Doteraz u nás odolávalo modernému spracovaniu. Teraz sa však Smetanovo dielo dočká úpravy, Predanú nevestu uvidíme bez folklórnych krojov.
BRATISLAVA. Od prvého uvedenia v roku 1920 sa u nás geniálne komické dielo Bedřicha Smetanu dočkalo takmer osemsto repríz. Kostýmy Jeníka a Mařenky obliekali popredné primadony a prví tenoristi súboru - Helena Bartošová, Margita Česányiová, Mária Kišonová-Hubová, Janko Blaho či Imrich Jakubek.
Hoci európske divadlo dávnejšie stihlo zbaviť Smetanovo dielo zaužívaného iluzívno-folklórneho koloritu, slovenské „Predanky" modernejším režijno-výtvarným poetikám až dosiaľ odolávali.
Nie pre tradicionalistov
Režisér najnovšej bratislavskej inscenácie, pražský rodák a svetobežník Pavel Mikuláštik, sľubuje inscenáciu zbavenú exotiky folklórnych krojov. Predstaviteľ staršej režisérskej generácie, ktorý sa počas dlhoročného pôsobenia na zahraničných javiskách podpísal pod takmer stovku činoherných, tanečných, muzikálových i operných inscenácií, sa rozhodol osloviť najmä mladšiu generáciu divákov:
„Neinscenujem pre tradicionalistov. Budúcnosťou divadla sú mladí ľudia, im chcem otvoriť dvere do divadla." Podľa reakcií sólistov sa mu zatiaľ podarilo otvoriť dvere minimálne k ich srdciam - na utorkovej tlačovke si spoluprácu s komunikatívnym vtipným režisérom nevedeli vynachváliť.
Nová generácia
Mladosť sa zdá byť mottom pripravovanej inscenácie. K spevu sa popri skúsených sólistoch (Miroslav Dvorský, Ján Galla, Ivan Ožvát) dostáva najmladšia sólistická generácia - tri dievčenské Mařenky (Eva Hornyáková, Mária Porubčinová, Petra Záhumenská), mladícky Jeník (Tomáš Juhás), Vašek (Marián Pavlovič) i Kecal (Jozef Benci), hudobné naštudovanie je v rukách mladého šéfdirigenta súboru Rastislava Štúra.
Vedenie divadla navyše sľubuje v nastávajúcej sezóne konečne vyjsť v ústrety rodinám s deťmi a Predanú nevestu nasadiť v dostupných popoludňajších termínoch.