SME

Prežívame krízu nenažratosti

So známym režisérom Romanom Polákom o dnešnom medzinárodnom dni divadla, o mladých hercoch v televíznych seriáloch, aj o tom, prečo sa naša scéna nepresadzuje v zahraničí.

Roman Polák  pôsobil v Martine, Košiciach i  v Slovenskom národnom divadle,  zastával aj posty umeleckých šéfov. Medzi jeho úspechy patrí napríklad aj martinská inscenácia Dotyky a spojenia, ktorá získala na festivale v Edinburgu The Guardian Critics ’ChoRoman Polák pôsobil v Martine, Košiciach i v Slovenskom národnom divadle, zastával aj posty umeleckých šéfov. Medzi jeho úspechy patrí napríklad aj martinská inscenácia Dotyky a spojenia, ktorá získala na festivale v Edinburgu The Guardian Critics ’Cho (Zdroj: SME– PETER ŽÁKOVIČ)

Ako mladší dorastenec bol slovenským majstrom v behu na 250 metrov cez prekážky. V behu na 400 metrov cez prekážky vyrovnal slovenský rekord. Zvolil si však divadlo a robí ho dodnes, aby si, ako hovorí, uchránil zmysel života. Režisér ROMAN POLÁK sa práve pripravuje na zaujímavý dvojboj so životom a dielom Leva Nikolajeviča Tolstého. Chystá Tolstého Annu Kareninovú i novú hru Jana Nováka o živote Tolstého.

Ostalo vo vás ešte niečo zo športového ducha?
„Beriem život ako štyristovku s prekážkami, s nimi sa človek borí stále, na niektorých sa aj trochu potkne. Keby som zostal pri športe, mohol by som dnes ako zaslúžilý tréner žiť už len z bývalých úspechov. V divadle to nejde. Musím preskakovať prekážky, i keď je cieľ môjho behu už na dohľad."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Brazílčan Augusto Boal, ktorý je autorom posolstva k dnešnému Medzinárodnému dňu divadla, tvrdí, že divadlo nie je udalosťou, ale spôsobom života. Súhlasíte?
„Je to spôsob života. Aj môj život je životom divadelníka, problémy rodiny boli vždy v druhom pláne. Kto žil vedľa mňa, musel chtiac či nechtiac žiť divadlom. Neviem, či je to dobré alebo zlé, ale mnohokrát som už aj ja z takéhoto života unavený a znechutený."

Veríte stále v spoločenskú zodpovednosť divadla?
„Celý život som si myslel, že zmysel mojej práce je v tom, aby som ovplyvňoval svet. Komplex akéhosi božského tvorenia, samozrejme, žije v každom tvorcovi. Dnes sú mi už svet i spoločnosť ľahostajné. Ide mi iba o to, aby som si uchránil zmysel pracovného života. Stále sa pokúšam robiť inscenácie, ktoré môžu človeku otvárať to, na čo v pokluse života zabudol. Inak by bol môj život zbytočný. Zradil by som cestu, pre ktorú som sa kedysi rozhodol."

SkryťVypnúť reklamu

Máte nejakých generačných súpútnikov?
„Nepociťujem nejakú myšlienkovú či generačnú spriaznenosť. "

V poslednom období robíte aj so svojou dcérou. Rozumiete mladým?
„Nemôžem sa tváriť, že áno. Pre mňa je to neznáma generácia. Neviem, aké sú ich priority ani predstavy o živote. Napokon, každá generácia si svoj životný pocit a názor sformuluje sama. Svojím životom. Ja som v minulosti chcel spoločnosť provokovať. Dnes mi to už za to nestojí. Chcem poctivo pracovať, stiahnuť sa do úzadia a sledovať barbarské hordy, ktoré sa vynorili. Pre ne nie je zaujímavá ani minulosť, ani budúcnosť, iba sa opájajú vzrušujúcimi hrami prítomných okamihov."

Herci, s ktorými pracujete, hrajú takmer všetci v nejakých seriáloch. Nemáte s tým ako režisér problém?
„Zažil som to už v čase, keď som bol šéfom Činohry Slovenského národného divadla. Práve sa začínali rozbiehať seriály aj u nás, predtým herci cestovali do Česka. Už vtedy som hercov varoval, že je na nich, aké zmluvy podpíšu s produkciami. Ak nepresvedčia produkcie, že skúšky v divadle a predstavenia sú posvätné a nemenné, potom vytvoria situáciu, keď súborové divadlá stratia legitimitu a bude prirodzené, ak zaniknú."

SkryťVypnúť reklamu

Ako dlho ste sa pripravovali na spracovanie Anny Kareninovej, ktorá bude mať premiéru v júni v SND?
„Asi dva, tri roky. Najskôr som to chcel robiť v nitrianskom Divadle Andreja Bagara, nakoniec sme však s dramaturgom Danom Mailingom pre toto divadlo adaptovali poviedky lyrizovanej prózy v inscenácii Piargy."

Ako ste pristúpili k takej rozsiahlej literatúre?
„To, že Anna Karenina skočila pod vlak, je všeobecne známe. V románe sú však rovnocenné aj ďalšie línie, napríklad príbeh socialistu Nikolaja, ktorý zomrie na suchotiny, či Levina, ktorý sa snaží žiť rurálnym životom."

