Situácia na slovenskej maliarskej scéne, nekonštruktívna výtvarná kritika či konopné zajačiky, to všetko sú témy najnovšieho Hore bez.
Výstava Olejomaľba, ktorá polemizuje o rôznych kvalitách súčasnej slovenskej maľby, bola prvý krát uvedená v Mestskej galérii v Rimavskej Sobote. Jej reinštaláciu v bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka si môžete pozrieť do 2. mája. Prezentuje sa tu deväť výtvarníkov: Xénia Bergerová, Robert Bielik, František Demeter, Viktor Frešo, Juraj Kollár, Igor Ondruš (jeden z jeho obrazov vznikol v spolupráci s Jurajom Puchovským), Rastislav Podoba, Denisa Rakoský a Vladislav Zabel.
Nielen o výstave, ale aj o celkovej situácii na našej maliarskej scéne sme sa porozprávali s kurátorkou výstavy a zároveň riaditeľkou rimavskosobotskej galérie Gabrielou Garlatyovou a teoretičkou umenia Beatou Jablonskou. Ako sme sa dozvedeli, závažnými fenoménmi súčasnosti sú naša celková apatia a strach z umenia, ale aj nedostatok konštruktívnej výtvarnej kritiky a chýbajúca relevantná diskusia o umení.
Prečo je však dnešná výtvarná obec pomerne nekonfliktná a umenovedná teória či recenzie na výstavy bezpohlavné? Možno pre strach zo straty dobrých vzťahov s kolegami, možno z nedostatku tradície. A pritom môžme nadväzovať napríklad na diela významných slovenských kunsthistorikov ako Tomáš Štrauss či Radislav Matuštík.
Málokto z teoretikov sa zaoberá problematikou ovládania umeleckej scény a trhu s umením zo strany kurátorov. Sú však výtvarníci, ktorí sa podobných tém vo svojich dielach dotýkajú. Niektoré z nich uvidíte v našom videu.
Hore bez je pravidelná relácia TV SME. Nový diel nájdete na SME.sk od soboty rána. Všetky diely nájdete tu - kliknite a spravte si názor.
Autor: Omar Mirza, Jana Kapelová