nevermind od Nirvany spôsobil, že rockový pupok sveta bol zrazu v odstrčenom severozápadnom meste Seattle. Kurt Cobain osobne nemal Pearl Jam príliš rád. Obviňoval ich, že sa zviezli po jeho úspechu. Vraj si to s Vedderom krátko pred jeho smrťou vysvetlili.
V prvej polovici 90. rokov sa z Ten predalo rekordných 9 miliónov kusov, ale kapela nikdy nebola z neho príliš nadšená. Roky tvrdila, že zvuk je príliš preprodukovaný a mix jej obrúsil ostré rockové hrany. Po rokoch vychádza Ten v reedícii s pôvodným zvukom, ale aj s priloženou novou verziou, ktorú nanovo zmixoval producent Brendan O' Brien.
Nová verzia Ten znie súčasnejšie a drsnejšie ako originál, ale len ľudia, ktorých tento album oddojčil, dajú prednosť originálu, pretože si na naň za tie roky jednoducho zvykli.
Úspech kapely bol v prvej polovici deväťdesiatych rokov taký enormný, že ich skoro zničil. Pearl Jam to prežili aj preto, že mu čelili radikálnym spôsobom. Prestali robiť videoklipy, odmietali rozhovory a dokonca sa každým novým albumom snažili odkloniť od zvuku, s akým prišli na Ten. Dnes sú už úplne inou kapelou, než tou neupravenou päticou s flanelovými košeľami.
Ich posledné albumy nie sú také silné ako na začiatku, ale dnes sú považovaní za jednu z najlepších koncertných kapiel na tejto planéte, o čom sme sa mohli presvedčiť aj pred dvomi rokmi na ich viedenskom koncerte. Z McCreadyho sa stal novodobý gitarový hrdina a z frontmana Veddera zas človek s hlbokou dušou, neustále rozvíjajúci svoj talent.
Zožeňte si jeho soundtrack k filmu Útek do divočiny. Je úchvatný.