V Astorke budete mať o desať dní premiéru hry Jana Nováka Tolstoj a peniaze. Naplánovali ste si tento tolstojovský dvojboj zámerne?
„Hra o Tolstom sa objavila až v čase, keď som Annu Kareninovú zaradil do programu SND. Povedal som si, že to môže byť veľmi zaujímavá ponuka pre diváka. Táto hra je z posledného obdobia Tolstého života, keď je znechutený sám sebou ako spisovateľom a prechádza duchovnou premenou. Začína písať eseje a spoločenské traktáty, venuje sa životu obyčajného mužíka a zavrhne svoje literárne dielo."

SkryťVypnúť reklamu

Mali by pedagógovia zakázať študentom vidieť toto predstavenie, aby nestratili ilúzie o velikánovi?
„Skutoční pedagógovia nerobia z umelcov chladné pamätníky, ku ktorým dávame umelé kvety."

Je znalosť reálií života autora nutnou podmienkou pri vnímaní ich diela, alebo je často lepšie celkom si ich osobnosť odmyslieť?
„Nemôžem hovoriť za iných, mňa vždy zaujímala previazanosť medzi človekom a jeho dielom. Len pri literatúre, ktorá slúži na resetovanie mozgu, pri detektívkach a trileroch som nepociťoval potrebu poznať život autora."

Novák nepíše o období rodinného šťastia Tolstých.
„Je to obraz duchovného a fyzického rozkladu rodiny. Tolstoj na mňa kedysi pôsobil ako sterilný velikán, ktorý vo svojej veľkosti pôsobil až nepríjemne. Rozčuľovali ma jeho názory, napríklad to, že neznášal Shakespeara. Ale čítal som si jeho poviedky, Kreutzerovu sonátu, Rodinné šťastie či Diabla, kde popísal posadnutosť sexom. Rozpor medzi živočíšnosťou, požívačnosťou a túžbou po askéze a duchovnej čistote vidno aj v Novákovej hre."

SkryťVypnúť reklamu

V hre je silná aj sociálna téma.
„Tolstoj je človek, ktorý väčšinu zdedeného majetku prehýril a prehral v kartách. Majetok, ktorý získal písaním, chcel nechať svojim roľníkom - nie rodine, lebo bol presvedčený, že život aristokracie i jeho detí je prázdny a falošný. Neexistuje ruský spisovateľ, ktorý by nemal sklony riešiť kontrast medzi bohatými a chudobnými. V Rusku je stále priepastný."

Je dnešná kríza obdobím na prehodnocovanie základných vzťahov?
„My prežívame najmä krízu nenažratosti. Tým prešla každá civilizácia. Ak je spoločnosť namyslená, bohorovná a egoistická, musí prísť krach."

Nemávate pocit, že divadlo je smiešne realistické oproti tomu, v akej virtuálnej realite žijú burzoví makléri?
„Odchod do virtuálnej reality je vždy začiatkom konca. Vznikla akási psychóza, že peniaze sú samospasiteľné, akoby sa samy rozmnožovali v nejakom zvláštnom nadsvete, ktorý ovládali manažérski nadľudia. A ideálom v tomto svete je nadsamec a nadsamica. Kríza vytvára zámienku i pre sociálne inžinierstvo, čo je tiež nebezpečné."

SkryťVypnúť reklamu

Ako by ste v čase krízy obhájili potrebu financovania divadla?
„Ak divadlo slúži len na pošteklenie zmyslov či na zabudnutie, tak áno, peniaze na hračky nie sú. Ak sme však spoločenstvom ľudí, ktorých základnou potrebou je duchovná kultúra, potom všetko to, čo je nám schopné otvárať oči, city a dušu, je potrebné a užitočné. A práve v čase krízy."

O týždeň budú vo Vroclave udeľovať Európsku divadelnú cenu, tentoraz je jej hlavným laureátom poľský režisér Krystián Lupa. Prečo sa ani za posledných dvadsať rokov nepodarilo slovenským divadelníkom presadiť sa významnejšie v európskom priestore? Na rozdiel od Rumunov, Bulharov, Poliakov, Srbov.
„Vo všetkých týchto krajinách je divadlo silné, ľudia doň chodia, jeho tvorcov uznávajú ako duchovné bytosti. U nás sa to, čo sme nazývali umením, postupne pomiešalo so šoubiznisom a zlialo sa do niečoho, čo citlivého človeka odpudzuje. Je to aj otázka tradície, profesionálne divadlo na Slovensku nemá ani 90 rokov. Je to aj chyba nás tvorcov, že nie sme schopní úprimne, pravdivo a naliehavo osloviť diváka. Problém je aj v tom, že väčšine kritikov a propagátorov slovenského divadla v zahraničí sa naše divadlo nepáči. Možno sa zaň hanbia. Sú presvedčení, že všade je to lepšie než u nás."

SkryťVypnúť reklamu

Je problém aj v neschopnosti našej spoločnosti pozrieť sa na seba reálne, nielen cez divadlo?
„Áno, neradi sa pozeráme do zrkadla. I do zrkadla našich dejín. Radšej sa pozeráme na vyretušované fotografie. Túžime po mýtoch, po rozprávkach, nie po pravde. Ešte sme nedospeli. Sme deti. Ľahko ovplyvniteľné a zneužiteľné."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 256
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 589
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 123
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 051
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 856
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 361
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 236
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 707
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 69 037
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 209
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 398
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 531
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 309
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 706
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu